köpa eller inte..

Virveln

Trådstartare
Imorgon måste vi bestämma oss om vi ska köpa "hästgård" eller inte :confused: Har läst andra inlägg ang arealen och det oroar mig lite..

Här är arealen ca 2,5 ha ängsmark inkl tomten och stallet. Det finns 6 boxar i stallet, men kommer troligen att stå 5 som mest där. Men en av de som är inhyrda bor i alldeles intill, så hon har sina 2 hästar hemma hos sig både sommar- och vintertid om jag försått det hela rätt. I så fall är det 3 hästar som marken skall räcka till.

Det rör sig om tävlingshästar som rids mer eller mindre dagligen och nu handlar det om att anlägga vinterhagar i första hand. Vill ju inte "slösa" på för mycket av marken, det ska ju räcka till sommarens bete också och inte bli alltför söndertrampat..

Annars känns det ganska bra med upplyst ridbana med hindermaterial inte så långt från stallet, skapligt med ridvägar och 1,5 mil till ridhus.

Men oroar mig ändå för marken:crazy:

Sv: köpa eller inte..

Imorgon måste vi bestämma oss om vi ska köpa "hästgård" eller inte :confused: Har läst andra inlägg ang arealen och det oroar mig lite..

Här är arealen ca 2,5 ha ängsmark inkl tomten och stallet. Det finns 6 boxar i stallet, men kommer troligen att stå 5 som mest där. Men en av de som är inhyrda bor i alldeles intill, så hon har sina 2 hästar hemma hos sig både sommar- och vintertid om jag försått det hela rätt. I så fall är det 3 hästar som marken skall räcka till.

Det rör sig om tävlingshästar som rids mer eller mindre dagligen och nu handlar det om att anlägga vinterhagar i första hand. Vill ju inte "slösa" på för mycket av marken, det ska ju räcka till sommarens bete också och inte bli alltför söndertrampat..

Annars känns det ganska bra med upplyst ridbana med hindermaterial inte så långt från stallet, skapligt med ridvägar och 1,5 mil till ridhus.

Men oroar mig ändå för marken:crazy:

Jag tycker att 2,5 ha räcker till 5-6 hästar om det är bara bete och rasthagar vi pratar om. Det räcker inte för egen produktion av grovfoder. Sen kan ni inte expandera heller om ni skulle känna för det så småningom.

Sen är det svårt givetvis att uttala sig generellt för det beror ju mycket på hurdan mark det är.

Ingen egen foderproduktion - det har vi inte maskiner till och det var aldrig tänkt så på den arealstorleken. Det är en 1:a års vall.

Ingen egen foderproduktion - det har vi inte maskiner till och det var aldrig tänkt så på den arealstorleken. Det är en 1:a års vall.

Jag tänkte mest på att det varierar väldigt mycket på hur mycket gräs det blir beroende på hurdan jord man har. Olika sorters jord tål olika mycket innan det blir upptrampat också.

Är det åker eller hagmarker? Åker är för mig det man kan plöja och bruka, hagmark är det som man aldrig plöjer.

Det är åker - han som äger stället nu brukar jorden. Vet ju inte riktigt hur marken är på sommaren, men tanken är att dela upp det och inte stänga in allt på en gång.

Skulle det knipa kan jag ta hem hästarna till mina föräldrar på bete, även om det är en bra bit bort. Sedan har vi pratat om att arrendera en del mark till bete, när skörden är intagen - men det är ju ingenting man kan förvänta sig all evighet :crazy: Å andra sidan räknar jag inte med att bo där mer än ca 5 år ;)

Enligt min uppfattning räcker marken bara till 2 hästar, sett ur deras perspektiv. Bortser då från möjlighet att ha hästar på annan mark etc.

Samtidigt finns det stora (i antal boxar mm), flotta anläggningar där hästarna får samsas 2-4 st per frimärke om c:a 500m2.

Som vanligt en fråga om vems behov som ska styra.

LIA

Enligt min uppfattning räcker marken bara till 2 hästar, sett ur deras perspektiv. Bortser då från möjlighet att ha hästar på annan mark etc.

Samtidigt finns det stora (i antal boxar mm), flotta anläggningar där hästarna får samsas 2-4 st per frimärke om c:a 500m2.

LIA
vad grundar du det på?

och varför börjar du ta upp hagar på 500 m2 när TS fråga gäller 5000 m2 per häst?

Nja några 5000 kvm per häst lär det ju inte handla om om hela gården är på 2,5 hektar, lär ju nog mer troligt handla om ca 1,5 hektar till hagar när man räknat ifrån, ytorna byggnader, gårdplan, infartsväg och dylikt tar upp. och 1,5 hektar om man samtidigt vill ha bete på denna mark det får i alla fall inte jag ihop till att det skulle funka till 5 hästar.
1,5 hektar använder jag som rena vinterhagar här till 6 hästar, men då med den stora skillnaden att hästarna brukar gå kvar i sommarhagarna helst till när det fryser på framåt december eller när de blir för upptrampade som ifjor. Försöker helt enkelt hålla 6 mån i var. Dessutom tar vi till gruspaddock om det blir för jäkligt som i vintras för att inte totalförstöra vinterhagarna på djupet. Och till det så har vi backigt vilket gör att höjderna klarar sig från dynga. Tycker det är precis den ytan som behövs för att klara att hålla hagarna hyffsade.
Men jag skulle aldrig räkna med att på den ytan även kunna hålla bete.

Nja några 5000 kvm per häst lär det ju inte handla om om hela gården är på 2,5 hektar, lär ju nog mer troligt handla om ca 1,5 hektar till hagar när man räknat ifrån, ytorna byggnader, gårdplan, infartsväg och dylikt tar upp. och 1,5 hektar om man samtidigt vill ha bete på denna mark det får i alla fall inte jag ihop till att det skulle funka till 5 hästar.
1,5 hektar använder jag som rena vinterhagar här till 6 hästar, men då med den stora skillnaden att hästarna brukar gå kvar i sommarhagarna helst till när det fryser på framåt december eller när de blir för upptrampade som ifjor. Försöker helt enkelt hålla 6 mån i var. Dessutom tar vi till gruspaddock om det blir för jäkligt som i vintras för att inte totalförstöra vinterhagarna på djupet. Och till det så har vi backigt vilket gör att höjderna klarar sig från dynga. Tycker det är precis den ytan som behövs för att klara att hålla hagarna hyffsade.
Men jag skulle aldrig räkna med att på den ytan även kunna hålla bete.
Jag skulle gissa på 2 ha till hagar faktiskt. ! ha tomt och vägar är väldigt mycket på en gård på 2,5 ha.

Vi har 5 ha tot varav kanske 4,5 är hagar mm. På det har vi för närvarande 8 hästar utan problem. Vi har också tagit eget foder och kan sälja kanske halva skörden.

Vad jag är mest emot är när folk försöker använda 1 ha per häst som någon tumregel. Ofta så sägs inte ens under vilka förutsättningar man räknat. Skulle vi haft 1 ha klass 10 åkermark per häst för våra islandshästar så skulle de blivit så tjocka så det varit djurplågeri.

Men jösses! Tagga ner vettja.

Du kan väl börja med att läsa det jag skrev?

LIA

Jag tycker personligen att det låter lite om man dessutom hoppas på att få ut sommarbete på den ytan. Men sen är det ju också väldigt beroende på vilken typ av hästar ni har, vad ni menar med sommarbete (ska de stödfodras och stå uppstallade nattetid, eller livnära sig dygnet runt på det som finns i hagen?) Sen var det ju frågan med grannen också - skulle hennes hästar gå på annan mark så är det ju endast då 3 hästar på 1,5-2ha mark, vilket känns om inte helt bra så i allafall rimligare...

/Nixehen

Vi har 5 hektar här och 4 hästar och nästa år kommer det hit fler hästar och betar då mina inte fixar det själv.

Jag tror inte du behöver vara orolig för marken, så länge det växer bra där och inte är sandmarker

Men jösses! Tagga ner vettja.

Du kan väl börja med att läsa det jag skrev?

LIA

jag tycker du kan tagga ner i så fall.

jag frågade bara var du grundar ditt tyckande på. Är det för att betet skall räcka? Eller är det hästarnas rörelsebehov du menar? Hur stor måste en hage vara för att hästarna skall kunna springa? Är det svårare för 5 hästar att röra sig på 2 ha än för en häst att röra sig på 1 ha tex? Eller är det risken för upptrampade hagar du menar? Jag kan köpa det du säger om du har argument.

Och jag förstår fortfarande inte riktigt vad du ville säga med dina frimärkshagar på 500 m2. Jag gillar inte de heller men det är ju inte det som diskuterats.

Det räcker gott och väl, men inte till bete. Vi har 2.7 ha, till 6 hästar, (7 som mest), och arrenderar ca 1 ha till de som får gå på bete. (Har löphästar så de går inte på bete, det gör bara unghästar och ett avelssto).

Har ni inte tänkt att utöka, så kommer ni klara er bra!

Jag är lugn, likaså mina svar.
Jag ska försöka förklara inlägget för dig.

2,5 ha som inkluderar byggnader, gårdsplan, troligen trädgård, gångar, infartsväg, dikesrenar etc lämnar inte 2,5 ha kvar till hästarna.
Jag ser att du räknar bort 0,5 ha på övrigt, dvs allt utom ytorna för hästar. Jag tror inte det räcker. Snarare går det åt 1 ha, om inte TS har hittat ett mycket kompakt ställe.

TS tänker anlägga vinterhagar! Storlekar?? Totalt 0,5 ha?
Kvar till "sommarhage" blir då 1-1,5 ha!

Frågor till dig:
Tycker DU att det är tillräckligt med 0,5 ha för ens en häst att ha att röra sig på under 6 månader?
Tycker DU att "sommarhagen" räcker till för mer än 2 hästar?

Har man minst 2,5 ha för 2 hästar, behövs ingen uppdelning i vinterhage - sommarhage. Vid extrem vädersituation gör man som Gylle, använder paddock. Storleken på hage behövs för att den inte ska trampas sönder, för tillgången på foder (- rator) hela betessäsongen, för att tillfredsställa hästarnas rörelse-, mentala- och sociala behov mm. Man kan också behöva sätta av ytor för att så om.

Summa summarum, så är TS mark väl liten även för 2 hästar. 5 hästar? Aldrig!

Att du inte förstod det här?! Min avsikt var att peka på motsatsen till mitt resonemang, så slapp du eller någon annan komma med den jämförelsen.

Vi har 5 ha tot varav kanske 4,5 är hagar mm. På det har vi för närvarande 8 hästar utan problem. Vi har också tagit eget foder och kan sälja kanske halva skörden.
Får det inte att gå ihop. Du plockar ut foder för 16 hästar, samtidigt som dom 8 har marken som sommarhage och vinterhage utan markskador?

LIA

Får det inte att gå ihop. Du plockar ut foder för 16 hästar, samtidigt som dom 8 har marken som sommarhage och vinterhage utan markskador?

LIA

Tänk till så kanske du får ihop det.

En skörd i början av juni på en stor hage som sedan blir sommarbete resten av sommaren och en bit in på hösten. Givetvis hjälper det att få ca 8 ton ensilage per ha. Jag vet inte hur de hästarna skulle sett ut om de ätit upp allt det gräset under sommaren faktiskt.

Men strunt samma egentligen, du har nog rätt som vanligt.

Jag tycker det är på tok för lite mark. Till en stor häst och en ponny så kanske det skulle räcka.

Är vi inte här för att diskutera?

Stor hage? Du hade ju bara 4,5 ha? Jag har själv 4,6 ha vall, och därmed bra grepp om den storleken. Låt vara att du kan ta ut större skördar per ha, men ändå.
Hästarna äter inte allt gräs om det finns överflöd, vilket det ju gör under tillväxtsäsong. Dom lämnar rator som man kör av med betesputsaren, fast mot slutet av betessäsongen åker mycket av det också med.
Nå, det här blev lite OT.

Jag gjorde som du ville, skrev en förklaring. Inget du vill återkomma om?

LIA

Man brukar räkna på 1 ha/häst om det ska räcka till bete också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vad skulle ni kunna tänka er att betala för att ha eran häst i detta stall? : Litet stall med 4 boxar. Hästarna går ute på lösdrift...
2
Svar
22
· Visningar
3 801
Senast: Xenon
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 936
Senast: ihnfsa
·
Hästmänniskan Hjälp mig bollar lite idéer ang stallen. Trivs just nu utmärkt och hade inte tanken på att flytta tills en kompis hade hittat ett stall...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Svamlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama