Köpa c-ponny som "lång" vuxen?

Skralt

Trådstartare
Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120 cm långt och går på ridskolan en gång i veckan och jag vill gärna att även hen ska kunna rida "på riktigt", rida lektioner och kanske tävla om något år. Problemet är att jag är cirka 170 cm lång och jag tänker att jag är för lång för en maxad c-ponny, vilket känns som absolut maxstorlek för en häst som mitt barn kan rida ordentligt. Jag är lätt, väger ca 50 kg, men tänker att min längd blir ett problem. Och att köpa en häst och en ponny blir för mkt, den tiden har jag inte och mitt barn är inte tillräckligt gammalt för att ha huvudansvar för en ponny. Borde jag kanske vänta ett par år och köpa en stor d-ponny i stället? Jag är inte intresserad av att tävla, utan vill enbart rida för nöjets skull, men vill gärna rida lektioner, kunna hoppa några språng då och då och delta på kurser etc. Ska hästen vara ridbar för mitt smala barn med korta ben är det inte heller aktuellt med en grövre ponny.

Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120 cm långt och går på ridskolan en gång i veckan och jag vill gärna att även hen ska kunna rida "på riktigt", rida lektioner och kanske tävla om något år. Problemet är att jag är cirka 170 cm lång och jag tänker att jag är för lång för en maxad c-ponny, vilket känns som absolut maxstorlek för en häst som mitt barn kan rida ordentligt. Jag är lätt, väger ca 50 kg, men tänker att min längd blir ett problem. Och att köpa en häst och en ponny blir för mkt, den tiden har jag inte och mitt barn är inte tillräckligt gammalt för att ha huvudansvar för en ponny. Borde jag kanske vänta ett par år och köpa en stor d-ponny i stället? Jag är inte intresserad av att tävla, utan vill enbart rida för nöjets skull, men vill gärna rida lektioner, kunna hoppa några språng då och då och delta på kurser etc. Ska hästen vara ridbar för mitt smala barn med korta ben är det inte heller aktuellt med en grövre ponny.
Jag tror också att det blir problematiskt med c-ponny pga din längd. Det finns kanske möjlighet att vara medryttare någon gång i veckan för din dotter tills du vet att dotterns intresse håller i sig?

Ja jag skulle säga att det inte låter som en bra kompromiss tyvärr. C-ponny borde bli stort för din dotter och du blir för lång skulle jag gissa.

Ni har rätt. Jag blev lite för optimistisk där 😅. Och som alltid när jag börjat titta efter häst så blir jag lite småbesatt och har redan bokat två provridningar till helgen. Båda hästarna över 165 cm, så det där att dela häst med barnet får vänta. Som en kompromiss så tänkte jag anmäla hen till en ridgrupp till, så att hen får två ridtillfällen i veckan iaf.

Barn växer ju ofta plötsligt iväg ganska snabbt på bara ngt år och rider ju ofta ganska ordentligt på D-ponnies på ridskolan. Så en ganska smärt D-ponny? Smärt liten häst, Smärt som i -ej tunnformad i sadelläget (inte som i supergracil med tändsticksben, det skulle ju inte fungera för en vuxen). När det gäller rida ordentligt är väl att nå lite med skänkeln en viktig aspekt.

Jag är lång, 174 cm, och har delat häst med min dotter under hela hennes uppväxt. Hon är åt det kortare hållet, nu som vuxen är hon 164 cm. Hästen vi hade var en islandshäst i storlek D-ponny (nånstans runt 142-143 cm), köpt till mig när dottern var nästan nyfödd men det blev ju att hon så småningom lärde sig rida på honom. Visst var han "för stor" ganska länge, men hon har ändå ridit "själv" (dvs utan lina mellan mig och hästen) sen hon var i 5-årsåldern och mer "på riktigt" (dvs kunnat påverka hästen med sin ridning) från 8-9-årsåldern. Från 10-11 år kunde jag märka på hästen att hon tillförde positiva saker i ridningen, dvs hästen blev bättre på det hon tränat på t.ex. på sin ridlektion.

Jag sitter i samma tankar som ts. Vi var hos vet idag och gjorde en vetcheck, ponnyn mår bara bra! Men veterinären sa sedan till mig när dottern inte var med att "hon skulle behöva en större häst". Dottern är 175cm lång, vääldigt smal dock, så vikt under 50 kg, välbalanserad ryttare, de tävlar fälttävlan ihop. Ponnyn är en irländsk connemara med 146cm i manken, så ganska grov. Vad säger ni andra här inne?

Jag sitter i samma tankar som ts. Vi var hos vet idag och gjorde en vetcheck, ponnyn mår bara bra! Men veterinären sa sedan till mig när dottern inte var med att "hon skulle behöva en större häst". Dottern är 175cm lång, vääldigt smal dock, så vikt under 50 kg, välbalanserad ryttare, de tävlar fälttävlan ihop. Ponnyn är en irländsk connemara med 146cm i manken, så ganska grov. Vad säger ni andra här inne?
När man hoppar så gissar jag att längden påverkar mer än om man håller sig på marken, det blir nog rätt betungande för ett så oproportionerligt ekipage så det är inte optimalt. Lite obalans över ett hinder i hög fart över ett hinder påverkar långt mer än lite obalans när man rider dressyr och även den mest välbalanserade hamnar i obalans ibland. Jag var hyfsat både lång och tung för min islandshäst och hoppade endast enstaka gånger över småhinder (kanske 30 cm) just för att inte belasta henne för mycket. Däremot hoppade hästen bra så min kortväxta medryttare hoppade hästen en hel del.

Hur balansen blir på ekipaget beror på mer än faktisk mankhöjd och ryttarlängd. Min nuvarande häst (islandshäst) är i storlek som er ponny - kanske någon/några centimeter lägre - och jag är 174 cm. Hästen har ganska djup bål och bred rygg så hans kroppsbyggnad "sväljer" mina långa ben bra. Han har dessutom en ganska lång och relativt högt ansatt hals så jag har mycket "framför mig" när jag rider så känner mig helt i balans och han visar inte heller att det skulle vara några problem. MEN jag hoppar ju aldrig! Jag tänker mig att det är i hoppningen som extra längd på ryttaren kan vara ett problem eftersom minsta lilla som ryttaren är ur balans blir värre med en lång ryttare pga längre hävstång. Och det är ju betydligt större risk att hamna i obalans vid hoppning/terrängritt än vid gångartsträning vilket jag sysslar med.

Vi har nu fem hästar att titta på till helgen! En nätt d-ponny som barnet ska få provrida också, och fyra stora hästar, den största närmare 180 cm 😅. Hästen som jag tror mest på är egentligen för "bra" för mig som inte har tävlingsambitioner, men ibland blir man "kär" i fel häst 🙈.

Jag kommer inte att köpa c-ponny, men har som sagt inte helt uteslutet en större ponny som vi kan dela på i framtiden.

Jag delar häst med mitt barn, vi köpte iofs hästen som föl så det har ju dröjt några år innan ridning öht varit aktuellt. Men sonen har hunnit växa en hel del på längden under dom åren också 😅 Jag är 1.75, sonen typ 1.40 nu (10 år) och hästen runt 1.50. Iom att vi ville ha en unghäst så är jag glad att vi inte satsade på mindre redan från början, då hade jag nog stressat över att sonen skulle växa ur ponnyn för snabbt 🙈 För jag kan inte hålla på och sälja hästar, det funkar inte, jag fäster mig alldeles för mycket. Så därav ville jag ha en såpass stor att jag kommer kunna nyttja den för eget bruk den dagen sonen drar iväg på längden. Men det lär nog dröja en 5 år till iaf 🤞

Det lutar åt att det blir köp av en 175+ cm hög häst, 150' dyrare än jag tänkt mig och med alldeles för mkt kapacitet för en hobbyryttare 😄. Men för sjutton, det klickade direkt. En häst med fantastisk ridbarhet och en personlighet som jag föll som en fura för. Barnet kommer utan problem kunna åka häst på denna och ridskolan får tills vidare stå för den "riktiga" ridutbildningen.

Det lutar åt att det blir köp av en 175+ cm hög häst, 150' dyrare än jag tänkt mig och med alldeles för mkt kapacitet för en hobbyryttare 😄. Men för sjutton, det klickade direkt. En häst med fantastisk ridbarhet och en personlighet som jag föll som en fura för. Barnet kommer utan problem kunna åka häst på denna och ridskolan får tills vidare stå för den "riktiga" ridutbildningen.
Man lever bara en gång - jag tycker du gör helt rätt!! Det är så enormt mycket roligare och mer givande att ha en välutbildad häst med bra kapacitet så jag förstår inte varför hobbyryttare inte skulle kunna ha riktigt bra hästar? Köp hästen! :)

Man lever bara en gång - jag tycker du gör helt rätt!! Det är så enormt mycket roligare och mer givande att ha en välutbildad häst med bra kapacitet så jag förstår inte varför hobbyryttare inte skulle kunna ha riktigt bra hästar? Köp hästen! :)

Tack, jag försöker tänka så, samtidigt som det litegrann känns som om jag "stjäl" den här hästen från en satsande ryttare. I slutet av veckan är jag hursomhelst förhoppningsvis en häst rikare och väldigt, väldigt många tusenlappar fattigare 😁.

Tack, jag försöker tänka så, samtidigt som det litegrann känns som om jag "stjäl" den här hästen från en satsande ryttare. I slutet av veckan är jag hursomhelst förhoppningsvis en häst rikare och väldigt, väldigt många tusenlappar fattigare 😁.
Jag tycker det är synd att den uppfattningen finns i hästvärlden - att man som hobbyryttare liksom inte har "rätt" att ha en riktigt bra häst för att man kanske inte matchar den till de allra högsta klasserna den skulle kunna gå. För hästen spelar det ju liksom ingen roll om den går Grand Prix eller medelsvår eller ens lätt klass - så länge den blir väl omhändertagen och rids på ett trevligt sätt. Och för en hobbyryttare är det väl verkligen GULD att få en sån där superhäst :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
995
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 809
Senast: Editten
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 159
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka