Köpa galoppör?

Oxxx

Trådstartare
Är inte säker på om det är rätt forum, men jag chansar...

Har tänkt att köpa mej en till häst, och är väldigt sugen på ett fullblod som inte passar som galoppör.
Alltså en häst som bara inte kan eller vill springa fort.
Tanken var att inte lägga ut så mycket pengar på själva häst-köpet (alltså inte betala så mycket för hästen), utan mer på veterinär besiktning, utrustning och tränare.
Bestktingingen hade jag tänkt att först en vanlig av en mycket duktig veterinär, för att sedan åka in och röntga alla ben + rygg.
Kan man göra så?
Hur mycket kan en sån röntgen gå på?
Vad händer om det visar sej på röntgen att hästen är dålig, får man betala allt ihop eller går det då på försäkringen? Är det jag som köpare som får betala även fast hästen visar sej är dålig?
För-och nackdelar med att köpa galoppör?
När jag väl har fått tag i en galoppör som är frisk, hur är det bästa sättet att börja?, men tanke på att den antagligen har gått löp i en ganska tidig ålder. Ska jag låta den vila i någon/några månader, eller ska jag börja motionera den på en gång, då tömköra i några månader?
Självklart kommer jag ha kontakt med tränare hela tiden, men jag vill höra era åsikter också.

Sv: Köpa galoppör?

Hej
Köpte i höstas ett fyraårigt fullblod som gått löp dvs endast startat ett par gr höll ej för påfrestningarna i dom snabba hastigheterna som
det blir. Han hade vilat ganska mycket tid på året så jag körde igång direkt sen fick han vintervila. Nu är han igång för fullt.
Ang vetrinärbesiktning så blev han vetrinärbesiktigad på kliniken i Flyinge ,ingen röntgen endast arbetsprov+ ridprov. + att han förra ägare var vetrinärer båda två o hade haft honom sen föl.Det som kan bli problem med röntgenkostnaderna är ju att dom flesta galopphästar inte är försäkrade eller i bästa fall sk A2 för med begr vetvård.
Min var inte försäkrad alls ,säljaren stod för besiktningen.Du, benen kostar väl får nog räkna med att stå för hela kostnaden själv att röntga ryggen kostade ca 800kr ( bara bilderna alltså )sen kommer ju besöksavgift till . Kan väl kosta ca 3000 kr sammanlagt med beno rygg.Sen är det ju alltid problemet att tolka dessa ,en gallophäst har ju ofta överben mm . Lycka till med hästköpet.

Lägg under Galopp forumet, där finns många kunniga från galopp världen som kan svara, bla Toughcookie har hjälpt mig med en massa frågor runt fullblod. vet att hon även varit med och omskolat fd. löphästar så hon har säkert en massa tips och råd.

Galopphästar är rätt dyra, iaf dom jag har hört talas om.. Runt 20 000 även om dom är för dåliga för tävlingar..

Tycker du verkligen att 20 000 kr är dyrt för en häst? Nu tänker jag på en frisk häst i sina bästa år, vilket galoppörer ofta är när tränaren/ägaren upptäcker att de inte gör bra ifrån sig på banan... Vet flera tränare häromkring som säljer just exgaloppisar som är både hopp- och dressyrtränade (ingår i deras träningskoncept) för runt 20 000 kr.

Det tycker inte jag dyrt för en ridhäst. Jämför man med travare är det ju en del pengar, men å andra sidan är travare inga ridhästar (eftersom de drar/skjuter) och kräver en hel del tid för att fungera som ridhästar, vilket galoppisar ofta gör m e m omgående.

Jag tycker inte alls man behöver betala mycket för en fd galoppör. 20 000 är billigt!

En galoppör använder också sin skjutkraft i första hand och det kan vara nog svårt att göra en galoppör till bra ridhäst, men de har i alla fall alla gångarterna för sig, en travare har ofta problem med galoppen.

Sen går ett fullblod att använda i ridhästavel vilket inte en travare lämpar sig för.

Sen finns det väldigt mycket fler "avdankade" travare än "avdankade" galoppörer i sverige då galoppsporten inte är särkilt stor.

Därav prisskillnaden mellan trav och galopphästar efter karriären som löphästar.

Man ska inte tro att det bara är att köpa sig en galoppör och sitta up så vips har man en utmärkt ridhäst, så är det inte. Det kan vara lika mycket jobb med en galoppör som med en travare.

Sweet skrev:
Sen finns det väldigt mycket fler "avdankade" travare än "avdankade" galoppörer i sverige då galoppsporten inte är särkilt stor.

Därav prisskillnaden mellan trav och galopphästar efter karriären som löphästar.

Man ska inte tro att det bara är att köpa sig en galoppör och sitta up så vips har man en utmärkt ridhäst, så är det inte. Det kan vara lika mycket jobb med en galoppör som med en travare.

Tillgången beror ju mycket på var i landet man bor, runt mina knutar har du minst lika lätt att få tag på en galoppis som en travare, förmodligen samma sak i Göteborgstrakten, skillnaden som jag har erfarenhet av är att galopphästarna är mer eftertraktade och släpps inte till samma låga pris samt att ägarna är lite noggrannare till vem de släpper hästen. Tillgång och efterfrågan är som bekant den starkaste prissättaren.

Det KAN vara lika mycket jobb med en galoppis som en travare, men då anser jag nog att man valt fel fullblod (eftersom den uppenbarligen inte trivs som ridhäst). De fullblod jag har haft förmånen att omskola har alla varit lätta och samarbetsvilliga att arbeta med, att man sedan måste ta häsyn till individen (fullblod är ju lite mindre tålmodiga :angel: ) ser jag mer som en förutsättning för rasen än ett problem.

Jo, jag tycker 20 000 är dyrt för en galoppör som kommer direkt från banan. Jämför man med travare kan man få flera stycken till det priset och Jag skulle hellre köpa travare än galoppör.

Visst kan man få flera travare för de priset, det går inte att motsäga. Lika lite som man bör diskutera tycke och smak, vissa föredrar travare, andra galoppörer. Själv ser jag bara olika förutsättningar, av vilka jag föredrar att arbeta med galoppörens.

Själv har jag just nu kallblodstravare.

jojjo150 skrev:
Galopphästar är rätt dyra, iaf dom jag har hört talas om.. Runt 20 000 även om dom är för dåliga för tävlingar..

Min kosta 12000! Och hon e superfin, och har inga skador!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka