Köpa äldre häst?

F

fialoppan

Hej!
Nu är det såhär att jag har fått tag på en tjej som har en Nordsvensk travare som aldrig blivit travtränad. Han är dock tränad i dressyr och hoppning, trafiksäker, aldrig varit halt eller sjuk. Han är i lagom höjd för mig, och verkar med andra ord helt underbar. Vi har pratats vid och jag ska få lov att ha honom på foder ett par månader, halvår-år och sen önskar hon att jag köper honom för en helt OK summa (10.000 med utrustning, priset är diskuterbart)

Nu är det så att han är 19 år. Hade han varit 10 hade jag inte tvekat en sekund men mina föräldrar har nojjat sönder mig med att "vi kan ju inte köpa en sån gammal häst, tänk så dör han". Jag har ingen vidare erfarenhet av äldre hästar, och jag tvekar väldigt mycket pga hans ålder :confused::confused:

Jag har bara tänkt ha honom till uteritter och även lite träning i paddock. Kanske en pay & ride tävling i sommar, eller hubertusjakt i höst :)

jag behöver höra lite åsikter om detta, hade du köpt en häst trots den var äldre?

ps. vet inte om jag postat i rätt "avdelning", nån får gärna flytta tråden om den är felplacerad :)

Sv: Köpa äldre häst?

I dom flesta fall bör en 19-årig häst ha ett antal år kvar, men man får med en så pass gammal häst ha med i beräkningen att han kanske inom en snar framtid börjar bli "gammal" så att man behöver börja anpassa hans tillvaro på olika sätt. Men samtidigt har du många fördelar av att få tag i en så pass rutinerad häst som en 19-åring oftast är, för dom brukar ha mognat till ganska bra vid det laget, så att det faktiskt oftast är en trevligare hobbyhäst än vad dom yngre är, som inte har hittat sig själv än på samma sätt.

/Camilla

Om han verkar pigg och fräsch så hade jag inte tvekat. :)

Jag är ju dock en sån som gärna köper lite äldre hästar. Hade min fjording från våra tonår (vi var födda samma år, han 7 dagar efter mig) till han var 29 och fick somna in pga ålderskrämpor och nu har jag ett sto som är 21.
Visst kan det bli så att man får anpassa sig i takt med ålder och eventuella krämpor, men det kan ju också vara så att hästen är pigg och frisk till han är 30. :)

Även när Bonny var 25 trodde ingen att han var över 18, och han var hur pigg som helst, så det är nog väldigt individuellt.
Och hur hemskt det än låter, en yngre häst kan ju skada sig i hagen och bryta ett ben och behöva avlivas, eller få tarmvred eller vad som helst. Vad jag menar är att vi vet inte vad framtiden innebär.

Letar man en tävlingshäst att ta upp i klasserna så är ju inte en så pass gammal häst kanske ett val, men som fritidsryttare tror jag du kan få mycket glädje av honom. :)

Gillar du hästen så är det åldern inga problem, eftersom du ändå inte tänkte "hårdträna" den.

Dock tycker jag att det var ett ganska högt pris för en såpass gammal travare (inget emot travare, rider själv en). Jag tror du skulle få en lika trevlig travare men yngre för samma pris, eller eventuellt lägre

Senast ändrad:

Jag hade kunnat köpa den. EMn inte för det priset. Iof beror det på vad de menar med utrustning. En bra utpassad sadel kan ju vara värd 5000kr och då blir ju priset på hästen bara 5000kr.

svarar alla.

ch791022: tack för svaret :)

angelwings: ja nu har jag ju inte tittat på honom ännu och inte provridit heller men enligt hon som säljer honom så är han väldigt pigg och fräsch. dock tänker jag lite på hur länge han kommer leva, jag vill ju ha en häst som jag kan ha glädje av ett par år.. tack för ditt svar!

