Köpa häst från danmark.

E

Efridís

Det är så att jag ska köpa häst från Danmark men så vet jag inte rikitgt vad man ska kräva av hästägaren innan köpet är gjort...
Ska hästen vara chippad, ha hästpass och allt sådant (då jag inte tror att hästen förtillfället har varken eller)? Eller hur fungerar det egentligen...
Sen vem är det som ska stå för veterinär undersökningskostnaden vid köp? I Sverige verkar det ju vara mer regel än undantag att undersöknings kostnaden går till säljaren, men det verkar inte vara det samma i Dk.
Så om någon har erfarenhet av detta typ av köp, så hade jag varit väldigt tacksam för Era råd.
Tack på förhand.

Sv: Köpa häst från danmark.

Hästen måste ha hästpass för att få passera gränsen. Dessutom besparar det dig en jäkla massa krångel. Kräv alltså hästpass.

Hej vad kul att du skall köpa häst i Danmark. Av egen erfarenhet på ett antal hästar från Danmark.

Så är det nästan alltid köparen som står för vet bes.
Sedan skall du egentligen ha ett speciellt friskintyg som ej får vara äldre är 24 eller 48 timmar Kommer inte ihåg just nu vilket det är.

Sedan är det bara och tuta och köra. :)

Vera

Jag kan inte svara för hur det är i Danmark men här i Sverige varierar det väldigt.

När jag köpte min första häst (föl) stod säljaren för vetbes, nu när jag köpte min andra häst (ridhäst) åkte jag iväg och spattröntgade och vetbes. på klinik.

Ska jag köpa fler :angel: kommer jag definitivt att välja att åka iväg eller i alla fall ta ut en egen vet.
Även om det kostade lite mer på klinik var det otroligt grundligt och värt vaernda krona. Nu vet jag att hästen är kärnfrisk!!

Jag har även hört tillfällen då säljaren först vetbes och sen har köparen gjort en egen när hästen kommit hem, då har man skrivit in i kontraktet att köpet skall hävas om hästen inte går igenom eller likn, detta är kanske ett alternativ om du tex vill göra en grundlig undersöknng på klinik, men å andra sidan blir det kanske lite bökigt att köra tillbaka hästen till Danmark om det skulle va nåt...

Jag har köpt hästar från Danmark vid två tillfällen. Sist var 2001 och då hade båda hästarna pass men minns inte om de var chippade också. De får inte lämna landet utan pass så det MÅSTE de ha! Så fort man passerar en landsgräns så måste pass finnas numera. Friskhetsintyget måste ordnas och det gör man lämpligen vid veterinärbesiktningen. Dock är det färskvara och det rör sig som 48 timmar vill jag minnas. Dessutom måste finnas färdplan och regnr på bil och släp, i alla fall gäller det om man skall köra ut med häst från Sverige. Det finns ju en gräns för hur länge hästarna får åka innan de måste lastas hur och ta paus.

Vad gäller veterinärbesiktningskostnaderna så beror det nog på hur seriös säljaren är. Det har ingått vid de köp jag har gjort hos en och samma uppfödare men givetvis får ju köparen stå för det ändå för då ligger det ju i priset på hästen! Enklast är att låta försäljaren stå för allt och sedan betala lite mer för hästen och slippa att betala till mer än ett ställe för det kan var lite bökigt med utlandsbetalningar.

marijaa skrev:
Jag har även hört tillfällen då säljaren först vetbes och sen har köparen gjort en egen när hästen kommit hem, då har man skrivit in i kontraktet att köpet skall hävas om hästen inte går igenom eller likn, detta är kanske ett alternativ om du tex vill göra en grundlig undersöknng på klinik, men å andra sidan blir det kanske lite bökigt att köra tillbaka hästen till Danmark om det skulle va nåt...

Som säljare vill jag ha den häst jag säljer är veterinärbesiktigad innan den åker från gården. Om de sedan skadas i köparens transport så har jag bevis på att hästen var frisk när den hämtades. Jag skulle aldrig godta att hästen veterinärbesiktigades efter att den kommit till nya ägaren. Den kan ju skadas både i transporten, vid avlastning, vid insläpp bland nya kompisar osv.

Efter att köpet har gjorts upp och hästen lastats i köparens transport eller av köparen anlitad transportfirma, är ansvaret köparens och därför vill jag som säljare ha ordentlig veterinärbesiktning innan av erkänd och välkänd veterinär. in veterinär är mycket känd för att vara otroligt petig och ta minst 1 timme på sig att veterinärbesiktiga. Eftersom hans namn är så välkänt både i Helsingborg och på Stenestadskliniken samt hos distriktarna så vet jag att man ifrågasätter inte hans veterinärbesiktningar. Så är han dyrast med dem också...

Däremot kan jag förstå om köparen vill ha hästen röntgad också. Då tycker jag att man skall röntga både hasleder och knäleder. Det är faktiskt vanligare med problem i knälederna i form av benpålagring än det är med spatt! Dessutom krävs det spattröntgen vid nyförsäkring av en islandshäst i de flesta försäkringsbolag idag.

Det bästa är om allt görs före köp och att man hellre sätter ett högre pris på hästen så att såväl vet.bes och röntgen ingår.

Att veterinärbesiktiga både före och efter låter som upplagt för en konflikt vilken veterinärbesiktning som skall gälla!?!

Tack så hemskt mycket för alla svar!
Ja jag tror nog att det blir så att jag ber henne stå för kostnaderna ch så får jag helt enkelt betala ett högre pris då, hade ju blivit ungefär det samma i vilket fall som helst.

Vad kostar ungefär en vet. check plus röntgen här i Sverige, eller Danmark rent generellt?

sambaengi skrev:
Min veterinär är mycket känd för att vara otroligt petig och ta minst 1 timme på sig att veterinärbesiktiga. Eftersom hans namn är så välkänt både i Helsingborg och på Stenestadskliniken samt hos distriktarna så vet jag att man ifrågasätter inte hans veterinärbesiktningar. Så är han dyrast med dem också...

Vilken vet. använder du? Jag bor i Helsingborg och kan alltid vara bra med ett bra namn även fast jag håller med om att vetcheck innan och efter är som upplagt för en konflikt.

När jag var på Stenestad för ca en vecka sedan betalade jag 2900 ungefär för spattröntgen (4 bilder), vetbes och tandraspning samt lugnande...

Sägs att det är billigare på stenestad än på djursjukhuset i helsingborg...

sambaengi skrev:
Som säljare vill jag ha den häst jag säljer är veterinärbesiktigad innan den åker från gården. Om de sedan skadas i köparens transport så har jag bevis på att hästen var frisk när den hämtades. Jag skulle aldrig godta att hästen veterinärbesiktigades efter att den kommit till nya ägaren. Den kan ju skadas både i transporten, vid avlastning, vid insläpp bland nya kompisar osv.

Efter att köpet har gjorts upp och hästen lastats i köparens transport eller av köparen anlitad transportfirma, är ansvaret köparens och därför vill jag som säljare ha ordentlig veterinärbesiktning innan av erkänd och välkänd veterinär. in veterinär är mycket känd för att vara otroligt petig och ta minst 1 timme på sig att veterinärbesiktiga. Eftersom hans namn är så välkänt både i Helsingborg och på Stenestadskliniken samt hos distriktarna så vet jag att man ifrågasätter inte hans veterinärbesiktningar. Så är han dyrast med dem också...

Däremot kan jag förstå om köparen vill ha hästen röntgad också. Då tycker jag att man skall röntga både hasleder och knäleder. Det är faktiskt vanligare med problem i knälederna i form av benpålagring än det är med spatt! Dessutom krävs det spattröntgen vid nyförsäkring av en islandshäst i de flesta försäkringsbolag idag.

Det bästa är om allt görs före köp och att man hellre sätter ett högre pris på hästen så att såväl vet.bes och röntgen ingår.

Att veterinärbesiktiga både före och efter låter som upplagt för en konflikt vilken veterinärbesiktning som skall gälla!?!

Det håller jag med dig om, jag vet inte exakt vilka premisser som gällt i de fallen så jag kan inte uttala mig vidare om det.

Men har man dålig erfarenhet så kanske man inte längre litar på "säljarens vet"!?! Men då kan man kanske tillsammans med ägaren åka till klinik innan köp för att bes. och röntga så man vet att allt går rätt till.

Mitt besök på stenestad tog 3,5 timmar men jag ser inte tiden som en kvalitétsgaranti, dremot såg man ju att de var extremt grundliga!! :bow: :bow:

Efridís skrev:
Vilken vet. använder du? Jag bor i Helsingborg och kan alltid vara bra med ett bra namn även fast jag håller med om att vetcheck innan och efter är som upplagt för en konflikt.

Jag använder mig av en privatpraktiserande veterinär i Karlshamn som heter Björn Karlsson. Så han finns inte i Helsingborg. Däremot är han väl känd av både Stenestadskliniken som drivs av Göran Rydén och av Helsingborgs djursjukhus. Om man tex har något akut som man vill åka in med till Helsingborg och gör det på veterinärs inrådan så brukar de fråga vilken veterinär som bett en åka in och är det då Björn så ifrågasätts inget utan det är bara att åka in. Men han är också känd för att vara extremt petig på gränsen till nitisk och ta god tid på sig men väldigt duktig.

Björn är en av de få som har yrket som kall. Jag kan få ut honom i akuta ärenden om det så är midsommarafton, julafton eller nyårsafton, men givetvis försöker man undvika att störa honom på olämpliga tider. Men han har ständig jour och det har hänt att jag haft sjuka hästar så han varit hos mig hela natten fram till morgonen i stallet. Jag begriper ärligt talat inte hur han orkar hålla på som han gör men jag hoppas att jag får ha honom kvar som veterinär så länge jag har hästar för jag kommer aldrig hitta någon som ställer upp som han igen! Och han har lärt mig massor. Vi har haft många lärorika diskussioner både i stallet och per telefon ibland långt ut på natten. En toppenveterinär som är enormt engagerad i det han gör!

Men är det så egentligen att det är absolut krav för att hästen ska komma in i landet att den ska ha hästpass?
De danskar jag pratat med verkar vara helt ovetande om att det finns ett sådant krav.
Men efter att ha läst på jordbruksverkets- och SIF's hemsida är det ju den uppfattningen jag får.
Går det ens att skaffa ett nytt pass til en imoprterad häst som inte haft pass innan?

Hästen ska ha med sig ett pass utfärdat i Danmark, när den väl är i Svergie skall passet bytas mot ett svenskt. Det är inte tillåtet att importera en passlös häst, om det görs kan man få duktiga problem med bl a jordbruksverket. Det kan även bli problem att få hästen registrerad här i Svergie, vilket gör att din häst kanske inte kan räknas som islänning.

Det är moderlandet, i detta fall Danmark som skall utfärda pass grundad på hästens regbevis. Du kan alltså inte bara ta registrering och söka ett svenskt pass, dessa nya regler gäller från 1/1-2006 på mig synes det märkligt att inte danskarna skulle känna till det.

Senast ändrad:

Nej, man byter inte ut passet! En häst får ett pass från sitt födsloland och det är det passet som skall följa hästen hela livet! Danskfödda hästar har röda och danska pass medan svenskfödda har blå svenska pass tex. Det enda man gör är att man registrerar hästen i Sverige genom att skicka in ägarbevis och kopia av köpekontrakt.

En redan importerad häst kan då få utfärdat ett danskt pass på om du tar kontakt med Danmark och har alla underlag för registrereing. Men Danmark var före oss med pass på unga hästar så det förvånar mig att de ligger efter. Men äldre hästar kanske de inte hunnit med. Men de här passreglerna skall gälla inom hela EU.

Senast ändrad av en moderator:

En liten rättelse hela passet måste skickas in inte bara köpekontrakt och ägarbevis. Sif skall stämpla i hästpasset

Vera

Åhå, så skiljer sig islandshästen återigen. Övriga importer måste skicka in sina pass för att få ett svenskt, har bekanta som importerat halvblod från både Danmark, Polen och Estland. Dessa pass skickades in, och tillbaka kom svenska pass.

hatid skrev:
En liten rättelse hela passet måste skickas in inte bara köpekontrakt och ägarbevis. Sif skall stämpla i hästpasset

Vera

Ja är det inte så att på de danska hästpassen sitter ägarbeviset fast i passet? Minns inte. Har inga av de danskfödda hästarna kvar längre så jag kan inte kolla efter. Två av dem finns inte längre och de två jag importerade med pass för 5 år sedan är sålda. (De ansågs vara hingstämnen och jag köpte dem som sådana men när jag fick hem dem så var mina egna uppfödningar bättre både exteriört och rörelsemässigt samt den ena hade bara en sten nere och jag anser inte att en 1-åring som inte fått ner båda stenarna är ett hingstämne. Jag vet inte någon annan ras där man sparar en sådan hingst som hingstämne. Så är också klapphingstar vanligare på islandshästar än andra raser och det är något jag tycker borde avlas bort men det diskuteras alldeles för lite. Jag har tom varit hos mycket erkända toppavlare som sparat sådana som hingstämne!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 883
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 980
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka