Sv: Köp av ungt hingstämne..
Det är ett stort o svårt vågspel att chansa o vänta.......
Flera av de riktiga stjärnorna, de har utmärkt sig från dag 1, men det finns även motsatsen hos flera.
Hur hästen rör sig i resp gångart kan säga en del, men huruvida du kommer kunna utnyttja hästens kapacitet beror på lynne, vilja och hållbarhet etc... Det kan du bara gissa innan hästen är inriden. Något av det flottaste på fyra ben jag sett, har usel vilja o är valack. Som unghäst.........Ojojoj! Den hade nog varit mycket DYR! Men helt ointressant nu!
BLUP, ja visst, men hur många av de BLUP-hingstarna har slagit igenom på tävlingsbanan?
Uppfödningen, ett bra hingstbete ger en stark o hållbar häst! Det/de första åren avgör vilken hållbarhet den kommer få. Lite hage, där hästarna inte rör sig kommer aldrig ge en häst som håller för tävling på hög nivå.
Får den spattpålagringar innan visning är all väntan borta, o kostnader, drömmar mm förgäves....
Inridningen sedan, den kostar. Ska den bli en superhäst behöver den få en bra inridning från början. Det finns jättemånga lovande hästar som kan gå för 7or i FIPOklasser, men dålig inridning.....ger hästar som inte når dit. Superhästar, det är de som har 8or i flera moment.
Det säkraste om du siktar på en superhingst till tävling är att köpa en lott o köpa den häst du vill ha! Att köpa en unghingst o vänta på är också ett lotteri, med en ännu högre insats.
Men jag hoppas jag har fel! Jag föder också upp o har kanske lyckats.......få en fin häst, eller bli ruinerad! Drömmen måste finnas