Espirit: näe, dock har jag letat och letat efter en, har bara hittat en annan som jag kanske ska kika på och den kostar lika mycket men är 4 år yngre och mindre utbildad. och hon som säljer den jag berättat om, hon säger att priset inte är det viktiga utan hemmet. så jag tror nog jag kan få ner priset en del.. :)

MaRomer: så du menar att själva hästen inte är värd något? :confused:

svarar alla.

ch791022: tack för svaret :)

angelwings: ja nu har jag ju inte tittat på honom ännu och inte provridit heller men enligt hon som säljer honom så är han väldigt pigg och fräsch. dock tänker jag lite på hur länge han kommer leva, jag vill ju ha en häst som jag kan ha glädje av ett par år.. tack för ditt svar!

Espirit: näe, dock har jag letat och letat efter en, har bara hittat en annan som jag kanske ska kika på och den kostar lika mycket men är 4 år yngre och mindre utbildad. och hon som säljer den jag berättat om, hon säger att priset inte är det viktiga utan hemmet. så jag tror nog jag kan få ner priset en del.. :)

MaRomer: så du menar att själva hästen inte är värd något? :confused:

En häst som är 19 år, och inte har någon speciell utbildning?? Du kan få en 10 åring för samma pris. Lite så menar jag!

Jag köpte min medryttarhäst i augusti förra året, då var han 21 år gammal.
Han är fortfarande pigg och fräsch och passar mig alldeles utmärkt. Jag har inga tävlingsambitioner men tränar gärna dressyr och rider ut i skogen, något som han också tycker är skoj.
Att hoppa tycker varken han eller jag är skoj, så det struntar vi i.

Om hästen känns som att den passar dig och du får med all utrustning skulle jag nog inte tveka. Jag själv hoppas ju på att min häst ska bli 30 år, och får han fortsätta vara så fräsch och fin som han är nu så ser jag inte det som en omöjlighet.

En häst som är 19 år, och inte har någon speciell utbildning?? Du kan få en 10 åring för samma pris. Lite så menar jag!

jo han är både dressyr och hopptränad. Minns inte om han var tävlad.

Jag har en kallblodstravarvalack som är 19år, han är pigg och fräsch och skulle lika gärna kunna vara 10år! :)
Jag tycker du ska titta på hästen, provrida och sen bilda dig en uppfattning om hur han är i kroppen. Kolla också upp skade och sjukdomshistorik.

(Att köpa en äldre häst ser jag inga som helt problem med, vi köpte en 26årig fjoring till min mamma för några år sedan. Han kör fortfarande tokbrallningar när jag ska rida! :love:)

Hm, kan uppdatera lite om nån är intresserad :) Jag var och kikade på hästen, provred och fick se och känna hur han är i daglig hantering. Han var väldigt snäll och trygg, men jag uppfattade honom som lite... seg kanske? Nja, vi klickade inte direkt och kemin stämde inte, så den hästen blir det tyvärr inte. Tack för alla svar ändå, ni har hjälp till en hel del :)

kram anna

Min häst var 15 när jag skaffade henne. Det är sju år sen, och den enda skillnaden nu mot då är att hon är något sänkt i ryggen och att vi inte längre tävlingshoppar (p.g.a. att jag fyllt 18 ska tilläggas).
Min andra ponny var 9 när jag köpte honom, han hade precis fyllt 17 när han dog.
Det är ju jäkligt individuellt hur fräsch hästen är, men är den det och ni trivs tillsammans är det bara fördelar med att ha en äldre läromästare jämfört med en unghäst.

Det är ju jäkligt individuellt hur fräsch hästen är, men är den det och ni trivs tillsammans är det bara fördelar med att ha en äldre läromästare jämfört med en unghäst.

Haha, lustigt att du skriver just så eftersom jag fick hem min nya häst igår och den är just en unghäst... :o men när jag var och provred så blev jag helt förälskad i honom, han är trygg i sig själv och blir inte rädd för någonting förutom lastbilar. Det klickade på en sekund kan man kanske säga :D och jag blir bara mer och mer kär i honom för varje sekund jag tänker på honom :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 464
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 388
Senast: Mustang
·
Hästmänniskan Jag har i min omgivning märkt att det finns ett visst motstånd mot att köpa en äldre tävlingshäst, där hästen bara har några få år kvar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat