köpa en Akton Backpad ?

P

phelle91

läste i ngn tråd att denna pad skulle vara jättebra .. nu är det så att våran sadel ligger jättebra , kan man ha en pad under i allafall eller blir det för trångt? skulle vilja testa denna om den är till för stötdämpning .. (håller på att sätta igång efter en sträckning i ryggen och det känns mer skonsamt att rida med pad)

Sv: köpa en Akton Backpad ?

Enligt en undersökning så var det poly pads och fårskinnspad som gav den bästa tryckfördelningen. Gelepadarna fick ungefär samma värde som vanliga vojlockar.

jaha okej .. det hade jag ingen aning om .. tack för att du sa de : ) !

Sen så är det ju skillnad på gelpad och gelpad. Jag har en gelpad (den tunnaste varianten som inte tar så mkt plats under sadeln) i förebyggande syfte. Funkar bra.

Senast ändrad av en moderator:

Enligt en undersökning så var det poly pads och fårskinnspad som gav den bästa tryckfördelningen. Gelepadarna fick ungefär samma värde som vanliga vojlockar.

Tryckfördelning ja, inte stötdämpning...

Stötdämpning - Padden absorberar, och därmed i viss mån filtrerar bort/dämpar stötar, tryck, friktion mm på ryggen.

Tryckfördelning - Har som mamnet antyder med fördelningen av ovanstående tryck (stötar, friktion, tryck mm) att göra. Dvs att om sadeln ligger an mer bak, så fördelas lite av trycket tex framåt. Är sadeln ojämn undertill så fördelas trycket på så sätt att paden fyller upp i gropar, och trycks ut vid knutor mm.

Undersökningen, om vi hört samma vilket jag antar, handlade om tryckfördelning och inte stötdämpning.

Så jag tycker absolut att du ska rida med Akton Gelpad, tycker du är inne på helt rätt spår! =)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka