Köp tips!

N

Nicolina_

Jag ska kolla och provrid en häst till helgen. Jag har alldrig haft en egen häst förut, så jag skulle bli jätte glad för alla tips om hur man ska kolla upp hästen. Visst kan jag en del, men det är ju bara bra att veta mer!! Några frågor som jag kan ställa skulle också vara till hjälp. Detta betyder inte att jag är okunig, men jag vill vara HELT på den säkra sidan, dessutom verkar det lite skumt, eftersom jag hittade två olika annonser på samma häst. (olika ägare!!:confused: ) Iof är ägaren lite av en hästhandlare (inte fullt ut) men det var bara några dagar som det skilde mellan annonserna.. Och så var han dyrare på den första annonsen (ej från nuvarande ägare).

Sv: Köp tips!

Anledningen till att det var olika namn på annonserna kan vara att det är en person som äger hästen och en annan som rider den. Fråga om detta när du pratar med dem! Är det så så är det bra om båda är med när du ska titta på pollen så att du kan ställa frågor till båda. Att priset har ändrats kan ju bero på att ingen var intresserad när den var dyrare. Exempel på frågot du bör ställa:

* Har hästen haft några skador/sjukdommar?
* Är hästen vaccinerad och avmaskad regelbundet?
* Har den pass?
* Är den tävlad? Vad kan den?
* Hur många ägare har den haft?
* Är hovarna starka eller har de lätt för att spricka eller tappar den skorna ofta?

Ja, det var väl nägra exempel iaf...

Lycka till!!!
:rofl:

Sass skrev:
Hörde att han var lite svårlastad.. inga större problem:angel: ..hmm... Han går in lätt och springer ut efter fem minuter.. Det kan man träna upp, har varit med om värre hästar..
Men jag ska inte lasta honom så ofta, mamma eller pappa tänker inte köra till någon tävling (går kanske att ändra på:p ), bor nära massor av ställen att tävla på,

Tack så mycket för alla frågor att ställa!!:bow:
Kommer vara till stor hjälp!:smirk:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama