Köpa 1,5 åring.... hmm

Sv: Köpa 1,5 åring.... hmm

Är enig med Martha här.
Hade själv en häst jag fick ta bort pga dålig utfodring som unghäst.
Den var fin när jag köpte den, men förstod efterhand att allt inte hade stått rätt till.
Jag köpte den av en bonde, som enligt egen utsago "hade slängt till den en bal hö om dagen". Detta kom ju fram i efterkant, skall kanske understrykas. Jag såg bara löspressade balar när jag var där, och de väger ju sällan mycket...
Den fick problem med hovbenen. Ligamenten som håller dem på plats, släppte. På tre ben! Detta skedde efter ca 1,5 års utbildning.
Det var tyvärr bara att ta bort.

mvh

Ursäkta hoppsann, men har en häst en sådan bakgrund så är det en stor risk att köpa den. Att köpa en häst från en bonde som "slängt" till den en bal hö om dagen, är riskfyllt.
Vad jag pratar om är blivande tävlingshästar (dressyr) med erfarna unghäst ägare, och hur dom växer, jämt eller högre bak.

Naturligtvis är det inte endast fodret som har betydelse, hovvård, avmaskining, träning , foder...alt skall stämma + genetiken....men jag skrev att hästar blir halta av "ingenting" travare kan ju tränas stolligt....ridhästar haltar utan träning, där kan du väl inte säga emot mig iallafall...

*martha som är på kliniken OFTA och ser....med konvalecenterna)

Du har inte trampat på någon av mina tår! Jag kan bara hålla med dig i det du skriver. Men det var alltså inte jag som startade tråden, om du trodde det? Det är inte mina tår du trampat på...

Men det där är ju extremt! Jag skulle aldrig köpa en häst som vuxit upp på det sättet. Den lär ju aldrig hålla för någonting öht.

Jobbar du på färjestds kliniken?

Av egen erfarenhet, jobbat med ridhästar: avel, hopp och dressyr, så har jag inte råkat ut för så mycket hältor bland oinridna hästar, och dom jag har råkat på har det visat sig vara hovbölder, vrickningar osv. Detta kan bero på att jag inte beblandar mig för mycket med kreti och pleti. Så av egen erfarenhet så kan jag inte inte påstå att ridhästen är pga av dåligt utfodring oftare är halta.

Jodå Oggie, men jag sa det som en parantes, till alla andra paranteser som har blivit sagda i denna tråd.
några månader av undermåligt foder kan man få fan för längre fram
Poängen var att jag inte visste inte förrän i efterkant, att hästen hade fått så dåligt med mat. Den var rund, korrekt och fin när jag köpte den!
Vad jag vet är att jag tog bort den av den grunden.
På bondens kontor hängde väggarna fulla av diplom och diverse avelsutnämnanden ifrån tidigare hästhållning.

Och om man har köpt en häst av en bonde, eller en "erfaren unghästägare", eller erkänd uppfödare, är ingen garanti för att hästen har fått det den behöver (eller skall ha)...

Om du har köpt en häst som är över ett år, hur skall du egentligen veta, de fakto, att den har fått vad den behöver?
Det kan man inte, utan man kan bara hoppas. ;)

Jag har många exempel på det.

Det jag kan göra är att själv ge mina egna uppfödningar, bra mat och omvårdnad.
mvh

Lite kul det här. Jag har nästan läst allt i tråden och i synnerhet ditt inlägg angående "unghästforkningsutfodringen". Det är just det jag har misstänkt i alla år att en unghäst inte skall behöva vara alltför överbyggd eller mager.
Jag är ju "fostrad" med att ungdjur endast skall äta grovfoder och växa sakta sen får de se hur magra och ruggiga ut som helst. Hur många eländiga varelser har man då inte träffat på! När jag började avla för c:a 17 år sen skippade jag alla de "goda råden" och gav mina ungdjur tillskott av kraftfoder efter behov. Alltså mycket fodra med ögat har det blivit, och är fortfarande.
Började dom dra iväg så fick dom mer mat eller en förändring i den dagliga kosten. På det sättet har jag faktiskt aldrig haft magra eller överbyggda ungdjur. Visst har rumpen ibland kunna var lite högre men det har varit differenser som inte räknas. Viktigt är ju också att ungdjuren har möjlighet till massor av lekytor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka