Sv: köpa exemhäst ?
Kl
Köpte oss en häst för ett tag sedan som hade lindrig exem. Fd ägaren berättade hur hon hade hanterat det etc. Hästen var täckad, fick duschas och fick gå i stora öppna hagar, alltså inte några träd eller liknande. Fd ägaren körde hästen hem till oss och började direkt ge mig råd om hur jag skulle sköta hästen där, hon var väl lite missnöjd i och med att vi bara har hagar med ganska mycket träd, men min islänning har ju klarat sig bra och jag tvivlade inte på att den nye hästen skulle må annorlunda.
Så här i efterhand förstår jag inte varför hon var så upprörd över våra hagar eller varför hon kastade en massa råd i ansiktet på mig. Jag hade gjort klart för henne att jag hade god erfarenhet av exemhästar sedan innan. Ändå tjafsade hon om det. Och många andra rådde mig att inte köpa hästen just pågrund av exemet.
Jag är glad att jag inte lyssnade. Han mår prima här trots våra skogshagar och hans päls är bra mycket finare nu än innan.
Dagarna det blåser mycket slipper båda hästarna täcke. När det är mycket sol och vindstilla blir det täcke på och flugspray. Jag duschar hästarna kanske en gång i månaden knappt med aloe vera schampo och ryktar dem ordentligt. Smörjer med aloe vera gel i man och svans då och då när det behövs. Sen ger jag ordentligt med mineraler. Och alger, vilket många inte gillar men det funkar bra för mig och har gjort för andra bekanta också med exemhästar. Sen stallar jag inte in dem, utan låter dem själva bestämma när det blir för jobbigt, så att dem kan gå in i sina boxar när det behövs.
Visst det är kanske mycket pyssel med en exemhäst, men om allt annat stämmer mellan dig och hästen, varför inte ta sig an den? Jag tycker inte att den sortens "defekt" ska stå emellan en lång och mysig vänskap. Visst man får räkna med att det kanske kostar extra pengar och att det kanske tar extra tid i stallet, men vadå då? Gillar man sin häst så kan man väl i princip göra allt för den. Jag tror att det har blivit lite av en skräcksaga det här med exemhästar, det blir vad man gör det till. Självklart finns det hästar som har jättesvår exem, men man väljer själv. Antingen står man ut eller inte
Lycka till i ditt val!