Köpa fd gallopör

K

karadji

Jag letar just nu häst och har tittat på flera olika hästar men ingen har känts riktigt rätt. Nu har jag ringt på en fullblodsvallack som tidigare gått på banan han är 7 år, det verkar vara en mycket trevlig häst på alla sätt, han har lite små slitningar sen tiden på banan, men inget som kommer påverka han i framtiden då jag bara ska ha hästen till promenadridning, lättare träning. Men det finns ett problem nämligen att han alltid är riden med blinkers,han har lite dålig syn på ena ögat. Ägaren säger att det säkert kommer gå att vänja honom vid att ridas utan blinkers om man tar det sakta och försiktigt när man lärt känna hästen. Jag vet inte om det är värt att åka och titta på denna häst, hur ska man träna han att vara utan blinkers? några tips och tror ni det är värt att lägga ner tid på en sån häst. Han verkar som en mycket trevlig häst annars.

Sv: Köpa fd gallopör

Jag ser ingen som hellst nackdel att du inte ska åka och titta på hästen om du vill säklart :) Eftersom det verkar som en jättetrevlig häst! Ingen häst är utan nackdelar, de flesta går att träna bort, andra inte. Att hästen rids med blinkers och har lite sämre syn tycker inte jag gör något problem :D

Kramar Jennie

Annars får du väl rida honom med blinkers om han tycker det är läskigt utan? Nu tro jag nog det går att träna bort som du fått höra, men om inte, så om du vill ha en promenad/skogshäst så är det väl inga större problem att rida med blinkers?

Frågan är vad som händer om man tar av blinkersarna? Varför började de rida med blinkers från första början?

Går han i hagen med blinkers också? Om inte så ser jag inget problem med att rida honom utan. Du ska ju inte rida honom i löp, eller hur? Så länge du inte rider honom i grupp i snabbt tempo, där de andra kommer farandes bakifrån, så borde det inte vara några problem. Men det beror på varför de började med blinkers på honom, som Ramona skrev. Ställ alla frågor du kan till ägaren och ge dig inte förrän du får bra svar. :)

Han har bara blinkers vid ridning, Han ser lite dåligt på ena ögat, särskilt bakåt så förmodar att det är anledningen till att de använt blinkers vid ridning.

Eftersom hästen går tan 95% av tiden bör det ju inte vara några problem. Det dinns ju hästar som är helt blinda på ena ögat, och rids utan problem. Det man skall tänka på är väl att hästen KAN reagera på om man slänger ut en arm eller dylikt, då han inte är van att se sånt då man sittter på ryggen..

Be moderator flytta tråden till Galopp så får du säkert fler hjälpsamma och insatta svar, inte bara spekulationer.

Tror jag har sett annonsen och har för mig att det stod att dom användes pga att han är bakskygg? Är dock inte 100 % säker

Det är säkert en jättetrevlig häst och ska du ha den som promenad-lättare träning är det nog ingen fara.

Hur länge har den gått på banan?

Dessa "små slitningar" du skriver om, hur vet du detta, har du röntgenplåtar?

Jag hade en fd galoppör tidigare som gått och tävlat rätt mycket. Den blev utdömd efter 1,5 år och då visade röntgen på svåra förslitningar och även rotationer i hovbenet som kunde bero på mycket kraftig utfodring från galopptiden. Fångrelaterat... Nu hade hästen haft fång hos mig men enligt veterinär blir det inte så pass mycket på så kort tid som det var.

Jag tror inte synen på hästen blir några problem. Rid utan blinkers och låtsas som ingenting men om hästen är tittig så vet du ju varför och bör inte göra någon stor grej av det. Du kan ju provrida den utan blinkers och se resultatet, om det är något du är villig att jobba med eller ej.

Men jag skulle nog vilja se plåtar på en sån häst, beroende då på hur mycket på banan den gått. Min häst jag hade hade gått på banan i 4-5 år innan den kom till mig.

En bekant till mig köpte en 7-årig fd galoppör som var omskolad till dressyrhäst. Denna häst var mestadels hältproblem.
Jag var inte så insatt i detta fall, eftesom jag var ganska ung då och det är längesedan. Men det är vad jag minns. Hästens ben lindades in med bandage och formknackad kopparplåt på nätterna för att ge värme, på dagarna gick hon i hagen och kunde inte ridas. Skulle hon skos fick hon åka transport till hovslagaren för hon höll inte för att ledas dit, en sträcka på ca 2 km. I snitt var hon ridbar 2 mån/år. Det var verkligen synd om hästen, och ägaren som ville ha en dressyrhäst...

TS: Se verkligen till att du blir rätt informerad om denna hästs skador. Om du ska köpa den så be en veterinär DU har fortroende för kolla på plåtarna, klinikbesiktiga den med en vet. DU valt. Kolla på försäkringen hur den gäller, jag vet många med fd travare som inte får skador till följd av förslitning täckta av försäkringen, jag kan tro att det är samma på galoppörer (men här på buke finns folk som garanterat kan svara bättre på det än jag)

Senast ändrad:

Frågan är vad som händer om man tar av blinkersarna? Varför började de rida med blinkers från första början?

Precis vad jag tänkte.

Ts:
Det har man för att de skyggar och kastar sej för saker, för att de inte ska oroas av onödiga saker på sidorna utan se rakt fram.

Nej jag skulle bli tveksam om en häst har behövt ridas med blinkers "till vardags", hästar med dålug syn på ett öga kan bli lite känsliga åt det hållet, av naturliga skäl, men jag har aldrig varit med om att det varit orsak att rida med blinkers, det ändrar ju inte synen:confused:
Bakskygg kanske den är, och det är inte kul om den är så bakskygg att den måste ha blinkers...

Nej jag skulle nog faktiskt bli tveksam med en sån häst, vad som egentligen varit orsaken och varför man skulle behöva ha det hemma på träning:confused: Tror det är att den är extremt bakskygg och det är inte kul, så se upp!

Ang "småskadorna" så kolla mer noga, vad när och hur den haft sina skador. Många galopphästar funkar utmärkt som ridhästar trots skador från galopptiden, men man behöver veta vad det är, inte godta "lite sliten" som förklaring.

Senast ändrad av en moderator:

Ang försäkring så blir det reservationer för allt, dolt eller ej, som fanns innan försäkringens tecknande. Då gäller föregående försäkringsomfattning, och galoppörerna ben är oförsäkrade mot förslitningsskador.

Så reservation på alla fyra benen blir det på den hästen, oavsett om det står i villkoren eller ej. Och för ögonsjukdomar.

Så, hältor som inte solklart beror på yttre skada/olyckshändelse lär inte ersättas.

Sen beror det ju på vilka ekonomiska möjligheter man själv har att betala när man står där. För jag anser man bör räkna med att stå där, en häst med slitna ben lär förr eller senare få problem, om än kanske milda. Dessutom så en vrickning t ex, är ofta svårt att 'bevisa', och en ledinflammation kommer mest troligt härröras till förslitningarna/förändringarna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar