Köpa fryst och spara?

Fenestra

Trådstartare
Brukar man få lov att göra det?
Har nämligen hittat en hingst som jag så hemskt gärna skulle vilja köpa fryst på i år men får vi ett stoföl så skulle jag så hemskt gärna vilja spara sperman till henne.
Hingsten är Ampère .

Sv: Köpa fryst och spara?

Brukar man få lov att göra det?
Har nämligen hittat en hingst som jag så hemskt gärna skulle vilja köpa fryst på i år men får vi ett stoföl så skulle jag så hemskt gärna vilja spara sperman till henne.
Hingsten är Ampère .
Du bör nog höra med spermaimportören då endast finns endast ett begränsat antal doser att tillgå.

Åh andra sidan så köper du doser så får väl du göra vad du vill med dem. Jag kan inte se hur man ska kunna neka att spara?

Jag skulle nog höra efter för säkerhets skull.

Ett problem kan vara att när du ska använda doserna så finns ingen licens löst för hingsten och du måste lösa själv för 4000 + moms. En del hingsthållare säljer semin per dos att använda det året. Inget får sparas eller säljas vidare. Bäst att kolla med importören.

Kan ingen skicka mig ett pm om denna Ampere? Jag har läst att några stoägare fallit för denna hingst och är lite nyfiken på honom.

Ett problem kan vara att när du ska använda doserna så finns ingen licens löst för hingsten och du måste lösa själv för 4000 + moms. En del hingsthållare säljer semin per dos att använda det året. Inget får sparas eller säljas vidare. Bäst att kolla med importören.

Jag ska göra det, risken är ju stor att det är som du beskriver då han är så populär.

Tack för era svar!

Jag har ju bunkrat lite så kollar man bara att det är ok med hingsthållare och att man har någonstans att förvara det så är det ju lugnt.

Om man inte vill lösa licensen på hingsten i ASVH själv så finns ju alltid hingstens hemma förbund att regga i om ingen löser på den i Sverige det aktuella året.

Frågan är varför det är "sån brist" på det. Hingsten är bara 4 år, de lär ju kunna frysa mer!? Eller har jag missat nåt?

Vet inte om det är ngn brist.. utan det var jag som undrade om man får lov att göra så.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 557
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 670
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka