Köpa bil hos handlare eller privat?

Csillag

Trådstartare
Jag ska sälja min och det handlar om en ganska ny bil -09 och priset kommer att ligga på ca 125k.

Jag funderar på om jag ska dra av den summan handlaren tar och sälja den privat för ett lägre pris? Frågan är vad köparen helst gör, köper lite dyrare hos en bilhandlare eller billigare privat? Vad föredrar ni och varför?

Jag föredrar helt klart att köpa hos handlare.
Mest beroende på att jag vet att bilen är genomgången och servad, att jag kan komma tillbaka och fråga om konstiga saker eller reklamera problem.
Nu senast när jag köpte en -10 gav firman 3 månaders garanti och jag har redan varit in ett par gånger för att fråga om saker jag inte begrep riktigt.
Gillar de lagar och regler som finns när konsument köper av näringsidkare.

Det handlar om prisklassen.
En bil för 125.000 har helt klart sin fördel att kunna diskuteras i efterhand med en seriös handlare.

@Jeffery Det jag menar är precis som @Lovisaleonora skriver.

Jag var nog lite otydlig i första inlägget. Handlaren säljer för kunds räkning, alltså kommer inte köparen att få några garantier eller liknande. Det enda han erbjuder är finansiering. Jag köpte bilen av samma bilhandlare så han kan styrka att bilen är välservad m.m. eftersom det gjordes innan jag köpte den. Annars står ju allt sånt antecknat i serviceboken.

Aha.
Det är då ett mellanting som ser bra ut, men kanske inte är så bra som det ser ut.
Fortfarande gäller dock för min del att en bil för 125' är värd att ha nån sorts firmagarantier på, om jag inte känner till bilen sedan tidigare.

Jag ska sälja min och det handlar om en ganska ny bil -09 och priset kommer att ligga på ca 125k.

Jag funderar på om jag ska dra av den summan handlaren tar och sälja den privat för ett lägre pris? Frågan är vad köparen helst gör, köper lite dyrare hos en bilhandlare eller billigare privat? Vad föredrar ni och varför?

Jag köper där det är billigast, dvs oftast privat. Jag säljer alltid mina bilar själv, det tjänar jag bäst på.

Jag föredrar helt klart att köpa hos handlare.
Mest beroende på att jag vet att bilen är genomgången och servad, att jag kan komma tillbaka och fråga om konstiga saker eller reklamera problem.
Nu senast när jag köpte en -10 gav firman 3 månaders garanti och jag har redan varit in ett par gånger för att fråga om saker jag inte begrep riktigt.
Gillar de lagar och regler som finns när konsument köper av näringsidkare.

Jag trodde att det alltid var 3 månaders garanti när man köper av handlare? Eller är det upp till handlaren ifråga? Vi köpte en -04 för 1,5 år sedan och fick 3 mån garanti (har fått detta även på en -02 och en -03 köpta hos samma handlare), vilket var tur eftersom byte av startmotor och dieselpump behövdes under den tiden. :)
Jag föredrar också att köpa av handlare, så länge det inte rör sig om äldre väldigt billiga bilar.

Jag har inga problem med att sälja en dyr bil privat via t.ex blocket. Det gäller dock att friskriva sig från framtida fel o brister genom att klargöra före kunden att man säljer i "befintligt skick"
Köpa en dyrare bil privat skulle jag aldrig göra... Man vet ju aldrig vad bilen varit med om tidigare...

Jag har inga problem med att sälja en dyr bil privat via t.ex blocket. Det gäller dock att friskriva sig från framtida fel o brister genom att klargöra före kunden att man säljer i "befintligt skick"
Köpa en dyrare bil privat skulle jag aldrig göra... Man vet ju aldrig vad bilen varit med om tidigare...

Dyr bil är ju väldigt individuellt. Jag själv föredrar att köpa av handlare, det känns säkrare. Men även om 125k är väldigt mycket pengar för mig skulle jag nog inte se det som en dyr bil. När jag tänker dyr bil så är det mer upp emot 200k, det skulle jag aldrig betala för en bil som säljs privat även om jag hade pengarna till det.

Det kan vara ganska svårt att sälja dyrare bilar privat. Talar av egen erfarenhet. Vi hade två bilar men behövde bara en. Provade att lägga ut den ena; noll svar. Lade ut den andra som borde tilltalat många köpare (v70 i finfint skick). Fick ett par svar men inga seriösa. Den siste ville pruta 30.000 på priset.

Vi fick inte våra bilar sålda och det slutade med att vi lämnade båda hos bilhandlaren som inbyte mot en nyare bil. Bilhandlaren gav mer än vad bilarna värderades till.

Det verkar alltså som dyrare bilar inte är attraktiva för Blocket-köparen. De vill nog ha 3-månadersgarantin en bilhandlare ger.

Det kan vara ganska svårt att sälja dyrare bilar privat. Talar av egen erfarenhet. Vi hade två bilar men behövde bara en. Provade att lägga ut den ena; noll svar. Lade ut den andra som borde tilltalat många köpare (v70 i finfint skick). Fick ett par svar men inga seriösa. Den siste ville pruta 30.000 på priset.

Vi fick inte våra bilar sålda och det slutade med att vi lämnade båda hos bilhandlaren som inbyte mot en nyare bil. Bilhandlaren gav mer än vad bilarna värderades till.

Det verkar alltså som dyrare bilar inte är attraktiva för Blocket-köparen. De vill nog ha 3-månadersgarantin en bilhandlare ger.

Jag har motsatta uppfattningen, även dyra bilar går bra att sälja privat. Min man sålde nyligen en nästan ny Camaro och det var inga problem. Pappa har sålt bilar för upp till en halv miljon, även det privat.

För att det är så mycket pengar och att köpa den från en privatperson för att den sen ska visa sig att bilen har något fel. Då känns det tryggare för mig att lägga de pengarna hos en handlare och få försäkring och garantier. Jag har i dagsläget inte råd med en bil för 200k.

Kan förtydliga att 125k är mycket pengar för mig som betalar det själv men är man ett par med stadig inkomst så är det inte lika mycket.

Jag har motsatta uppfattningen, även dyra bilar går bra att sälja privat. Min man sålde nyligen en nästan ny Camaro och det var inga problem. Pappa har sålt bilar för upp till en halv miljon, även det privat.

Kan inte din pappa sälja min bil åt mig? Han verkar vara en fena på att sälja bilar :p

För att det är så mycket pengar och att köpa den från en privatperson för att den sen ska visa sig att bilen har något fel. Då känns det tryggare för mig att lägga de pengarna hos en handlare och få försäkring och garantier. Jag har i dagsläget inte råd med en bil för 200k.

Kan förtydliga att 125k är mycket pengar för mig som betalar det själv men är man ett par med stadig inkomst så är det inte lika mycket.

Men den garantin är ju inte alltid så mycket att hänga i julgranen och köper man av en handlare så är det ju oftast ganska många tusenlappar dyrare.

Om jag mot all förmodan någon gång skulle lägga såna pengar eller mer på en bil skulle jag aldrig köpa den privat eller via bilfirma om de bara är ett ombud = noll och inga garantier finns att få vid inköp.

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 837
Senast: mars
·
Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Wenniz
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2
Svar
39
· Visningar
1 605
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka