köpa exemhäst ?

videnlis

Trådstartare
Har ni köpt en exemhäst?
Har det påverkat priset? Ungefär hur mycket?
Eller har er häst fått exem efter köpet?

Finns ett trvligt 12 årigt sto för 4000 euro till salu. Men exemet är nog ett stort minus, då jag inte kan ha hästen hemma och sålunda kunna putsa, tvätta och smörja den så bra som möjligt.
Har förstått att exemvård behöver göras dagligen?

Sv: köpa exemhäst ?

Nej köp dig ingen exemhäst!
Då är du en knastant!
Det är alldeles för mycket tid, pengar, pyssel och oro för att det ska vara värt att medvetet köpa sig en exemhäst när det finns en hel drös utan skiten!

Jag lovar tillräckligt med problem får du förr eller senare ändå utan att köpa på dig dem medvetet.

tack för din åsikt!
det är ungefär vad jag själv tänker.. men här i finland så är hästutbudet bra mycket mindre än där. visserligen finns det ju exemfria även här , som tur är :)

Pysslet är det minsta problemet.
Man är aldrig ledig på sommaren med eksemhäst.
Ska hästen må bra så ska den ha en möjlighet att stallas in under knott tiden dvs Eftermiddag till morgon. Blåser det kan dom gå ute längre. Vissa tider får man ta in tidigt.
Tycker man det är ok att en häst står med täcke 24 tim/ dygn i 6 månader.
Sen regnar det och hästen kan börja frysa. Är det är för varmt svettas hästen under täcket.
Jag var i stallet 2-3 ggr / dag när jag hade eksemhäst.
Åkte dit varje morgon och satte på täcke samt sprutade med insektsspray i 12 år.

Blesa gick ute dygnet om med tæcket på, oftast med vindskydd. Hennes tæcke hade korta byxor, juverskydd och luva. De områden som inte tæcktes av tæcket smorde jag in med RB 86 -olja och den høll knotten borta två dygn. RB-n ær borta nu pga EU´s regler men producenten, Nim-produkter, har något liknande istællet. Men man behøver titta till sin hæst ofta, helst tre ggr dagen, før tæcket kan ju gå sønder. Særkilt stropparna och spænnena var hon duktig på att sabba. Hon verkade nøjd och glad ændå, trots att det blev varm och svettigt med tæcke. Før øvrigt kostar salvor och shampo en hel del. Man kan inte rida då det ær knottigt, i så fall en kort snabb tur så att dom inte hinner bitas så mycket. Dærfør skulle jag inte direkt rekomendera dig att skaffa en eksemhæst, men hittar du ingen annan du gillar så... Det funkar om man gør som jag berættat hær, men det ær jobbigt.

Kl
Köpte oss en häst för ett tag sedan som hade lindrig exem. Fd ägaren berättade hur hon hade hanterat det etc. Hästen var täckad, fick duschas och fick gå i stora öppna hagar, alltså inte några träd eller liknande. Fd ägaren körde hästen hem till oss och började direkt ge mig råd om hur jag skulle sköta hästen där, hon var väl lite missnöjd i och med att vi bara har hagar med ganska mycket träd, men min islänning har ju klarat sig bra och jag tvivlade inte på att den nye hästen skulle må annorlunda.

Så här i efterhand förstår jag inte varför hon var så upprörd över våra hagar eller varför hon kastade en massa råd i ansiktet på mig. Jag hade gjort klart för henne att jag hade god erfarenhet av exemhästar sedan innan. Ändå tjafsade hon om det. Och många andra rådde mig att inte köpa hästen just pågrund av exemet.
Jag är glad att jag inte lyssnade. Han mår prima här trots våra skogshagar och hans päls är bra mycket finare nu än innan.

Dagarna det blåser mycket slipper båda hästarna täcke. När det är mycket sol och vindstilla blir det täcke på och flugspray. Jag duschar hästarna kanske en gång i månaden knappt med aloe vera schampo och ryktar dem ordentligt. Smörjer med aloe vera gel i man och svans då och då när det behövs. Sen ger jag ordentligt med mineraler. Och alger, vilket många inte gillar men det funkar bra för mig och har gjort för andra bekanta också med exemhästar. Sen stallar jag inte in dem, utan låter dem själva bestämma när det blir för jobbigt, så att dem kan gå in i sina boxar när det behövs.

Visst det är kanske mycket pyssel med en exemhäst, men om allt annat stämmer mellan dig och hästen, varför inte ta sig an den? Jag tycker inte att den sortens "defekt" ska stå emellan en lång och mysig vänskap. Visst man får räkna med att det kanske kostar extra pengar och att det kanske tar extra tid i stallet, men vadå då? Gillar man sin häst så kan man väl i princip göra allt för den. Jag tror att det har blivit lite av en skräcksaga det här med exemhästar, det blir vad man gör det till. Självklart finns det hästar som har jättesvår exem, men man väljer själv. Antingen står man ut eller inte :) Lycka till i ditt val!

tack för era svar!
hästen har en rätt så lindrig exem. men problemet är att jag inte har möjlighet att ha den hemma (pyssla 3 ggr /dag)
bäst skulle ju vara om man kunde ha den hemma och den sedan själv får välja hur den vill gå. här är blåsigt men jag har ingen erfarenhet av exemhästar.

jag har en exemhäst på foder. Han har haft riktigt mycket för två år sedan. Men i år är det inga sår/fläckar alls i man och svans! Jag smörjer en gång om dagen, naturligtvis täcke men de har inte behövts lagas i år :) Jag skulle säga att var hästen står kan göra lindriga exem betydligt värre. Kolla också vad hästen för behandling av nuvarande ägare. Hur länge den haft det o.s.v., det kan bli värre! Sen är det väldigt jobbigt att ha en häst som kliar sig mycket och får sår, man tycker så synd om dem och manen ser hemsk ut, om de har någon alls...Tänk över det noga och ställ många frågor till ägarna, om du fortfarande funderar på att köpa! det är bra att det är blåsigt,men finns det diken eller liknande där insekterna kläcks? Sen är det SUPER med ett mörkt och svalt ställe med plastremsor för öppningen = inga insekter alls! Både eksem och icke eksemhästar älskar det ;) Lycka till!

Alla saluhästar har "lindrig" eksem och allt som behövs är ett täcke.
Så ser det tyvärr inte ut i verkligheten.
Det finns välskött eksem. På såna hästar kan man inte ens se att dom har eksem.
Blänkande med all man och svans kvar i oktober och definitivt inga sår eller hårda mankammar
Jag har sett hästar med "lindrig" eksem enligt ägaren. Dom kan vara helt sönderkliade utan man med stora sår, och ägaren är av den åsikten att det får man räkna med på sommaren när hästen har eksem.

Ja, och så kan en flytt till annan miljö påverka antingen positivt eller negativt. Det är väldigt svårt veta. Sjukdom, stress, foder....

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 658
Ekonomi & Juridik Ursäkta min bukediarre här ikväll. Satt och slötittade på hästannonser då jag snubblade över en finsk kvinna bosatt på Irland. Hon har...
2
Svar
35
· Visningar
4 823
Senast: Beetlebum
·
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 610
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar