När vi köpte vår senaste häst för några år sedan florerade en del rykten angående dyrare försäkringar etc för importer från div olika länder (inte sällan motsade dessa rykten varandra).
Lyssnade för säkerhets skull med försäkringsbolaget, och de gjorde ingen skillnad på varifrån hästarna kom. Men däremot är det ju generella regler vid nytecknande om karens och äldre skador. Men dem kan man ju råka ut för även på en svensk häst, även om de flesta hästar i Sverige har någon form av försäkring.
Jag vet framförallt ridskolor som köper in hästar osedda från Irland. De är dock inte alltid speciellt billiga. Vinsten som ridskolorna gör är att de kan ställa upp en kravprofil, importören eller ett företag på Irland levererar hästarna med bytesrätt. Ridskoleägaren behöver inte resa runt och provrida och de kan köpa genom ett annat företag, vilket ofta underlättar. En del av dessa hästar passar väldigt bra, andra byts ut eller säljs vidare. På senare år tror jag dock att den ekonomiska krisen har märkts även här. T ex har det ställts krav på att ta två hästar istället för en och de har kanske inte varit lika väl utplockade.
Vet också privatpersoner som har köpt på samma sätt. Med blandat resultat. Men framförallt tycker jag att de har fått betala överpriser jämfört med vad hästar i Sverige kostar nu. Men jag kan förstå att en del tycker att det är bekvämt och är beredda att betala för den servicen.
Själv hade jag aldrig klarat att köpa en häst osedd, och har faktiskt nästan uteslutande köpt svenskt.