Köpa föl, vilka har gjort det?

Pansi

Trådstartare
Hej på er, sitter och funderar så jag knappt vet in eller ut, behöver lite råd!

Jag har planer på att skaffa mig en ny häst till hösten, efter ett par år utan egen häst. Men jag har så många dåliga minnen av vuxna hästar, pålagringar, spatt, märkliga ryggproblem, ja rubbet, så jag känner mig verkligen inte sugen på att köpa en vuxen häst. Kommer bara vara orolig för hältor hela tiden känns det som.
Sen är det pengar, har väl ca 100 000 att spendera, men har ingen lust att bränna allt på själva hästen utan vill ha en liten buffert också, och vill man ha en dressyrhäst med lite kvalite kommer man ju tyvärr inte långt med 50-60000.
Men, man får ju faktiskt en välstammad trevlig fölunge för de pengarna!

Visserligen kommer det kosta massor innan den blir vuxen, men jag börjar snart ett fast jobb med hyfsad inkomst, så det spelar liksom ingen roll.
Visserligen tar det ju tid innan man kan rida, men jag har verkligen inte bråttom alls med det.
Visserligen kan ju ALLT hända med en häst oavsett hur man gör, men är man med från början har man ju full koll på levnadsmiljö, träning osv.
Och under åren hinner jag spara ihop rejält med pengar till träning, riktiga sadlar och allt sånt.
Sen har jag sen barnsben haft en dröm om att köpa en häst som föl, och ha den för alltid :love:

Så, ni som har köpt föl/fött upp era egna hästar, kan ni inte berätta lite? Om era hästar, om ni är nöjda eller inte, om ni rekommenderar andra (mej) att göra samma sak?

Ivrig efter fina historier :bump:

Sv: Köpa föl, vilka har gjort det?

Är oxå nyfiken på att höra då jag själv oxå alltid haft en dröm om att köpa ett föl.

Jag köpte min pålla som liten bäbis. Hade då varit med från första dagen, skött hennes mamma i flera år innan och haterat hennes (och andras) tidigare fölungar. När Tuva (min tjej) föddes kände jag att nu tänker jag inte missa den här chansen, jag ville ju ha ett sto efter just den här mamman och det här kanske skulle bli hennes sista föl. Dessutom såldes nyss den tvååring jag hanterat sedan hon var liten... :cry:

Och jag ångrar mig inte, visst har det gått upp och ner och man har i vissa perioder undrat vad man gett sig in på - men det är ändå underbart! Hon har haft mystiska hältor - som visat sig vara hovböld både fram och bak... bland annat, men nu verkar det mesta vara på topp. Och hon är så fin min tjej! Och så duktig, men hon har sina dagar - men det har vi alla! Och hon är en tuff brud! Ett år nu lite drygt.

Det är min första egna häst, och det är så roligt att vara med från början! Visst känner jag en viss rädsla för inridning tex, men jag har så mycket kunnigt folk omkring mig så det ordnar till sig.

MEN, jag skulle inte ha köpt en fölunge jag inte redan visste "allt" om, inte som första häst! Och jag skulle inte ha köpt en unghäst över huvud taget om jag inte hade haft så mycket hjälp omkring mig... hade nog inte varit hästägare alls om inte jag tagit denna chansen nu! Kände att någon gång måste man våga - och som sagt! Jag ångrar mig inte! :love:

En lite rörig och snabbt ihopskriven berättelse om mig och min Tuva :laugh:
Jag är för övrigt en tjej på 21 år om det har någon betydelse...

Kram från Sandra. (Är det något ni undrar över så fråga på bara!)

Senast ändrad:

Kommer bara på mer och mer eftersom... jaja....
Handlar om ett halvblod E: Acacio - Cortez - Ismir
Köpt för 40 000 (lite "kompispris")

jag köpte fellow när han var 9 månader gammal. Han hade löss, var undernärd och misskött och stod i ett mörkt stall i skitig box. Uppfödaren hade inte gjort något med honom mer än att leda honom. Han kostade inte mycket, dessutom var han en tjuvbetäckning (eller ja, uppfödarna "visste inte vilken hingst som betäckt hans mamma då hon hoppat in till hingsten" :crazy:). Men jag föll för honom med en gång då jag såg hans lilla mule sticka upp på boxkanten i mörkret :love:

Jag fick börja med att behandla honom för lössen och ösa på med mat. Tyvärr så trivdes han inte ihop med de andra hästarna i sitt nya hem (dit jag tog honom), det var två äldre hästar varav den ena brukade köra bort honom från sitt hö, vilket i sin tur gjorde det väldigt svårt att få upp hullet. När han var strax över ett år så flyttade jag honom till den lösdrift han går i nu (idag är han 4 år gammal) och vi har kommit långt bort från "det gamla" och har alltid varit frisk och kry. Han är en superfin häst med ett stort hjärta.

Det krävs mycket jobb med ett föl/unghäst, men jag skulle aldrig tveka på att köpa en igen!! Det är helt klart värt allt jobb! :bow:

Det svåraste med att köpa en så ung häst för att sedan själv rida in är att upprätthålla sina egen ridkunskaper. Så det man behöver tänka på är om man har möjlighet att rids på någotvis fram tills att det är dags för den egna hästen.
Det behöver ju inte vara några problem men det beror ju på hur man själv har det. Om kanske har någon häst att rida ibland eller har möjlighet till rida lektioner, vilket kanske är det bäst. Just för att man själv sedan ska kunna utbilda sin egen häst.

kl

Jag har inte en så lång historia ännu, jag har köpt ett föl fött iår, från USA. Han kommer därifrån i slutet av sommaren..

Annars har jag ju min 'gamla' hemma också, som jag haft sen ca 2 års ålder (fyra iår) och det är det bästa som har hänt mig, någonsin.

Jag köpte två föl 05, välstammade och otroligt fina. Den ena hade riktigt bra poäng från fölbedömning, den andra inte riktigt lika bra men väl godkänt.

Den som var så otroligt fin, fick problem med halskotpelaren (slinger) när han var knappt två år och fick avlivas akut. Den andra har jag kvar fortfarande och är mer än nöjd över. Hon är värd 4 gånger mer idag än vad jag gav för henne då. Ändå är jag tveksam till att köpa föl, det är så otroligt mycket som kan hända.

Jag hade satsat på en tvååring, den har ju nästan växt klart i alla fall och är inte lika dyr som en 3-4 åring.

Jag har köpt ett föl :love: Det bästa jag gjort. Fick precis vad jag sökte rent psykiskt och fysiskt, trots att han köptes nästintill osedd (fick bara se bilder på honom när han var 12 timmar). En ren förlustaffär givetvis, för allt han kostat mig hitills kunde jag köpt en betydligt bättre ponny rent resultatmässigt nu, men han ÄR bäst :love: Hämtade honom när han var sex månader och han blev nyligen två år. Jag tror personligen att man får starkare band till en häst man ägt sedan den var bebis.

Jag köpte min 3-åring då hon var ett halvår gammal. Jag ångrar verkligen inte köpet, även om det varit en del problem. Hon fastnade i eltråd förra sommaren och slet av tåsträckarna,vilket medförde en mycket lång konvalecens. Jag har nu mkt sakta satt igång med inridning (longerar, promenerar, hänger), men arbetar henne bara lätt 2 ggr i veckan. Det har varit en resa med mycket skratt och mycket tårar. Men jag ångrar ingenting, trots olyckan! Jag älskar min lilla Guardi över allt annat:love:! Sen har jag en äldre häst som jag rider. Det kan jag verkligen rekomendera, att ha en ridhäst för att hålla igång ridningen.

Jag har köpt föl o ångrar det absolut inte.
det va underbart o se hästen växa upp.

MEN, det finns aldrig garantier. Även om man formar den som man vill, så kan det ändå vara så att man inte är ämnade för varandra.
Skador eller sjukdomar kan komma ändå. Min fick melanom som 3 åring. Fick opereras osv.

Har köpt föl och åringar. En del har varit UA. Andra har också visat defekter i ben och leder.

Jag betäckte min gamla häst (hon hade dragit på sej ett rätt snett bäcken)
Fölet jag fick då är nu fem år och jag kan bara säga att det är så otroligt kul att följa dom från första början.
Visst blir det motgångar och problem ibland, men man jobbar ju på för att lösa dom på bästa sätt, och sån härlig känsla sen när man lyckats komma över olika stadium och ser utvecklingen!

Man läser så mkt om hästtvister hit och dit, folk köper hästar, som sedan inte passar på nåt sätt - inte motsvarar förväntnigarna - beter sej annorlunda än i när man provred osv...

Här är det helt upp till dej själv att forma, uppfostra, miljöträna, rida in...
Min häst är supertrevlig att hantera, då hon var yngre och man inte kunde rida passade jag på att lastträna, borsta, ut och promenera, löshoppa, ja, det finns mkt man kan hitta på.:idea:

Och ta hjälp där man behöver det.

Sen skulle jag kolla noga på föräldrarna till fölet för att få en aning om vad man kan förvänta sej av typ och kapacitet m.m som vuxen häst. Kanske den har äldre syskon du kan titta på.

Och se till att du har en bra försäkring, för skada sej kan dom, fast man inte rider;)

Jag tror enda anledningen att jag inte skulle börja om från föl igen skulle vara att jag fick tag i en ruskigt fin läromästare (fast inte alltför gammal:angel:) och helst ett sto då så jag sen kunde ta föl på den:D

Det svåraste med att köpa en så ung häst för att sedan själv rida in är att upprätthålla sina egen ridkunskaper. Så det man behöver tänka på är om man har möjlighet att rids på någotvis fram tills att det är dags för den egna hästen.
Det behöver ju inte vara några problem men det beror ju på hur man själv har det. Om kanske har någon häst att rida ibland eller har möjlighet till rida lektioner, vilket kanske är det bäst. Just för att man själv sedan ska kunna utbilda sin egen häst.

Det här håller jag med om fullständigt!
När jag sålde min tävlingshäst tog jag ett aktivt beslut att köpa ett avelssto som jag redan hade hemma på foder. Jag hade aldrig gjort det om jag inte visste att jag hade möjligheten att rida andra hästar under tiden. Kombinationen rida in unghäst och vara ringrostig är dålig.
Själv hade jag möjligheten att träna och tävla två hästar på lägre nivå, typ LB, under tiden jag väntade in min unghäst. Jag såg också till att ha inridningshästar under de åren för att hålla den biten igång med.

Zeus:
Vilket sammanträffande! Min häst slet oxå av sig sträcksenorna när hon var två år. På eltråd. Nu är hon fem och jag rider och markarbetar henne.

Pansi:
Jag har haft min häst sedan hon var sju månader. Första gången jag såg henne var hon fyra dagar. Hon är min första egna häst och innan henne hade jag bara ridit på redan utbildade hästar. Jag har inga tävlingsambitioner och all tid i världen! Hon är det bästa som har hänt mig och jag kommer att betäcka henne nästa år och börja om med nästa fölis :love: Jag har inte haft några problem med ridningen men däremot har hon sina perioder då hon testar gränserna om vad som är tillåtet och inte. *Men det hör ju ungdomen till. Jag har inte ångrat mig en enda gång. Åren innan man kan rida finns ju så mycket annat skoj man kan göra.

Lycka till
Annika

Jag köpte min häst när han var 5 veckor gammal, fick hem honom vid 5 månader (pga mammans skada).
Idag är killen 4 år och är den bästa häst jag haft, han litar på mig till 100% och det underlättade vår inridning enormt. Allt har verkligen gått okomplicerat till med honom.
Har otroligt nog aldrig skadat sig, varit halt eller liknande, kärnfrisk!
Var som du trött på gamla skador, få hästar som är präglade på andra människors ridning & hantering.
Nu har jag en häst som passar mig som handen i handsken.
Tycker dessutom att det är skoj att jag fortfarande har kontakt med hans uppfödare.

I år har jag själv fött upp mitt alldeles egna föl, som ska säljas pga alldeles för många hästar & alldeles för lite tid.
Hoppas verkligen den blivande köparen vårdar det fölet som sin ögonsten, precis som jag gjort med min.

Lycka till !

Jag håller med de andra som skrivit att du borde se till att du har möjlighet att rida ngn annan häst under tiden. Inte bara för att hålla igång själv (som säkert också är bra), men även att du då har möjlighet att ta med lillen/lillan som handhäst innan du rider in den => både bra miljöträning och för att bygga muskler.

Jag tycker också att det vore bra om det finns andra fölisar/unghästar i stallet (om du inte tänkt släpp den på fölbete), så att den kan busa lite med hästar i samma ålder.

Lycka till!

Oj vad många som köpt bebisar, i mina kretsar är det ganska ovanligt :o

Jag kommer givetvis att fundera lite till, men mitt hjärta säger att det är rätt att göra såhär. Jag har ett par hästar att rida under tiden, så ridningen ska hållas igång innan det är dags att rida in den lilla.
Nu handlar det bara om att ha is i magen och vänta tills jag flyttat och kommit iordning. Vill ju ha häst nu nu NU, men ska hålla mig i skinnet tills september i allafall. Inte helt lätt när man ser alla underbara föl och åringar på annons hela tiden :bump:

Om någon har en bild på sin lilla kuse att slänga in vore det jättekul!

Det där låter alldeles fantastisk, jag vill ha det som du!

Mitt ena sto fölade nu ikväll - ett litet arabofrieserstoföl som redan innan var beställt av en köpare. Köparen har funnits med under hela dräktigheten och var även med under födseln, fick torka och gnugga den lilla, se dom första stegen osv. Det är klart att det blir ett ganska speciellt band till hästen när man är med från början.

Den här köparen har redan en häst som hon kommer sälja, hon har inte råd att ha båda och det känns väl lite sorgligt men hon tycker ändå det är värt det för att kunna få precis den sortens häst hon vill ha och att få vara med från början. Sen vet man ju inte hur fölet kommer utvecklas men i just det här fallet har jag ett äldre helsyskon till fölet så man kan i alla fall få en liten uppfattning om vad som väntar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 568
Senast: nejlica
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 589
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV