Köpa en häst med tuppspatt?

W

wonderbaunbabe

Vad har ni för erfarenhet???

Skulle ni kunna köpa en äldre halvblodsvalack med tuppspatt?
Han har tydligen inga reservationer på försäkringen och går att rida "normalt"...

Vad tror ni?

Sv: Köpa en häst med tuppspatt?

ja, det enda som är är att hästen lyfter bener i en högre båge när den går.. den kan vara lite stel och kan behöver skrittas och travas fram ca 20 min ganska okomplicerat.. men se kan du träna och hoppa som du vill..

du får hopptävla men ej dressyrtävla då tuppspatt är en rörelsestörning som klassas som hälta..

hästen är inte halt..
men ALLA rörelsestörningar räknas som hälta i dressyrsammanhang, dvs traven blir inte så jämn och fin som den SKA vara i dressyren, den är otaktig och ej godkänd..

men fältävlan är tydligen okej, såg en häst i dagens lättklassad med tuppspatt, den måste blivit godkänd i dressyren.

men fältävlan är tydligen okej, såg en häst i dagens lättklassad med tuppspatt, den måste blivit godkänd i dressyren.
jasså.. ja det kanske bara gäller ren dressyr då.. ofta får man ju sämre poäng med en otaktig trav i dressyren så isf lär den vara en stjärna på terrängen och hoppningen då..

har ingen aning alls om vad dwen fick för poäng, men den såg fin ut i terrängen iaf, usel kan den iaf inte va eftersom de kommit till lätt.

Hejsan.
Jag har en fbl val med tuppspatt på höger bak som enbart syns i skritt. tuppspatt är en medfödd rörelsestörning som inte påverkar hästens användbarhet och inte kan klassificeras som hälta. du får även numera tävla dressyr med tuppspatthäst men får då nedslag på de moment då hästen "tuppar". dvs min häst får mkt låga poäng på skritten då han ju rör sig orytmiskt men får bra poäng på övriga moment då han är ren. Ett problem kan vara okunniga banveterinärer ute på tävlingar, så se till att skaffa ett veterinärintyg som talar om att hästen har tuppspatt och alltså inte kan uteslutas då den INTE är halt. ha det med dig tillsammans med andra papper på tävlingar så är det inga problem.

Jag har en äldre häst som har tuppspatt, eller tuppsteg. Hennes tuppsteg är gravt, och hon får gallor runt has och knä, samt krampar i benen vid ex skoning eller längre tids vila. Hon går väldigt "slingrigt" i bak, och lyfter benet högt, och stampar till.

Jag skrittar igång henne ordentligt och ser alltid till att rida på bra underlag. Hon får ibland ha lindor/skydd på, mest för att inte stryka sig när hon slingrar som värst.

Sålänge jag håller igång henne och rider under kontrollerade former så funkar hon utmärkt. Det som inte funkar är längre vila, stå i box, eller ritt på stumt underlag. Hon går på lösdrift och får på det viset en ständig rörelse.

Om hästen du frågar om är besiktigad och inte har alltför stora problem så borde det ju fungera.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 893
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka