Köpa c-ponny som "lång" vuxen?

Skralt

Trådstartare
Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120 cm långt och går på ridskolan en gång i veckan och jag vill gärna att även hen ska kunna rida "på riktigt", rida lektioner och kanske tävla om något år. Problemet är att jag är cirka 170 cm lång och jag tänker att jag är för lång för en maxad c-ponny, vilket känns som absolut maxstorlek för en häst som mitt barn kan rida ordentligt. Jag är lätt, väger ca 50 kg, men tänker att min längd blir ett problem. Och att köpa en häst och en ponny blir för mkt, den tiden har jag inte och mitt barn är inte tillräckligt gammalt för att ha huvudansvar för en ponny. Borde jag kanske vänta ett par år och köpa en stor d-ponny i stället? Jag är inte intresserad av att tävla, utan vill enbart rida för nöjets skull, men vill gärna rida lektioner, kunna hoppa några språng då och då och delta på kurser etc. Ska hästen vara ridbar för mitt smala barn med korta ben är det inte heller aktuellt med en grövre ponny.

Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120 cm långt och går på ridskolan en gång i veckan och jag vill gärna att även hen ska kunna rida "på riktigt", rida lektioner och kanske tävla om något år. Problemet är att jag är cirka 170 cm lång och jag tänker att jag är för lång för en maxad c-ponny, vilket känns som absolut maxstorlek för en häst som mitt barn kan rida ordentligt. Jag är lätt, väger ca 50 kg, men tänker att min längd blir ett problem. Och att köpa en häst och en ponny blir för mkt, den tiden har jag inte och mitt barn är inte tillräckligt gammalt för att ha huvudansvar för en ponny. Borde jag kanske vänta ett par år och köpa en stor d-ponny i stället? Jag är inte intresserad av att tävla, utan vill enbart rida för nöjets skull, men vill gärna rida lektioner, kunna hoppa några språng då och då och delta på kurser etc. Ska hästen vara ridbar för mitt smala barn med korta ben är det inte heller aktuellt med en grövre ponny.
Jag tror också att det blir problematiskt med c-ponny pga din längd. Det finns kanske möjlighet att vara medryttare någon gång i veckan för din dotter tills du vet att dotterns intresse håller i sig?

Ja jag skulle säga att det inte låter som en bra kompromiss tyvärr. C-ponny borde bli stort för din dotter och du blir för lång skulle jag gissa.

Ni har rätt. Jag blev lite för optimistisk där 😅. Och som alltid när jag börjat titta efter häst så blir jag lite småbesatt och har redan bokat två provridningar till helgen. Båda hästarna över 165 cm, så det där att dela häst med barnet får vänta. Som en kompromiss så tänkte jag anmäla hen till en ridgrupp till, så att hen får två ridtillfällen i veckan iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju...
2
Svar
38
· Visningar
2 742
Senast: Editten
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 743
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle...
2
Svar
32
· Visningar
2 785
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka