Min förra cocker fick jag vid ett års ålder och den jag har nu vid tio veckor.
Fördelarna med första hunden: han var rumsren, han var van att vara ensam, van att åka bil, van vid hästar (men det var ju TUR

) o.s.v. Nackdelarna var att trots han inte var en problemhund så var vissa mindre önskvärda beteenden befästa, f.a. hans hysteriska SKÄLLANDE i vissa situationer. Det är ju möjligt att det hade blivit så ändå, men det kanske hade gått att få det annorlunda. Vidare så är det det där att inte veta vad som har hänt. Min hund hade det inte dåligt hos sina första ägare, men anledningen till att de sålde honom var tidsbrist. Och det finns en del saker som var mindre bra med honom som kan ha berott på att han var understimulerad under sitt första år.
Trots detta var han en jättetrevlig hund som jag fortfarande saknar. Han dog av sjukdom i höstas vid endast fem års ålder.
Min nya hund är ju fördelarna med att hon är mer formbar. Å andra sidan får man ju själv göra allt grovjobb med rumsrenhet, ensamhetsträning o.s.v. Så kan man sammanfatta det hela. Hon är otroligt mycket roligare på vissa sätt för att hon är lugnare och inte skäller hysteriskt i vissa situationer, men det kan ju bero på hennes personlighet.
Skulle jag ha en ny hund så har jag ingen klar uppfattning om det skulle bli valp eller vuxen. Det beror på vad som fanns tillgängligt. Vår borzoihane är också omplacering (vid 6 månader, nu är han 4 år).
Ska du inte ha en cocker? De är mjuka, snälla och följer ägaren (iaf mina har varit sådana). Det finns omplaceringar på
www.cockerklubben.nu + valpar förståss
Anneli