Köp av ungt hingstämne..

Idag har jag varit och tittat på en ettårig islandshingst för eventuellt köp.
Tanken är att jag ska kunna ha honom som hingst och som tävlingshäst på hög nivå.

VAD SKA JAG TITTA EFTER?
Hur såg de nuvarande topphingstarna ut när de var ett år gamla? Vilken utstrålning hade de? Hur mycket man?
Hur förändras gången i hästen med tiden?

Behöver hjälp!

Tack på förhand!

Sv: Köp av ungt hingstämne..

Att titta på en ettåring och säga vad det skall bli är oerhört svårt, det tror jag varenda tränare och uppfödare kan skriva under på. Desvärre så tror jag att de säkraste indikationerna kan vara BLUP, och därmed stam och medföljande prislapp.

Förutom att hästen helst skall utvecklas åt rätt håll under uppväxten, så bör den hålla sig hel och frisk också så nog är det ett vågspel allt.

Just nu är han bra mycket större än de andra ettåringarna i hans flock, benen är klart längre.
Hans hals är fantastisk! Han är extremt välrest i typen.

Skritten är bra, galoppen är rund och fin. Traven är sanslös! Väldigt stora rörelser både upppåt och framåt och med extremt mycket sväv.
Stammen tydet på att han troligen blir femgångare.

På pappans sida har han både Orri och Ófeigur 882, mamman har bara gårdsstam.

BLUPEN ligger på 105.

Det jag funderar över är hur man kan "förutspå" hur kroppen kommer att utvecklas, kommer traven fortsätta att vara lika fantastisk?

Han har ruskigt mycket svans, men än så länge inte särskilt mycket man eller pannlugg..

Har filmat och fotat och ska visa min tränare (SJÄLVKLART), men tar gärna emot råd!

Det är ett stort o svårt vågspel att chansa o vänta.......

Flera av de riktiga stjärnorna, de har utmärkt sig från dag 1, men det finns även motsatsen hos flera.

Hur hästen rör sig i resp gångart kan säga en del, men huruvida du kommer kunna utnyttja hästens kapacitet beror på lynne, vilja och hållbarhet etc... Det kan du bara gissa innan hästen är inriden. Något av det flottaste på fyra ben jag sett, har usel vilja o är valack. Som unghäst.........Ojojoj! Den hade nog varit mycket DYR! Men helt ointressant nu!

BLUP, ja visst, men hur många av de BLUP-hingstarna har slagit igenom på tävlingsbanan?

Uppfödningen, ett bra hingstbete ger en stark o hållbar häst! Det/de första åren avgör vilken hållbarhet den kommer få. Lite hage, där hästarna inte rör sig kommer aldrig ge en häst som håller för tävling på hög nivå.

Får den spattpålagringar innan visning är all väntan borta, o kostnader, drömmar mm förgäves....

Inridningen sedan, den kostar. Ska den bli en superhäst behöver den få en bra inridning från början. Det finns jättemånga lovande hästar som kan gå för 7or i FIPOklasser, men dålig inridning.....ger hästar som inte når dit. Superhästar, det är de som har 8or i flera moment.

Det säkraste om du siktar på en superhingst till tävling är att köpa en lott o köpa den häst du vill ha! Att köpa en unghingst o vänta på är också ett lotteri, med en ännu högre insats.

Men jag hoppas jag har fel! Jag föder också upp o har kanske lyckats.......få en fin häst, eller bli ruinerad! Drömmen måste finnas

Mera detaljerat än mitt, men helt i linje med mina tankar. Det jag nämnde om stam / blup är väl främst för att viss arvbarhet finns ju (bra hästar ger gärna bra avkommor) - men det är inga garantier med på köpet ... Dock, ser man till t ex Audsholtshjáleigus avel så träffar väl de rätt lite oftare än andra s a s.
Å andra sidan är det också en målmedveten matchning från start.

Nu kanske jag förstör tråden om jag kommer med detta..(Jag kan inte mer än andra) Jenny du vet att jag inte är en expert..men om jag skulle bara titta på 1 åringen...Det viktigaste är väl Lynnet..presis som populus säger...Han skall väl gå FRAMÅT..osv..Men ärligt talat så vet jag inte så mycket..Mer än att Stammen är bra att titta på om man skall ha honom som Hingst..:)

Kolla hans bakrund är väl ganska bra..Pappans Meriter ?
Osv..Hur kom han dit..något syskon som utmärkt sej ?

Men det kanske bara är väga + och - !

Och se om man vill ta Chansen även fast - delen kanske är större ? ;) ..

Det kan vara till fördel att köpa en unghingst som behövs i svensk avel i framtiden, en med blodslinjer som det inte redan finns hur många som helst av men samtidigt har en förvärvningssäker stam och då är det bra att titta på BLUPEN eftersom blupen talar om hur släktingarna förvärvt sig.

Och glöm inte att 50% av arvsanlagen kommer från mamman också, stirra dig inte blind på pappans stam och meriter! Bästa är väl att ha toppstam på båda sidor så att säga.

Svar till alla!

Tack så hemsktmycket för alla råd och förslag. Jag har tillsammans med "Spennas" familj köpt unghingsten. Handpenningen betals på måndag, så man kan väl säga att det är klart.
Här kommer bilder.

Det här är Skessur:love: :love: , efter Snaer frá Bakkakoti

Skessur21juni2006014.jpg

Skessur21juni2006017.jpg

Skessur21juni2006020.jpg

Skessur21juni2006022.jpg

Grattis till köpet! Kul med annorlunda färg och stam! Vad är Snaer frá Bakkakóti för hingst? Är Skessur svenskfödd?

Åh, nu vet jag vilken kille du har köpt... Han såg jättefin ut på korten :love:

Grattis.. hade han varit ett sto hade jag slagit till;)

Jenny...Vilka snygga bilder...Hoppas vi får Tvätta av honom innan resan...:love: :d ...Måste vi bara hålla koll på Stam och Eksem..

Här är lite till..Man får inte nog av honom...:d
Hrmn.. Det där med hanteringen föresten..Är du SÄKER på att han är 1 år ;) ..Han verkar ju vara lika mycket Sällskaplig som Spenna (Från Marken)

Kommer en liten film med också..Hoppas det funkar att titta ;)

Min dator förminskar ej bilder..P.ga det vill jag skona alla modem anv och LÄNKAR ..så titta själva :smirk:

http://i57.photobucket.com/albums/g212/Maounadis/DSCN3366.jpg

http://s57.photobucket.com/albums/g212/Maounadis/Islandshastar/?action=view&current=DSCN3356MOV.flv

http://s57.photobucket.com/albums/g212/Maounadis/Islandshastar/?action=view&current=DSCN3359MOV.flv

Senast ändrad av en moderator:

Jätte söt!
hörde att de va Tilde som pratade i bakgrunden och såg att mammas Islandssto stod i bakgrunden i hagen så de va lite kul, hon va där på betäckning me Gaukur.
Vad har han för BLUP?

Joo..Det är Tilde...Låter lite kul när hon säger " och Jag bara Nee"...men alltså..Då menar jag att det PASSADE in i FILMEN när han springer..INGENTING menat OM Tilde alltså..Tycker bara det passar så bra...BLUPEN ligger på 105 som Glaesir sa!

Vad fin han ser ut! Bilderna på Tildes hemsida på honom är inte fy skam heller.

OT: Din lilla Spennas mamma är en underbar häst och en stor favorit på ridskolan! Kul att Spenna fått ett så bra hem!

/Malin

Nej...Man blir ju verkligen fast...Om jag hade fått följa med Glaesir fra Skumstödum och mamma ut till Tilde hade tyvärr Skessur fått en kardborre hängandes vid sej..man KAN inte få nog...

Oooh..Härligt..Hon verkar vara väldigt fin och jag tror att jag åker dit ngn gång och hälsar på henne...Hon är nog ganska lik Spenna alltid :) Joo..Fast du skulle ha sett henne...Hon testar och busar..Man kan verkligen inte tro att hon är 6 år..Hon verkar som en Inriden och MKT! Busig och testande 3 åring (Testandet är väl bara bra..så länge man orkar sitta kvar :smirk: )

Föresten måste jag bara fråga...Visst är det du och Freyr vid ngt Passlöp...Har för mej det iaf...Han är så otroligt vacker (Iaf på dem bilder jag sett honom på)..:love:

Spenna skrev:
Föresten måste jag bara fråga...Visst är det du och Freyr vid ngt Passlöp...Har för mej det iaf...Han är så otroligt vacker (Iaf på dem bilder jag sett honom på)..:love:

Vad är Freyr och jag vid passlöp? Min avatar? Det är Freyr och jag i pass i femgången på Finska Mästerskapen 2002 (sista gången jag tävlade honom) då vi tog guld :)
Freyr är fin! Hans ägare bir nog glad för den komplimangen!

/Malin

XD...Förlåt mej..Jag förklarar så hemskt..Jo det var din avatar jag menade...Ooohooo..Häftigt..varför tävlar du honom inte mer..Ni verkar passa bra ihop.. :d..Lyckos dej..ett sånt avslut med guld är ju hur kul som helst

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 883
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24