Köpa 1,5 åring.... hmm

Sv: Köpa 1,5 åring.... hmm

Grejen är ju att jag själv alltid tyckt att det varit "normalt" med dessa överbyggda unghästar...men när hon sa det så lät det så logiskt....dessutom är ju behovet väldigt individuellt, så även om man har två lika födda föl/unghästar så an dom ha olia behov vid olika tillväxtfaser....JAG tror att man inte skall räkna så mycket...man skall tillgodose behoven + lite till...med grovfoder helst...en fet unghäst finns nästan inte att se,(med unghäst menar jag 0-36 mån) då all deras intag går åt att växa....

Att hästar är "något" överbyggda är ju också normalt, men jag tror inte det är just dom hästarna vi pratar om här

Jag håller med om att unghästar ska växa jämt.

Min 1,5-åring (hbl sto) har vuxit mkt jämt hela tiden och hon får beräknad foderstat samt att jag ser hur hon ser ut, använder ögonen. Hon har inte varit varken mager eller ojämn någon gång sen hon föddes knappt.

Jag är ju av uppfattningen att alla individer är olika och har olika förutsättningar.
Enligt mina erfarenheter växer de hästar, jag pratar om halvblod, som inte blir så stora i slutänden väldigt jämt, typ 1. De ser snygga ut under hela unghästtiden, men får inte den rätta modellen som vuxa, utan är lite mindre och gärna lite burkiga. De som blir lagom stora, typ 2, ser oftast OK ut, med kortare perioder av tillväxt som göra att de ser lite roliga ut eller blir lite tunna. Sist men inte minst så har vi typ 3, de som blir STORA. De växer så det knakar ibland och då blir de fula. Jag tror inte att de ens KAN äta så mycket att de under dessa tillväxtperioder skulle se ut som typ 1.
Jag föredrar typ 2, men får lika ofta typ 3 och tro mig, jag har verkligen försökt få dem att äta mer, men det går inte... Proppar man i dem en massa extra kraftfoder växer de bara ännu mer och blir ännu fulare. De får fri tillgång på grovfoder och kraftfoder efter normalt behov och sedan får de se anskrämliga ut i perioder. Jag är nöjd så länge de är glada och pigga. Någon gång efter 1,5 års ålder brukar de se hyfsade ut utom de som ska bli jättestora som kan vara lite rangliga till de blir 2 år.

Jag håller med er som säger att de som växer jämt och är snygga ofta blir små.

Mitt sto har varit supersnygg sedan dag 1. Som ettåring såg hon ut som ett mindre fullblod. Som tvååring såg hon färdig ut och så ser hon ut idag också - som femåring plus några centimeter. Men stor blev hon inte!

Däremot så har de flesta 170-hästar i min omgivning vuxit rejält ojämt i perioder.

/C

det där är en sanning med modifikation...jag har haft stora hästar som vuxit jämnt...

Ja, visserligen med modifikation, men med mina begränsade erfarenheter så tycker jag nog att det stämmer rätt bra. Generellt sett så verkar de "fula" unghästarna bli större och (på halvblodsspråk) få bättre typ som färdiga. Ta bara den jag skickade iväg nu i helgen! My god, hon har varit en decimeter högre bak "jämt", nåja, nästan iaf!

Sen tror jag som du säger martha, att man ser inte dessa individer i det fria. De är helt enkelt en produkt av vårt avelsarbete - på gott och ont. Travarna är ju heller inte lika avlade på exteriör som halvbloden är, och därför kanske inte samma fenomen uppstår där?

Däremot inte sagt att det i vissa fall beror på fodret, där håller jag helt med. Men om man har tillgodosett så gott man kan, men fri tillgång på ett grovofder med rätt kvot + mineraler (om det behövs) - ja, då kan hästarna ÄNDÅ bli fula. Och då tror jag att det är mer genetiskt betingat.

Jag har också haft enstaka stora hästar som vuxit någorlunda jämnt, men till största delen så är dessa svåra att få fina under hela växtperiden.
Måhända skiljer det sig mellan travhästar och halvblod. Jag har bara erfarenhet av halvblod.

Då undrar jag: är vildhästar runt 170 höga? Så vitt jag vet är alla vildhästraser hästar av litet format och som jag sa tidigare, de som blir små växer oftast väldigt jämnt och är ofta snygga att se på hela deras uppväxt så tillvida att de inte blir överbyggda och rangliga. Dessutom är väl vildhästar till och från ganska magra, om det nu är de vi ska jämföra med?

men ha dina hästar överbyggda...jag bryr mig faktiskt inte.....jag ville bara dela med mig av vad jag hört sägas, och som faktiskt gjorts forskning på...skall ta reda på källor om det.

jag förstod på en gång att detta var ett känsligt ämne.
Jag brukar skoja och säga att man får gärna säga att folk har en ful och dum man/hustru, men gud nåde den som säger nåt som kan tas illa upp om hur deras hästar är/tas om hand. :rofl:

:D Visst är det så...jag har ju inte varit förskonad från överbyggda hästar ....även om en häst är stor...så kan den växa jämnt iallafall...de SMÅ hästarna...kanske får sitt behov tillgodosett och därför växer jämnt :angel:

...och hur många har ett godkänt unghästhö?? på en 60-80 i smrb och gdk kvot??

De små hästarna orkar kanske äta det de behöver för att se runda och fina ut, men de stora KAN omöjligt klämma i sig dessa fodermängder, så visst är det en sorts brist på foder.
Jag tycker inte att ämnet är känsligt att diskutera och jag är alltid öppen för nytt tänkande, men av de erfarenheter jag har av stora hästar så vet i sjutton vad man ske ge dem för att de ska växa jämnt och inte ränna iväg ännu mer. Mer grovfoder kan de som sagt inte få i sig (grovfodret är troligen mycket bra annars skulle inte ungdjuren se ut som de gör...)
Sedan spelar det kanske stor roll vad det är för hästar de har forskat på. Jag har endast erfarenhet av halvblod som tenderar till att bli större än jag önskar :eek: .
Nu är inte våra magra och fula i pälsen, men runda är de knappast heller. Däremot ser de välmående ut och är pigga och glada. Samma fenomen ses hos andra jag känner som föder upp just halvblod.
Halvbloden har ju ökat otroligt i storlek de senaste 10 åren (det fanns statistik i Ridsport ang detta tidigare i år). För 10 år sedan låg de flesta hästar på drygt 160 cm och nu är de flesta upp mot 170 cm och väldigt många är ännu större. Även önskemålet på modellen av häst har ändrats. Nu vill man ha väldigt lätta och eleganta hästar och fullblodsinslaget har ökat. Kanske beror det på det att de växer fortare än kroppen hinner med?? :confused:

Senast ändrad:

Men om du har ett hösilage på 80 i smrb och en kvot passande till det så är det ju inte så svårt att få i dom det som dom behöver...har man för läga värden är det ju naturligtvis svårare...och att bestämma sina värden är ju inte jätte enkelt heller.....men därifrån till att säga att jag är ute o cylar är lite långt...( inte du personligen)

Numer an jag få vila värden som jag önsar...och det skall bli intressant att se nästa års föl som kommer att gå på för DOM ett kanon hösilage..med dessa tankar i bakhuvudet....

En häst har en genetiskt tillväxtfas..VI an moderera den...men mest då pga sämre foderintag...får den det den som individ behöver så "skall" den ha en jämn tillväxt....du kanske skall ha 100 i smrb för att nå dit och 10 i kvot.

Nu blir jag (jag som startade denna tråd) undrande, har 2 unghästar som jag är intresserad av. De är båda 1,5 åringar.

Valack 1 april -03 växer jämnt, 153 mhk nu, mor 161, far Aerline H 167, enligt tattar-måttet mätt 04-10 blir den 167.

Valack 2 maj -03, överbyggd 10 cm bak (163 bak), mor 161, far Leuthen1 169, inte gjort tattar-måttet.

Solklart att den andra blir stor (halvbror efter Quite Easy är 168) men jag blir orolig att den första blir liten.... den som växer jämnt. Vad tror ni den stannar på den som växer jämnt? Är 153 normalt för en 1,5 åring som beräknas bli 165-167?

Du kan inte påverka vuxenstorleken på din häst då den är genetiskt betingad, hur stor din häst blir får du facit på när den är färdig :D

Jämför hästar (unghästar) med tonåringar (killar).

De har antagligen inte fått så välberäknad foderstat som de flesta hästar får idag.

Vissa ser normala ut under tonåren och andra ser helt anskrämliga ut! Men de flesta blir ändå snygga och välbyggda med rätt kost o träning i vuxen ålder!

En parantes bara...

Hur petig tycker ni att man ska vara? Vi "hästmänniskor" räknar och räknar...på våra hästar! Men när det kommer till oss själva...hur noga är vi? "Dräktiga", i träning eller ej.

Personligen tycker jag att den hygieniska kvaliteten är det viktigast vad gäller grovfoder. En okulär besiktning bör visa att grovfodret ser bra ut, luktar gott och absolut inte dammar. Endasts en analys kan avgöra värdena av protein, kalcium, fosfor etc.

Det finns bra litteratur som kan hjälpa dig att göra en ok foderstat. Men man kan aldrig göra en vettig foderstat om man inte först har en analys på grovfodret. Först därefter kan man veta vad man ska lägga till beroende på värdet på grovfodret och behovet för just din häst.

Vill man göra det enkelt för sig som hobbyryttare - se till att grovfodret ( höet eller silaget) har en SRP (SmällbartRåProtein) som ligger kring 30-40. Beroende på hur mycket du "använder" din häst: lägg till kraftfoder - havre, korn, färdigfoder...

Havre ger en "snabbare" energi medan korn ger en "långsammare". S.k. "heta" hästar kan fungera bättre på korn. Det är inte helt ovanligt att hästar av arabisk- eller varmblodstyp (travare) är känsliga för havre och kan fungera bättre för hobbyryttaren på korn eller annat alternativ.

Vanligtvis börjar man med individens grundbehov (dvs. vad hästen kräver för livsuppehållande näring/ämnen). Till detta lägger man till det som individen behöver beroende på hur mycket hästen arbetar, vad den används till etc.

Ett fölsto, dräktig i tionde månaden, kräver ansenligt högre värde på grovfoder etc.

En fundering, jag har bara erfarenheter från hund och kattavel, jag har också sett en del barn växa upp. ;)

Kattungar i viss ålder är inte helt jämna.. nu är diffen ganska liten, men katter är också små djur.. detta gäller även hundar! Nu har både katter och hundar som jag har haft fått den bästa maten som finns att köpa i djuraffärer, så de har inte blivit uppfödda på Friskis och Frollic om man säger så.. katterna har alltid fri tillgång på mat, dock ej hundarna av de olika skäl (om någon har haft hundvalpar själva kanske ni vet..)

Barn som växer är inte heller helt jämna i sin tillväxt.. armar som är lite långa osv osv.. detta gäller oftast de som blir långa! De är också oftast smala.

Är det inte naturligt att de som växer fort också blir lite ojämna i perioder?

Detta har jag absolut inget forskningsresultat på, men det är mina observationer i omvärlden.. som jag i min okunskap tror är applicerbar på unghästar.

Det är ju svårt att veta om hästen är överbyggd i sig, eller om det är en tillväxt grej. Titta på mamma, pappa och ev syskon och kolla hur de ser ut. Ser de lite överbyggda ut skulle jag kanske tveka lite, är de jämna och högställda finns det ju ingen större anledning att tro att din inte skulle bli det.
Jag köpte min pålle som åring, innan sommaren. Gjorde misstaget att släppa honom på hingstbete hos kända och välmeriterade uppfödare, döm om min förvåning när det inte var riktigt så bra som man kunde önskat :mad: (och trott map vad dom sa från början). Min grabb, som var lite smal från början och rätt stor, kom liksom aldrig i kapp under betet. När jag insåg hur dåligt allt sköttes letade jag efter nytt bete och hittade ett efter ett tag, och vi började fodra upp honom successivt. Då sköt han i höjden ett par månader, för att sedan, när han "vuxit ikapp" stabilisera sig och växa någon cm/ månad. Dock nästan hela tiden någon cm före med rumpan. Nu ,2,5 år gammal,är han fin i hull, strävar mot 170 cm och är mkt välmusklad alldeles av sig själv.
Jag tror att tillväxt är väldigt individuellt, och att fodret är jätteviktigt. Men en häst som ska bli stor kommer kanske inte hinna äta allt den behöver för att växa jämnt, viktigt då att man tar hänsyn till det när det gäller arbete. Jag har mätt min regelbundet, (mkh, höjd över korset, runt bålen, skenben, rygglängd) för att ha koll på om han helt plötsligt börjar växa mer än vanligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka