Sv: Köpa 15 åring?!
Varför skulle 1,20 vara för högt? Är hästen frisk och tränad för det så är det ju inga problem. Att gå 1,20 är ju pensionärstillvaro för dessa hästar som tävlat på hög nivå. Jag tror hästarna håller sig friskare om de får hålla igång.
Linda Algotssons häst som hon red i OS var ju 18 år (nu 19). Han klarade både resan och den otroligt tuffa fälttävlan.
Sen får man ju alltid se till att sköta sina "gamlingar" på bästa sätt. Vill du utvecklas så kan jag rekommendera en erfaren och välutbildad häst. Har man mycket pengar så är det förstås bättre att köpa en häst i yngre ålder, men de hästar jag har hade jag aldrig haft råd att köpa om de varit unga.
Och jag får många avundsjuka blickar när jag är ute och tränar och tävlar.
Gud vad glad jag blir när jag läser detta! Jag har börjat gå i "köpahäst-tankar" ett litet tag nu. Kände att det är så svårt att veta vilken ålder det ska vara på dem.
Just nu rider jag en ungponny men nästa år blir jag för gammal för att tävla honom. Vore så himla kul att kunna fortsätta med det. Men jag känner att jag skulle vilja ha en lite äldre häst så jag kan få utvecklas. Har hittat en som är 16 och verkar bra, så det är inte för gammalt? Jag har som ambition att tävla lite dressyr, mest klubbtävlingar, samt att tävla hoppning kanske 0,9-1,10 eller 1,20 beroende på hur högt jag vågar ;-)
Det blir inte för högt då? Självklart förutsätter jag att hästen är igång ordentligt.
Varför skulle 1,20 vara för högt? Är hästen frisk och tränad för det så är det ju inga problem. Att gå 1,20 är ju pensionärstillvaro för dessa hästar som tävlat på hög nivå. Jag tror hästarna håller sig friskare om de får hålla igång.
Linda Algotssons häst som hon red i OS var ju 18 år (nu 19). Han klarade både resan och den otroligt tuffa fälttävlan.
Sen får man ju alltid se till att sköta sina "gamlingar" på bästa sätt. Vill du utvecklas så kan jag rekommendera en erfaren och välutbildad häst. Har man mycket pengar så är det förstås bättre att köpa en häst i yngre ålder, men de hästar jag har hade jag aldrig haft råd att köpa om de varit unga.
Och jag får många avundsjuka blickar när jag är ute och tränar och tävlar.