Köpa 1,5 åring.... hmm

Z

Zeena

Har tittat på några st och det är verkligen svårt detta här. Så svårt att bortse från utseendet och lätt att lura sig. Endel växer så jämt och andra ser för jävliga ut.
En häst som skall bli ca 170 är det vanligt att den vid 1,5 års ålder är 10 cm överbyggd bak och redan 163 hög bak?
Den är efter Leuthen, och mamman är ca 162 i mkh och grov (fullblod-irländare).

Sv: Köpa 1,5 åring.... hmm

Nu är jag ingen fena på halvblod, men de travare och araber jag sett hos andra hänger en så ojämn tillväxt ofta ihop med för litet/för ojämnt foderintag. :crazy:
(Kasta inte ruttna tomater på mig, undantag kanske finns? :confused: :D )

Kan säkert stämma, hästen kastrerades för ca 2 månader sedan och kan det påverka att sticker iväg i höjden efter det, men så snart som inom 2 månader? Och borde kanske ändå växt jämt? ENligt ägaren så var den jämn för en månad sedan...

Snarare så att den fått för lite mat på betet, och satt fart att växa nu när den får "vinterfoder"?

Så är det...var på möte häromdagen och då sa en foderrådgivare att unghästar SKALL växa jämnt.....får dom bara en jämn tillgång till det dom skall ha så växer dom jämnt, att det är "normalt" att dra iväg i tillväxten är bara gammalt tjafs.

Just detta med bete som du säger har inverkan på tillväxten...sen när man börjar köra travarna så växer dom sägs det, men det är bara för att dom får mera foder då.....vuxenvikten kommer inte att överskridas för att dom får mera eller mindre mat...den är förutbestämd av generna iallafall...

Kul att har rätt nån gång! :cool:
Däremot kan man nog påverka vuxenvikten.... :D
Det är mankhöjden som är genitiskt betingad.

jaha.
Och när en kull med åringar får mat efter behov med en välbalanserad foderstat men någon halkar efter och någon blir fet och en tredje växer ojämnt, är det utfodrarens fel? Nä knappast, hästarna är ju individer dom med. självklart växer inte inte alla lika...

Låter jätteintressant...men undrar i så fall vad det är för fel på mina hästar.
Jag har två 1,5 åringar som hela tiden fått en välberäknad foderstat...gått på samma bete och ätit foder ur samma partier. Ändå har den ena vuxit otroligt jämnt och hela tiden sett färdig ut...den andra vuxit både härs och tvärs och varit allt annat än vacker.

Idag snart 1,5 år gamla börjar de likna varandra något mer...och den som varit anskrämligt ful börjar återta skepnaden som gav henne höga poäng som föl..

Så att de SKA växa jämnt..?????...fungerar det bara med viss sorts foder då....eller med en viss sorts ägare....?????...eller?????...har jag givit fodret på fel sätt till den ena då?????

Ursäkta....men hur kan man som foderrådgivare ens påstå något sånt.....???
eller kanske är det fel på mig...som blev kort trots att alla andra i familjen är långa...:)))

Nää..men individuella skillnader är väl naturligtvis någonting som finns...och har sett flera taniga, ojämna unghästar som vuxit upp till snyggingar..

jo, det stämmer faktiskt som Martha säger.
Och som ni andra bestämt hävdar, hästar ÄR individer! Vilket inte innebär att de ska växa ojämnt och bli magra och feta om vartannat utan att de ska ha en individuellt anpassad foderstat. Blir unghästen fet - ja, då passar antagligen inte foderstaten :eek: ! Samma sak om den blir mager osv.
De rekommenderade foderstaterna för unghästar som det brukar stå om i böcker etc, är för "idealunghästen". En foderstat kan inte passa alla hästar, som sagt är de individer.
Visst, det är jättebra att försöka följa dessa riktlinjer och kvoter, men glöm inte bort att även fodra med ögat! ;) :bow:

CK skrev:
Kul att har rätt nån gång! :cool:
Däremot kan man nog påverka vuxenvikten.... :D
Det är mankhöjden som är genitiskt betingad.

sorry
29_1_20.gif

OK..det förstår jag absolut....och det har också varit så att mina unghästar haft individuella foderstater...eftersom det står helt klart att de inte har samma grundbehov.
Men..det har inte på villkors vis gått att få den "fula magra" att rätta till sig förrän nu efter betet egentligen.
Med alla tabeller...med all kunskap jag har själv...och allt jag kunnat få hjälp med har hon hela tiden legat skyhögt över "idealunghästen" i alla värdenför fodret.

Och...det handlar absolut inte om att hon blivit magerrespektive fet om vartannat...bara att det under en period varit svårt att hålla henne i bra hull....kombinerat med att hon varit otroligt överbyggd och sen i sin tillväxt i framdelen överhuvudtaget, vilket dock helt rättat till sig nu.

Men..hur skulle jag ha gjort menar ni???...om jag nu kunnat undvika det genom att fodra henne annorlunda????

Vad gör man då??? Är det inte individuellt betingat??
Jag har avmaskat enligt alla konstens regler, lämnat träckprov, kollat tänder och lämnat blodprov..??

Vad har jag då gjort för fel....????

Fel och fel, gör man vad man kan är det ju inte direkt fel.
Troligtvis har unghästen behövt mer mat än den kunnat/fått äta, och då spelar det ju ingen större roll vad tabellerna säger.

När du skriver jämn tillväxt, menar du då att den ska växa lika fram och bak, alltså inte bli överbyggd alls? Eller menar du att den ska växa hela tiden, inte dra iväg (på höjden) i perioder? Eller kanske både och?

martha skrev:
...sen när man börjar köra travarna så växer dom sägs det, men det är bara för att dom får mera foder då...

Det finns en del tränare som tycker sig märka att unghästar som av någon anledning måste göra ett uppehåll i träningen ofta börjar växa rejält under uppehållet medans de som kan tränas kontinuerligt växer jämnare...

Med jämn tillväst menar jag att de inte blir så särskilt överbyggda, utan växer lika mycket fram som bak. :)

Vad saknar då en unghäst som växer ojämt (Mellan bakdel och framdel) :confused: Alla unghästar jag har settt (och det är en del) av halvblodstyp och rena halvblod växer ojämt i vissa perioder. Så berätta gärna vad det är de saknar, då vi på vårat stall har tre 1,5 åringar av halvblod och lusitanoras som alla växer lite oilka. Alla har under vissa perioder varit lite högre i baken än manken. Så ni som vet varför unghästar i gott hull,har glansig päls och lever med stor livsglädje växer ojämt berätta vad vi gör för fel. :angel: Är faktiskt intresserad om det är så att de kanske saknar något, dock har de alla välberäknade foderstater med fri tillgång till hösilage med gott värde. Dock tror jag att det är just på detta viset en ung häst växer, dvs att det inte är speciellt ovanligt med mindre ojämnheter i tillväxten. Mvh en som har en just nu överbyggd häst.

Nämen den där foderrådgivaren har väl ändå snackat ren goja?! Vad beträffar hullet kan det givetvis stämma, helst ska de inte tappa i hull under tillväxten, men definitivt inte vad gäller hur de växer på höjden?! Många, om inte de flesta, skjuter iväg med bakdelen först när de växer och sedan kommer framdelen i kapp (förhoppningsvis!). Min erfarenhet är också att de hästar som ser "värst" ut som ungisar blir ganska stora, medan de som är väldigt jämna och nästan ser ut som färdiga små hästar blir ganska små (mankhöjd) när de växt färdigt. Så vill du ha en liten häst satsa på de vackra porslinshästarna, vill du ha en stor: köp en älgkalv (alltså som ser ut som en älgkalv).

Martha, hyser respekt för dina åsikter då du alltid har bra och kunniga svar men här kan jag bara inte hålla med. Det ÄR individuellt hur de växer. Javisst foderstaten spelar stor roll,men det är olika individ till individ. Har själv unghästar och en 1½ åring har varit ca en dec högre bak än fram sen han var 4 månader. Benen är långa och skrangliga och huvudet mkt litet för övriga kroppen. Har fått reda på att den hästens far var sådan som ung själv, så visst är det olika och kanske tom genetiskt betingat ibland. Föils iår undan samma mor men med annan far är helt annorlunda i växten..
Visst, förstår att du vill ha fram att en foderstat som inte är helt rätt för unghästen påverkar hur den växer, helt klart,men undanröj inte andra möjligheter,snälla! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka