@Jeffery Det jag menar är precis som @Lovisaleonora skriver.
Jag var nog lite otydlig i första inlägget. Handlaren säljer för kunds räkning, alltså kommer inte köparen att få några garantier eller liknande. Det enda han erbjuder är finansiering. Jag köpte bilen av samma bilhandlare så han kan styrka att bilen är välservad m.m. eftersom det gjordes innan jag köpte den. Annars står ju allt sånt antecknat i serviceboken.
Fast det "hjälper" inte, är det handlaren som förmedlar så har han ett ansvar - och köparen ett mycket bättre skydd än om hen köper av dig direkt.
Jag vet många som köpt bil i den prisklassen privat, och när jag pratade med banken om lån när jag köpte min bil undrade de om jag skulle köpa privat eller av handlare, och det var inget konstigt om jag svarat "privat" (samma prisklass som din) men det var sämre lånevillkor vid privat än handlare.
Jag personligen köper inte bil i de prisklasserna privat dock, jag vill ha tryggheten det innebär att köpa av handlare. En bil ska ner under 50' för jag ska köpa privat. Fördelarna köpa av handlare är så himla stora. Jag köpte en bil åt mamma i början på året. Finfin sak, en ägare, nyservad osv. Årsmod 08 och gått 8000 mil. 70 000 kr (sen dealade jag mig till lite service osv). Seglade igenom besiktningen. Men nu när det blev varmt konstaterades att AC:n inte fungerar. Ett enkelt telefonsamtal till handlaren, och en vecka senare lagades ACn på garanti. Kostnad för mor - 0 kr. Kostnad för mor om bilen köpts privat - många tusenlappar.
Så för mig är det självklart att köpa en bil för 100'+ hos handlare. Men det finns ju som sagt mer än en som köpt privat med, så det är nog verkligen smaken är som baken. Som säljare däremot får du ju sämre betalt hos handlare ja - men du slipper sen får nya ägarens på dig för diverse fel osv om det uppstår sådana.