Köpa bil hos handlare eller privat?

@Jeffery Det jag menar är precis som @Lovisaleonora skriver.

Jag var nog lite otydlig i första inlägget. Handlaren säljer för kunds räkning, alltså kommer inte köparen att få några garantier eller liknande. Det enda han erbjuder är finansiering. Jag köpte bilen av samma bilhandlare så han kan styrka att bilen är välservad m.m. eftersom det gjordes innan jag köpte den. Annars står ju allt sånt antecknat i serviceboken.

Fast det "hjälper" inte, är det handlaren som förmedlar så har han ett ansvar - och köparen ett mycket bättre skydd än om hen köper av dig direkt.

Jag vet många som köpt bil i den prisklassen privat, och när jag pratade med banken om lån när jag köpte min bil undrade de om jag skulle köpa privat eller av handlare, och det var inget konstigt om jag svarat "privat" (samma prisklass som din) men det var sämre lånevillkor vid privat än handlare.

Jag personligen köper inte bil i de prisklasserna privat dock, jag vill ha tryggheten det innebär att köpa av handlare. En bil ska ner under 50' för jag ska köpa privat. Fördelarna köpa av handlare är så himla stora. Jag köpte en bil åt mamma i början på året. Finfin sak, en ägare, nyservad osv. Årsmod 08 och gått 8000 mil. 70 000 kr (sen dealade jag mig till lite service osv). Seglade igenom besiktningen. Men nu när det blev varmt konstaterades att AC:n inte fungerar. Ett enkelt telefonsamtal till handlaren, och en vecka senare lagades ACn på garanti. Kostnad för mor - 0 kr. Kostnad för mor om bilen köpts privat - många tusenlappar.

Så för mig är det självklart att köpa en bil för 100'+ hos handlare. Men det finns ju som sagt mer än en som köpt privat med, så det är nog verkligen smaken är som baken. Som säljare däremot får du ju sämre betalt hos handlare ja - men du slipper sen får nya ägarens på dig för diverse fel osv om det uppstår sådana.

Fast det "hjälper" inte, är det handlaren som förmedlar så har han ett ansvar - och köparen ett mycket bättre skydd än om hen köper av dig direkt.

Jag vet många som köpt bil i den prisklassen privat, och när jag pratade med banken om lån när jag köpte min bil undrade de om jag skulle köpa privat eller av handlare, och det var inget konstigt om jag svarat "privat" (samma prisklass som din) men det var sämre lånevillkor vid privat än handlare.

Jag personligen köper inte bil i de prisklasserna privat dock, jag vill ha tryggheten det innebär att köpa av handlare. En bil ska ner under 50' för jag ska köpa privat. Fördelarna köpa av handlare är så himla stora. Jag köpte en bil åt mamma i början på året. Finfin sak, en ägare, nyservad osv. Årsmod 08 och gått 8000 mil. 70 000 kr (sen dealade jag mig till lite service osv). Seglade igenom besiktningen. Men nu när det blev varmt konstaterades att AC:n inte fungerar. Ett enkelt telefonsamtal till handlaren, och en vecka senare lagades ACn på garanti. Kostnad för mor - 0 kr. Kostnad för mor om bilen köpts privat - många tusenlappar.

Så för mig är det självklart att köpa en bil för 100'+ hos handlare. Men det finns ju som sagt mer än en som köpt privat med, så det är nog verkligen smaken är som baken. Som säljare däremot får du ju sämre betalt hos handlare ja - men du slipper sen får nya ägarens på dig för diverse fel osv om det uppstår sådana.

Jag har sålt massor med bilar och har aldrig någonsin fått en arg köpare på mig. Det är absolut inget som man ska oroa sig för, köpt är köpt. Visst finns det säkert några dårar som ringer och skäller på säljaren, men dom behöver man inte bry sig om och det verkar inte speciellt vanligt. Alla tusenlappar som jag har tjänat på mina bilar och på att köpa privat, dom skulle gott och väl ha täckt eventuella reparationer. Blocketförsäkringen funkar ju bra också, om man väljer att teckna den, och den gäller ett halvår (dock inte på för gamla bilar och/eller för många mil).

Jag kan sälja den, jag är skitbra på att sälja bilar och hästtransporter! :D

Det får du mer än gärna göra! Jag tycker det är oerhört jobbigt och psykiskt påfrestande att sälja bil så kommer antagligen aldrig sälja den jag har nu (jag har två så jag inte snurrar till det alldeles för mycket för er) :p

Det får du mer än gärna göra! Jag tycker det är oerhört jobbigt och psykiskt påfrestande att sälja bil så kommer antagligen aldrig sälja den jag har nu (jag har två så jag inte snurrar till det alldeles för mycket för er) :p

Jag tycker att det är kul. :)

Jag köper och säljer privat i första hand.
Hos bilhandlare blir man rånad och garantin brukar det vara sisådär med om man läser det finstilta.

Garanti är en sak (och dessutom frivillig). Konsumentköplagen däremot är inte frivillig, och en annan sak. Det är främst den som är fördelen köpa av handlare. Vad gäller felansvar tex är det ju som natt och dag första sex månaderna efter köp jämfört med köplagen.

Och de flesta fel som kan ha funnits när man köpte bilen visar sig inom 6-månadersperioden ( t ex kass AC..)

Men den garantin är ju inte alltid så mycket att hänga i julgranen och köper man av en handlare så är det ju oftast ganska många tusenlappar dyrare.
Håller med där, vet en del som blivit grundlurade av företag när dom totalt vägrat att hjälpa till när det visat sig vara fel på bilen. Tycker det är tryggare att köpa privat och sen isåfall be typ motormännen gå igenom bilen innan köp så att man kan se slitagedelar osv.

Men den garantin är ju inte alltid så mycket att hänga i julgranen och köper man av en handlare så är det ju oftast ganska många tusenlappar dyrare.

Det är stor skillnad på rättsläget om man köpt från en näringsidkare respektive en privatperson.

Bra information: http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/Kopa-av-bilhandlare/

Sedan om handlaren är oseriös så är det ju jobbigt ändå - att behöva stämma dem för att få rätt. Men mer rätt har man. Köper man privat har man i princip inga rättigheter, utan det är enbart om säljaren uppenbart har lurats - och det är upp till dig att bevisa.

Jag hade inte litat på att en bil var servad och i bra skick bara för att jag köpte den hos en handlare. Oavsett om du köper privat eller hos företag är det upp till dig själv att felsöka bilen.
Så TS jag hade nog börjat med att lägga ut bilen på annons och se vad du får för respons. Lite pyssligare, men du får troligtvis mer för bilen än om du lämnar till handlare eller lämnar som inbyte.

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 837
Senast: mars
·
Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Wenniz
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2
Svar
39
· Visningar
1 605
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka