Köpa eller inte köpa?

C

cleopatra

Har fastnat för en häst (5år) som är helt underbar i temperamentet och som har kapacitet för minst medelsvår dressyr, men så när vi röntgade honom visade det sig att han hade pålagringar (knappt synliga på bilderna) på strålbenen på båda fram. Vet. tror att det har hänt något när han var mindre men kan inte säga vad. Hästen har inte ont av det nu men vet. kan inte säga om det är något som han kommer få ont av senare.

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Hur hade ni gjort, hade ni vågat köpa hästen?

Sv: Köpa eller inte köpa?

har inga direkta erfarenheter, men nej jag hade nog inte vågat köpa, eftersom det verkar som du vill hålla på med lite högre dressyrklasser..

nej jag skulle inte köpa en FEMåring som hade pålagringar. hade den varit femton så kanske. men en femåring ska inte ha förslitningsskador. :crazy:

beror på vad vi pratar för prisklass tycker jag personligen.....
om man köper en häst för en billig peng, så kanske man kan ta det, men om man ger sig på en dyrare förmåga, så gör man nog det för att ha hästen ett tag. om du missförstår mig rätt.....

nej jag skulle inte köpa en FEMåring som hade pålagringar. hade den varit femton så kanske. men en femåring ska inte ha förslitningsskador. :crazy:

enligt vet. var det ingen förslitningsskada utan han trodde att det kanske hade hänt en olycka, att han kanske hade sträckt sig eller något när han var liten. och eftersom han bara har varit riden i fyra månader borde det väl inte vara någon förslitningsskada? eller hur fort kan sånna uppkomma?

men skulle hästen ha lyckats skada bägge frambenen samtidigt då? :confused:

jag skulle åxå fundera lite extra, med tanke på att det är en ung häst det handlar om.
hade hästen varit äldre och fungerat utan problem hade det varit en annan sak.

Varför köpa en häst med problem när man har chans att köpa en helt frisk? Nej, jag skulle inte köpa den.

Skulle inte köpa. Pålagringar är inget som försvinner. händer något så blir de värre. Och så ung häst med pålagringar tyder tycker jag på att det inte står rätt till. Men ytterligare en ordentlig röntgen med en oberoende veterinär kanske kan säga något annat. Skulle ju kunna kolla upp det en gång till.

Min häst röntgades och visade pålagringar. 3 veckor senare, med en nyare röntgenapparat, fanns det ingenting. Fem år senare var det lika rent och fint. Det jag vill säga är att med äldre röngenapparater kan det bli suddigt, vilket kan tolkas som pålagringar.

Om jag vore du skulle jag se om du kan ta hästen på prov, kanske en månad, och sen göra en ny, oberoende röngten.

fast visar den röntgen att det är pålagringar är det inte så lätt att lämna tillbaka när man har fått känslor..

Om du får den till reducerat pris (dvs billigt pris också) så ja, då möjligen. Men inte annars.

vet ju dock inte vilken prisklass det rör sig om.

Om du får den till reducerat pris (dvs billigt pris också) så ja, då möjligen. Men inte annars.

vet ju dock inte vilken prisklass det rör sig om.

Fast jag ser inte vitsen med att köpa den, även om priset är lågt, om man har ambitionen att rida Msv dressyr. Att också lägga ner en massa tid på en häst som kanske inte håller känns inte heller lockande, för att sedan börja om proceduren med letande igen..
Har själv tackat nej till en häst (7 år) med samma problem som TS:s häst, trots stoora rabatter från ägaren när det upptäcktes vid besiktn.. Vågade inte helt enkelt.

jag köpte själv en valack som vid alla besiktningar haft 3 gradig hälta runt om. Blivit sprutad flera ggr olika år...jag fick köpa den till kraftidgt reducerat pris. Vi tävlade sen LA med placeringar och va startklara msv. när hästen gjorde nya besiktningar sedan så va den 0 gradig. Aldrig sprutad efter det.

så det beror på vad man vill. Man ska ju inte känna att man går ekonomiskt back på det. Det är nog mest känslorna man får försöka styra över. Det är inget o sträva efter o köpa en häst som kan ha ngt..., finns ju fler hästar! Men om alla skulle resonera att man aldrig skulle köpa en sån häst, så skulle samtliga hästar behöva avlivas för att ingen vill ha dom...och så kanske det hade gått hur bra som helst ändå om man gett dom chansen. Som sagt, tycker jag inköpspriset här inte ska va dyrt i så fall.

Senast ändrad av en moderator:

Då får man väl låta bli att få känslor. Och ja, det går.

Kan ju tillägga att den häst som för mig sades ha pålagringar har jag nu startat MSV dressyr på (tränat högre), placeringar 120 hopp (ridit träningsbanor på 145) och startat lätt fälttävlan (tränat **).
Jag vet att det låter enormt men han är en enorm multitalang och sen den röntgen som påstod att han hade pålagringar så har han varit halt en enda gång. Då jagades han i hagen när det var fruset och knögligt så han ramlade och fick en kotledsinflammation.

Nix framförallt inte när de sitter på strålbenen. Det är inte roligt att få problem med strålbenen, slutar allt som oftast med en bult i pannan på hästen.

Får du den billigt så sätter det ju ändå det i ett annat perspektiv.. MEN säg att ni tränar i två år och är startklara för msv och hästen plötsligt går i sönder och du tvingas ta bort den. Hur mycket har du inte förlorat då? Inte bara ekonomiskt utan även känslomässigt, det blir jobbigt.

Försäkra en femåring med pålagringar på strålben? Går det att göra utan reservationen? Jag tror inte det iallafall...

Kontentan är : NEJ, det finns friska hästar. Problemen kommer, man skall inte köpa problem från början.

Nix framförallt inte när de sitter på strålbenen. Det är inte roligt att få problem med strålbenen, slutar allt som oftast med en bult i pannan på hästen. .

Exakt. Jag har ägt ett jättefint halvblodssto med pålagringar på strålbenen. Hon levde till hon var 9 år- då kunde hon inte ens skritta rent i hagen längre..

jag skulle inte köpa. är väl ganska uppenbart att hästen förmodligen inte kommer klara av de svåra klasser du vill upp i.

Taskigt läge. Men som sagt kan ju faktiskt något hända senare i träningen. Speciellt om man siktar på medelsvår..
Hoppas du kommer på en lösning

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar