Köpa föl, vad ska man kolla på ?

Charlotte1975

Trådstartare
Är mkt sugen på att köpa ett föl i år. Vad ska man kolla på ? Alla föl är ju underbart söta, men jag vill ju ha en bra dressyrhäst om ett par år. Stammen säger ju inte allt, det måste ju finnas andra saker man ska vara uppmärksam på ? Hjälp en ovetande ? :angel:

Sv: Köpa föl, vad ska man kolla på ?

Jag skulle kolla halsansättning och korrektheten i benen. Samt gångarter, dvs om de rör sig genom kroppen och är luftiga, samt bärigheten när det gäller galoppen

Stammen säger inte allt, det är sant. Men den är ju ändå en bra källa att se vilka möjligheter som finns.
Om jag skulle köpa ett föl skulle kan faktiskt i första hand kolla upp vad det är för möderne den kommer från. Om hästarna tilltalar mig, om de varit hållbara, om de tävlats etc. Sedan kan det ju vara bra om det går att titta på hel/halvsyskon, eller mostrar och farbröder för den delen ;).
Sedan tycker jag faktiskt att man kan se en hel del på fölet hur den kommer att bli. Temperament, konstruktion och vinklar (en del rättas ju, men halsansättning proportioner etc.) Jag hade hellre valt en fölunge söm föredrar att galoppera än trava.
Hingsten är ju förstås viktig den med. En del typar avkommorna mer än andra, positivt eller negativt. Men jag hade som sagt hellre kört på ett bra beprövat möderne än en flashig far-morfar.
U

Stoet har bara haft två tidigare föl. En är en åring så det säger ju inte så mkt. Den andra är en 5 årig hingst som jag sett och tycker är av mkt trevlig model. Hoppas få se den på Falsterbo i sommar igen. Stoet har inga större egna meriter pga skada.

I mina ögon ser ben och halsansättning bra ut. Kan föröka ta några kort och få några bedömningar....

Man ska absolut kolla upp mödernet!

Ser man sen bara på fölungen brukar jag alltid se om den har lätt för sig i gångarterna , att den byter galopp när den svänger osv.

Sen ska den ha en trevlig uppsyn såklart.

Kolla ext men ha med i beräkningen att föl växer och kan i vissa perioder se rätt tokiga ut.

Lycka till med ev föl köp

//Tina

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 788
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 353
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare