Köpa begagnad hoppsadel

Gabriol

Trådstartare
Ska köpa hoppsadel till nya hästen, men har ingen aning om vilka märken jag ska kolla efter. Har inte så stor budget (3-4000), men har tänkt satsa på en begagnad och vill så klart ha så mycket kvalitet som möjligt för pengarna.
Hästen i fråga har hög manke, rak & normal (mot smal?) rygg. Jag är inte så lång och vill gärna ha en sadel med ganska mycket stöd.

Ska ta ut sadelutprovare, men tänkte höra om ni har några tips på vad jag ska kolla efter i den prisklassen?

Sv: Köpa begagnad hoppsadel

Letar också hoppsadel till häst med lång och hög manke, rak rygg.

har fått tipset att leta efter sadel med svängd eller något svängd bom...
så det kanske kan passa din häst med?!

hör med utprovaren vad h*n rekomenderar och leta sedan efter begagnat på nätet.

Om hästen har rak rygg så borde du väl leta efter en rak bom och inte en svängd?
Sadellistan 2.0 i utrustningstråden innehåller en massa info om vilka ryggar olika sadlar passar till, börja där. Till mycket manke och rak rygg kan man börja med att prova t ex Morris&Nolan eller Kieffer.

så en häst med rak rygg måste ha en sadel med rak bom? nej, frittans häst behöver verkligen en sadel som är lite mer åt det svängda hållet.. en sadel med rak bom skulle ge tryck rakt ner i ryggen.

huvudsaken är att sadel ligger an fint undertill, man ska inte vara rädd för att låta sadel lätta lite bak, särskilt inte på en häst som kommer upp med ryggen mer under arbete. Och dessa ord kommer från duktiga sadelutprovare.

Såhär säger jag till alla: Våga prova en sadel med svängd/ngt svängd bom, hästen kanske älskar det :)

Många Kieffer modeller är bra utskurna för manken och passar hästar med rak rygg. Men som andra skrivit, kontakta en sadelutprovare som kan ge tips om vilka märken som passar just din häst, och leta sedan beg.sadel efter det.

Men annars ligger nog Kieffer vettigt i pris också.

Vissa sadelutprovare har begagnade sadlar i olika prisklasser, hör dig runt så slipper du ev, köpa via internet.

Men om den trycker i ryggen för att sadeln är rak, så är den ju FÖR rak. En sadel ska ju ligga an efter hela hästryggen, så en häst med rak rygg SKA ha en sadel som är rak, ja.

Om man har en för svängd sadel så fördelas ju inte vikten som den ska. >.< Då ligger ju sadeln bara an framtill och i mitten.. och ett litet muskelparti får bära den vikten.

ja, vi alla har ju olika teorier.. som tur är?

jag tänker inte diskutera, i slutändan gör alla som de vill ändå.

Tack för svaren!
Sadelutprovaren kommer i nästa vecka, så vi får se vad det blir för någon.

:)

Jag har sett begagnade för det. Men då är dom kanske inte i det finaste skicket, men dugliga att rida i.

Man får vad man betalar för.

Diana

Men man vill väl inte se ut som en skrothög?

Man får ju faktiskt anpassa sitt val av märke efter plånboken.

Det finns faktiskt fina beg Passier, för runt 4000 kr, comet och även FS modellen om man har tur. Det är ju samma bom i de nya som i de gamla, och det är mkt bra kvalitet på deras PS-baum.

Själv har jag köpt en för 2500, i mycket fint skick ca 6 år gamal, men det gäller att hålla ögonen öppna:)

Men man vill väl inte se ut som en skrothög?

Man får ju faktiskt anpassa sitt val av märke efter plånboken.

Hellre skroghög som passar bra på hästen, än en skitdyr och snygg som ligger skit. Bara för att man har råd at köpa en och vill se bra ut. det tycker jag iaf!!

Hellre skroghög som passar bra på hästen, än en skitdyr och snygg som ligger skit. Bara för att man har råd at köpa en och vill se bra ut. det tycker jag iaf!!

Jag menade att man hellre köper en lite billigare, typ kieffer,HdR eller stûbben, istället för passier, hérmes, butet etc. ;)

Jag lyckades för ca 1 år sedan få tag i en passier ps-baum för 2000 kr. I perfekt skick. Ingen skrothög där inte. Så visst kan man hitta. =)

Tar lite tid bara.

Till ts. Jag tror faktiskt det kan vara värt att kolla efter passier, kieffer eller stubben. Beroende på hur hög och hur rak din häst rygg är.

Stübben ligger bra på de flesta hästar och man får mycket sadel för pengarna. Nackdelen är att de kan vara lite hårda men man får väl offra sig lite för sin häst :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka