köpa bruksschäfer

J

jenn

Skrev ett inlägg igår som verkar tagits bort av någon anledning, får man inte skriva ut kennelhemsidor kanske?

Nåväl, undrar om någon känner till working heroes baileys, såg att han skulle ha en kull med en tik som heter älskebos aska. Tänker ha hunden till spår, eventuellt skydds eller IPO. Baileys verkar ha fina meriter, elitskydds med mera, men vet inte så mycket om dessa hundar och linjerna, då jag aldrig sett hundarna live. Någon kanske vet mer?

Sv: köpa bruksschäfer

Vad bra, då kanske du har lite inside-information om den hundens egenskaper, eller kombinationen i övrigt:) Kan ju skicka ett PM om du inte vill skriva ut det här.

Nja den kanske är duktig på plan men lite för vass i allmänhet..osv. okej jag kanske ska omformulera till har den många oönskade beteenden? ochd å får du så klart utgå från ditt tycke och smak ;)

Vad bra, då kanske du har lite inside-information om den hundens egenskaper, eller kombinationen i övrigt:) Kan ju skicka ett PM om du inte vill skriva ut det här.

Kombinationen vet jag inget om däremot vet jag massor om bailys
Ska även nu åka o träna med en helbror som jag tycker är snyggare än bailys o något mer tempraments full men jäkligt lika är dom annars.

Bailys är en hund som är nog det något av det stabilaste jag sett som Schäfer. En utomordentligt duktig hund på både sök o spår. arbetsmotor långt mer än genomsnitts schäfern (bruksmodellen).
Han är ingen IPO hund för hans bett är inte av den kvalite o kommer inte lämna avkommor därefter heller för de svenska linjerna ät inte avlad så, men som svenskskydds hund är han ju gudomlig sköna angrepp o stort mod för det märks i hans korgarbete det är balanserat o kraftfullt.

Bailys är en riktigt trevlig hund social o öppen, Fick ju mycket lovande kritik när hunden gjorde både sitt Mh o L-test.

Skulle jag ha en spår eller sök eller svenkskyddshund skulle jag se mig om efter dom linjerna men dock inte IPO. Sen skulle jag önska något mer samarbets vilja men det är en smaksak.

har en bild här på kullbrorsan

_MG_8522.jpg

_MG_8526.jpg

_MG_8485.jpg

_MG_8512.jpg

Nja den kanske är duktig på plan men lite för vass i allmänhet..osv. okej jag kanske ska omformulera till har den många oönskade beteenden? ochd å får du så klart utgå från ditt tycke och smak ;)

Nej knappast den är ruggit stabil o skulle knappast räknas som skarp i icke fientlig miljö men har mycket försvar o tvekar inte o ta till det.

OK, intressant info:)

Så detta är ingen medelmåttig hund jämfört med andra avelshundar som finns i landet då, både svenska och kontinetala brukslinjer? Är det kullbrorsasn, polishunden bambam du har på bilden, tycker att båda ser trevliga ut rent exteriört. Baileys far var ju Ichi-ban, det var ju en känd hund i svenskskyddet, som även lämnat mycket bra leder.

När det gäller bettet, biter de IPO-avlade linjerna i regel hårdare också, eller är det mest själva "djupet" i betten som skiljer? Vet att man är noga med betten i IPO, men får man även avdrag för en hund som ruskar i bettet, det spelar ju ingen roll i det svenska skyddet men är osäker på hur det är i IPO.

OK, intressant info:)
När det gäller bettet, biter de IPO-avlade linjerna i regel hårdare också, eller är det mest själva "djupet" i betten som skiljer? Vet att man är noga med betten i IPO, men får man även avdrag för en hund som ruskar i bettet, det spelar ju ingen roll i det svenska skyddet men är osäker på hur det är i IPO.

nej det är Bilbo jag har i träningen han går som sällskap bara.

Han är av riktigt fina linjer rent avelsmässigt för svenskbruks dock skulle jag nog avstå om det var IPO jag ville hålla på med för de har inte avlats så på bett kvaliten där som IPO linjerna samt inte det tempramentet jag är ute efter.

I IPO ska betten vara trygga djupa o fasta inge rusk det blir avdrag.
Sen rena IPO linjer i regel biter hårdare snabbare o har ett naturligt djupt bett vilket svenska linjerna saknar en hel del av.

Jag har bara sett hanen en gång, en rar hund men inget jag själv skulle vilja ha. Vill ha mer förighet i en hund, lite mer explosivt. Nu såg jag honom ingen längre stund, men tillräckligt för att känna "nej".

Vet dock inget av hur han lämnat, hur många kullar, utvärdering osv. Kan vara intressant.

Jag har bara sett hanen en gång, en rar hund men inget jag själv skulle vilja ha. Vill ha mer förighet i en hund, lite mer explosivt. Nu såg jag honom ingen längre stund, men tillräckligt för att känna "nej".

Vet dock inget av hur han lämnat, hur många kullar, utvärdering osv. Kan vara intressant.

Du såg han för flera år sen det händer mycket på det. Explosivitet finns där o går hårt i korg och ärm men saknar väl det sista i tempramentet det tycker jag med samt förigheten lite grann.

Menar ni att temperamentet kunde vara lite högre för en flashig lydnad, för om angreppen är explosiva så behövs inget högre temperament för att ha bra angrepp förmodar jag? Värdesätter nog en bra dådkraft och bra angrepp framför ett högt temperament, annars kan man ju köpa en malle istället;)

Denna tjeckiska hund ser bra ut enligt min amatörbedömmning, har den ett högre temperament och explosivare angrepp än bailyes, om man ska jämföra med nått,
http://youtube.com/watch?v=KVCn8g6xPEY

Dådkraft är nåt som är riktigt bra på bailys. Ja ungefär så med tempramentet att man får en rappare lydnad.

Man ska också tänka på en sak med just bailys som jag ser som ganska unikt idagens skyddsdressyr
Det är att dom inte dragit upp han nåt alls utan allt är naturligt. När
Allide såg han var det tamt och det var det, men med tiden har han ökat av sig själv.
Det har blivit en rejäl skyddshund med åren tycker jag alltid ren o fina angrepp. Men som sagt det är lite förighet som saknas för ex ryggtransporter som inte är så fina. Men det bero på att föraren i tagit fatt i hunden där också samt förigheten.

Bra i skogsarbete har han varit på sina tävlingar.

Tror du kommer få en trevlig hund om du tar en ur den kullen, Den andra kullen som finns efter Bailys är ju riktigt trevliga dom är väl året eller så.

Hade faktiskt lite bilder på Bailys. Kommer några här.

Extriör bild:

IMG_4185.jpg

IMG_4187.jpg

Ärmarbete:

IMG_4171.jpg

IMG_4172.jpg

IMG_4173.jpg

Fina bilder!

En sak bara, vad gör det om hunden ruskar så länge den har djupa och hårda bett, har inte hundar med stor social kamplust en tendens att vilja ruska sitt "byte", måste man träna bort det då i IPO för att inte få avdrag i poäng?

Och varför drar man ofta upp hundara i skyddsdressyr, är det för att täcka brister på naturliga drifter, om det baileys visar i skyddet mer är hans naturliga egenskaper så är det ju dessa som nedärvs, de hundar som har dragits upp mycket via dressyr nedärver ju inte den dressyren ändå, så man tycker det borde vara bättre att undvika alltför mycket "uppdragande" och låta hunden själv öka på angreppen med tiden, annars kan man ju bli lurad på det man ser på en tävlingsplan, om det är en medelmåtta som man varit tvungen att dra upp mycket för att den ska gå bra i skyddet, eller?

Fina bilder!

En sak bara, vad gör det om hunden ruskar så länge den har djupa och hårda bett, har inte hundar med stor social kamplust en tendens att vilja ruska sitt "byte", måste man träna bort det då i IPO för att inte få avdrag i poäng?

Och varför drar man ofta upp hundara i skyddsdressyr, är det för att täcka brister på naturliga drifter, om det baileys visar i skyddet mer är hans naturliga egenskaper så är det ju dessa som nedärvs, de hundar som har dragits upp mycket via dressyr nedärver ju inte den dressyren ändå, så man tycker det borde vara bättre att undvika alltför mycket "uppdragande" och låta hunden själv öka på angreppen med tiden, annars kan man ju bli lurad på det man ser på en tävlingsplan, om det är en medelmåtta som man varit tvungen att dra upp mycket för att den ska gå bra i skyddet, eller?

Rusk anses väl vara en brist i hunden antar jag för det är inte ett tryggt bett..

Sen har du rätt i det du säger men du kan ju aldrig få mer än vad som finns i hunden så på nåt sätt även om man dragit upp hunden så är det ju vad hunden besitter på max gräns. Istället för om saker ska komma naturligt bailys kanske hade gått våldsamt mycket hårdare där.
Men sen finns ju problem med o dra upp för högt också man tappar kanske styrningen det är ju massvis med folk som inte kan styra sina hundar för de är för uppskruvade. Bailys är på gränsen ändå utan o vara uppskruvad så skruva på den mer då tappar man hunden garanterat.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: geting
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka