Köpa 15 åring?!

Sv: Köpa 15 åring?!

Gud vad glad jag blir när jag läser detta! Jag har börjat gå i "köpahäst-tankar" ett litet tag nu. Kände att det är så svårt att veta vilken ålder det ska vara på dem.

Just nu rider jag en ungponny men nästa år blir jag för gammal för att tävla honom. Vore så himla kul att kunna fortsätta med det. Men jag känner att jag skulle vilja ha en lite äldre häst så jag kan få utvecklas. Har hittat en som är 16 och verkar bra, så det är inte för gammalt? Jag har som ambition att tävla lite dressyr, mest klubbtävlingar, samt att tävla hoppning kanske 0,9-1,10 eller 1,20 beroende på hur högt jag vågar ;-)

Det blir inte för högt då? Självklart förutsätter jag att hästen är igång ordentligt.

Varför skulle 1,20 vara för högt? Är hästen frisk och tränad för det så är det ju inga problem. Att gå 1,20 är ju pensionärstillvaro för dessa hästar som tävlat på hög nivå. Jag tror hästarna håller sig friskare om de får hålla igång.
Linda Algotssons häst som hon red i OS var ju 18 år (nu 19). Han klarade både resan och den otroligt tuffa fälttävlan.
Sen får man ju alltid se till att sköta sina "gamlingar" på bästa sätt. Vill du utvecklas så kan jag rekommendera en erfaren och välutbildad häst. Har man mycket pengar så är det förstås bättre att köpa en häst i yngre ålder, men de hästar jag har hade jag aldrig haft råd att köpa om de varit unga.
Och jag får många avundsjuka blickar när jag är ute och tränar och tävlar.

jo men precis en välutbildad häst ska de vara, att jag började fundera på detta var att min tränare berättade att hon ev had en passande häst till mig i sin verksamhet (mestadels privat träningar, en del helg kurser och så har hon några enga om behovet uppstår) men ska dra ner på hästantalet...
Skulle de bli en sånn häst vet man ju att man får de hon säger!
går stadigt upp till 1.20 L.A 4... och högre än så satsar ja inte i dagsläget

Ja, det är ju ett sett att se på det.

Själv hade jag absolut kunnat köpa en 15-åring att lära mig av och ha kul med. Alla har inte kunskapen och viljan att köpa unghäst och utbilda själv, även om man får några extra år tillsammans.

Fast 10 tycker inte jag är någon unghäst längre och för mig känns det dumt att köpa en häst som är 15 och äldre eftersom många pensioneras ganska snart då. Jag vill kunna ha den så länge som möjligt men det är ju jag.

När jag köper häst så vill jag inte ha en läromästare som är lite äldre och gjort allt redan utan jag vill ha en som har många år kvar och är utvecklingsbar fortfarande, men det handlar också om ekonomi att köpa en 15åring är lite att kasta pengarna i sjön för mig den kan aldrig stiga i värde längre och om jag bestämmer mig för att sälja så får jag inte ut pengarna för att den stigit i värde.

Men det är ju jag, jag har heller aldrig köpt någon häst äldre än 4 år förutom första lilla shettisen jag fick, jag har utbildat dom själv och sålt vissa och behållt vissa.

Men har man inte kunskapen att utbilda själv ska man ju inte köpa unghästar fast som sagt 10 tycker inte jag är någon unghäst längre.

fast samtidigt är jag inte alls ute efter att tjäna pengar på hästarna utan ska ha den för att ha kul och är väl medvete om att om ja köper en 15 åring får en 55 000 kanske eller så kommer jag inte få tillbaka pengarna så klart......

Är den fräsch och försäkrad så kör på! Är den fräsch vid 15 så är det väl ett kvitto på att det är en hållbar häst?

Min förra häst köpte jag som läromästare när han var 18, hade gått 140. Jag tävlade honom aktivt tills att han var 23, då bröt han tyvärr sitt ben och var tvungen att avlivas, men annars hade han säkert kunnat gå ett tag till :) hoppade 120 klasser sista året.

såklart du kan köpa en 15-åring! :D om det känns rätt o du gillar hästen så ska du inte tveka tycker jag.
den kan ju få 10 bra år till om den får vara frisk. dessutom om den är bra utbildad o har tävlingsmeriter så får man ju sig en riktigt bra läromästare.

Själv hade jag inte köpt en 15 åring. Hade köpt en som va typ 10 år eller nått. Skadorna brukar komma vid typ 15 år, så har jag hört och lärt mig iaf. Men visst, det finns säkert fina och fräscha 15 åringar. ;D

Nej det är inte för gammalt, bara hon inte har haft ngra skador eller sjukdomar som kan repas upp.

fast då börjar man komma upp i så väldigt mycke pengar genast.... En 10 åring som gått en del är snäll och perfekta läromästaren kontra en 15 åring med amma kunskaper...

Helt rätt tycker jag du har där, för tänk som jag har en 18 åring haft honom 1 år som hippat världskupskval, skulle jag köpt honom när han var 10 år hade jag fått punga ut med miljon summa, men nu har jag inte behövt betala så mkt eftersom han är äldre, jag har helt klart VÄRLDENS bästa läromästare (i mina ögon iaf).
Bara detta året jag haft honom har jag utvecklats så mkt , en häst som kan mkt kan lära dig mkt. Jag vet hur det ska kännas nu, jag har helt annan syn på hästar nu när jag rider dem,lät kanske dumt men vet inte hur jag kan förklara det.

Jag är så tacksam att jag har ´min gammelman, jag skulle aldrig byta ut honom mot en yngre!! :)

Absolut INTE för gammalt. Du kommer att ha underbart kul med en läromästare som är i sina bästa år.

Vi har själva en relativt nyinköpt 16åring i stallet som bara är bäst och kommer att hålla många år till på hög nivå.

15 år är verkligen ingen ålder för en häst om den är fräsh och skadefri! Jag har själv en dam på 16 år som jag tränar med 2 dagar i veckan, både hopp och dressyr. Många tror inte att hon är äldre än 8 år! Hittar du en fin 15åring så är det bara att satsa! :laugh:

Ja precis de är så ja känner.... jag har haft unghäst som blev skadad innan vi hann igång på riktigt, haft travare som jag ridit in och utbildat men sne va de stopp. Nu vill jag kunna börja med något rikigt direkt, jag vill ägna tid åt MIN ridning och utveckling inte hästens...låter fel men ja tror ni förstår....

jaja mycke bra svar hur som de kanske får bli en 15 åring då :laugh:

Lite så jag tänker nu när jag funderar på hur jag ska göra med Nitro, jag vill komma igång liksom! Träna och tävla och sånt.
Och jag skulle absolut kunna skaffa en 15-åring, men inte äldre:laugh:

ja men precis ni å ja har ju haft de lite likadant bara står å trampar vatten och kommer inge vart alls som de är....

Jo precis, känns som att man vill komma igång nu:)
Tycker ju självklart om Nitro men kanske var lite snabb när jag för tredje gången skaffade precis en sån häst jag inte skulle ha hehe.

Hoppas du hittar nån pålle nu då:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka