Köpa 1,5 åring.... hmm

Sv: Köpa 1,5 åring.... hmm

Zeena skrev:
Nu blir jag (jag som startade denna tråd) undrande, har 2 unghästar som jag är intresserad av. De är båda 1,5 åringar.

Valack 1 april -03 växer jämnt, 153 mhk nu, mor 161, far Aerline H 167, enligt tattar-måttet mätt 04-10 blir den 167.

Valack 2 maj -03, överbyggd 10 cm bak (163 bak), mor 161, far Leuthen1 169, inte gjort tattar-måttet.

Solklart att den andra blir stor (halvbror efter Quite Easy är 168) men jag blir orolig att den första blir liten.... den som växer jämnt. Vad tror ni den stannar på den som växer jämnt? Är 153 normalt för en 1,5 åring som beräknas bli 165-167?

Jag tror ju inte den första blir jätteliten, men den är ju å andra sidan född rätt tidigt. Över 160 blir den nog, skulle jag tro, men kanske inte över 165? Vet inte riktigt vad Aerline H lämnar för storlek, han har väl knappast nån statistik för det än. Morfar? Leuthen lämnade ju i övrigt mkt bra storlek så där har du nog rätt - den blir stor.

Fråga: Hur kommer det sig att hästar i samma flock med samma grovfoder växer olika ?

I vårt stall finns det ett antal fölungar, där en är grymt överbyggd bak just nu, den går på samma foder som de andra och har gjort så hela tiden ? Den är född SENT, men det finns en som är född ännu senare, men den som är född ännu senare ser mer jämn ut.

Samma sak med åringarna, en är rätt anskrämlig, men de andra två är jämna...

Den som är ojämn kanske hade behövt ett grovfoder med högre kvot, helt enkel...
Det som nån ovanför skrev, att de stora tunna unghästarna är mer överbyggda beror kanske även det på att de fått för lite mat för att kunna hålla hullet. Matintaget har bara räckt till att bygga på bakdelen, inte nåt över till vare sig framdel eller hull.

JO, men hur skall man kunna VETA vilken typ av häst som behöver mer grovfoder ? Dels kan man ju räkna, men det måste ju också vara beroende av vi lken typ av häst det är. I mitt fall är samtliga halvblodsföl utom den överbyggda som är ett ponnyföl.

Men det kan man ju inte veta i förhand! Däremot gäller det att ösa på med högkvalitativt foder direkt när man märker att de är inne i växtperioder.

Jo, det är väl det.

Och kontentan skulle kunna vara att man räkna som fan på alla foderstater hit ich dit, men fortfarande så måste man fodra med ögat, right !?

Xeline skrev:
Jo, det är väl det.

Och kontentan skulle kunna vara att man räkna som fan på alla foderstater hit ich dit, men fortfarande så måste man fodra med ögat, right !?

Just det :D Det är vad jag hela tiden sagt...foderstater i all ära....men man måste kunna SE och klara av att improvisera också...se till att behoven är tillgodosedda men även kunna lägga på om det behövs......

Intressant tråd!!

Jag är helt övertygad och går på Cks linje om foder.

Detta år har vi 19 stycken på lösdrift.
Våra som är födda hos oss och två från grannen och ett halvblod.
Alla dessa är fina/runda och jämna..
MEN.. i vanlig ordning så får man också in "åkerspöken"

Dessa spöken kommer alltid från samma ställe och i år har man fått svar på vad som felat.

Ungen ser ut som jag inte vet vad. Den är matt i pälsen.
Långhårig och krullig.
Den är utan överdrift en decimeter högre bak än fram.
Den har en stor buk och tunn över ryggen..
Listan kan göras hur lång som helst.

Tydligen så har den fått en sparkskada i huvudet som ingen verkat brytt sig om.
Sedan har den magrat ur till det otroliga..men inget gjordes..
Hästen flyttades sedan till ett annat ställe en kort period innan vi hämtade den.
Det nya stället maskade/verkade och fodrade.
Därav nog den kraftiga överbyggdheten.

När lillpållen till slut fick äta så drog den iväg på höjden..BAK

AM

Har följt tråden med stort intresse. Måste nu fråga nåt jag funderat mycket över. De här ojämna "stackarna", tex den du nämner som nu dragit iväg baktill...nog tusan kommer de väl i kapp framtill med, även om det kanske tar lite tid innan de blir jämna? För fortfarande måste det ju vara så att deras exteriör är inprogrammerad genetiskt och slutprodukten blir som det är tänkt, men de kommer dit på en något krokigare väg än andra som fått en jämnare uppväxttakt?

Har ju själv ett "åkerspöke" hemma, som förutom att vara rejält maskangripen visade tydliga tecken på svält(!) när jag fick hem henne för snart två månader sen. Hon får ju uträknad foderstat i riklig mängd hos mig och har satt fart att växa rejält. Också hon främst baktill (ordentligt överbyggd) men tycker att det börjar jämna ut sig lite grand i alla fall, efter snart två månader. Hon ligger ner och vilar jättemycket för tillfället (senaste två veckorna ca) och jag överdriver nog inte om jag säger att hon vuxit ca en decimeter på höjden sen hon kom hit. Hon är ju inte snygg att se på för tillfället med sin överbyggda bakdel, men nog tusan måste resten av kroppen komma i fatt till slut, även om det tar längre tid? För inte kan man väl ändra på det genetiska!

Jag vet ju att tex personer som fått undermålig kost under uppväxten (tex för lite protein, tex under krigstider o efteråt) oftast blir kortare än de var ämnade. Men också att de som får tillräckligt att äta blir längre, dvs så långa som det var tänkt. De som blir kortare pga kosten är ju inte oproportionerliga på nåt sätt, de är bara mindre än de var menade. Likadant måste det ju vara med hästarna? Dvs de som inte fått det de skulle i början tar bara lite längre tid på sig att växa färdigt och ser lite(?) fulare ut under tiden. Eller?

Ja, visst blir de jämna när de väl är färdiga, det stämmer bra.

Skönt att höra! I vissa inlägg har det nästan låtit som att de förblir höga bak pga undermålig utfodring i tidigt skede. Men det kan ju bara inte stämma. Synd om fölisarna bara när de inte fått vad de behöver och det gått så långt att de hamnar i svälttillstånd. Men så länge det bara handlar om ett fåtal månader så bör det väl gå att komma till rätta med utan framtida men?

Till dig som startade denna tråd och undrade över vilken av de båda du bör köpa. Vad ska du ha den till? Om du vill ha en gångare så ska du koncentrera på hur den rör sig bak. När det gäller hur dom växer så kan jag exempelvis jämföra min 1,5 åring som är högre bak, och han har växt så hela tiden, medansom han kompis är jämnare. Kompisen är även grövre.Min är ädlare, kortare och rör sig mycket lättare. För närvarande går han ju i nedförsbacke vilket gör rörelserna mer struttiga, men bakbenen är välldigt trevliga.
Nu går han med nya kompisar, där är dom också av olika typer, alla är halvblod med tyska blod och alla kommer att bli stora, runt 170. Dom får fri tillgång av enselage + kraftfoder 3 gg dagen.
Även om min är mycket högre bak än fram (runt 1,63 bak) så är han den med mest energi, bus, nyfikenhet, glansig i pälsen.
Jag måste hålla med dom som anser att hästarna växer olika liksom människor. Om jag tittar på hur jag såg ut jämfört med mina kompisar när jag växte upp så var det en stor skildad. Dom som var tidigt utvecklade (jämna) har blivit korta. Jag var däremot smal/mager, växtvärk, fick inga former förens 16-17 års åldern, men idag har jag allt som alla andra men är betydligt längre.

Fast samtidigt är det väldigt noga med utfodring på unga hästar för deras hållbarhet,även om dom blir stora...i allra högsta grad då.

Det är självklart att det är noga med utfodringen till unga hästar liksom till alla hästar. Men att dom växer olika, dvs att vissa skjuter iväg bak, behöver inte tyda på att den får för lite eller dålig mat, utan det är så den växer.

Men det är väl självklart? Ingen här i tråden har väl sagt något annat?? Faktum kvarstår ju att trots korrekt foderstat för just den individen så växer vissa unghästar väldigt ojämnt, utan att det inverkar på själva hållbarheten.

Oggie skrev:
Det är självklart att det är noga med utfodringen till unga hästar liksom till alla hästar. Men att dom växer olika, dvs att vissa skjuter iväg bak, behöver inte tyda på att den får för lite eller dålig mat, utan det är så den växer.

Jovisst...men det var Lupins inlägg jag svarade på....några månader av undermåligt foder kan man få fan för längre fram...men det finns hästar som klarar det också....och det finns alltför många(spec ridhästar) som är oförklarligt halta innan dom ens "gjort" nåt....

..om man tittar på exempelvis den amerikanska travaren( alltså i USA) så är dom MYCKET mer välväxta än våra här....förmodligen beror det på klimatet...dom har bete året om + bra grovfoder.har aldrig sett ett "skrangel" därifrån....

martha skrev:
..om man tittar på exempelvis den amerikanska travaren( alltså i USA) så är dom MYCKET mer välväxta än våra här....förmodligen beror det på klimatet...dom har bete året om + bra grovfoder.har aldrig sett ett "skrangel" därifrån....

Plus lite annat smått och gott... :crazy:

Lupin, trampade vist på en tå vilket inte var min avsikt. Men läste något om att någon i tråden påstod att hur dom växer beror på fodringen. Dvs om dom får "rätt" utfodring så växer dom jämnare, vilket jag är skeptisk till.

Martha, undrar lite... förstår att du är en som håller på med trav. Även om jag håller på med dressyr i dag så har jag tidigare hafft en del kontakt och kontakter i trav slängen. Det där med många oförklarligt halta hästar innom innom just ridsporten, är nog det samma innom travsporten. Har sett många "gubbar" som skaffat sig travhästar för att det är snabbt, kul och vad dom trott snabba pengar i spelet. Min första häst var en travare, dålig i bakbenen höll inte ens för travträning, men var utmärk för mig att rida i skogen när jag var liten.
Vet även att det finns dom som är seriösa och duktiga, detta gäller även ridsporten och alla häst relaterade sporter. Så fodring under uppväxten av ridhästar är inte sämre än av travhästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka