Köp av begagnat

fallon

Trådstartare
Vad ska man titta efter och tänka på när man köper en begagnad kvalitetssadel? Finns säkert gamla tråder, men jag har inte riktigt tid att sitta o surfa utan tar mig friheten att lite snabbt göra så här:-)

Sv: Köp av begagnat

Vad ska man titta efter och tänka på när man köper en begagnad kvalitetssadel? Finns säkert gamla tråder, men jag har inte riktigt tid att sitta o surfa utan tar mig friheten att lite snabbt göra så här:-)

VIKTIGAST!! Att kolla så bommen är hel...lägg sadeln på sidan och lägg knät mitt på....tryck med din kroppsvikt...bommen skall inte ge vika eller knastra!!!:)

VIKTIGAST!! Att kolla så bommen är hel...lägg sadeln på sidan och lägg knät mitt på....tryck med din kroppsvikt...bommen skall inte ge vika eller knastra!!!:)

Jag har köpt en begagnad på öppet köp nu och testade din metod (som jag inte hört innan) Men det var ju jättesvårt att avgöra om det bara var lädret som knarrade...? (För det knarrar ju en hel del, även om den är begagnad).

Tidigare har jag hört en annan metod; att lägga bakvalvet mot magen och ta tag i hornet och trycka sadeln mot magen (denna är ju allmänt känd inom engelska sadlar också)...

Men är det inte svårare att känna om en westernsadel bom är hel, än en engelsk, eftersom själva sadeln och bommen är mycket robustare.

Men å andra sidan bör väl inte en westernsadel bom vara av eller sprucken om inte sadeln råkat ut för något (som en omkullridning el. dylikt), då bör man ju även se lite skrap märken på lädret, eller är jag ute och cyklar? En sadelbom bör ju inte bara gå av... eller???

TACK för tråden!!! :)

Urrcchh... det är svårt med sadelköp!!!

Om bommen är trasig känns hela sadeln "ostadig" när du sätter knät på den, är bommen av kan jag nästan lova att du känner det...att hålla mot magen blir för lite kraft och man kan inte känna om bommen är trasig...
Det behöver icke vara skrapmärken eller synliga skador på en trasig bom....vi hade en häst som slog runt...inga märken på sadeln...men bommen var bara skrot kvar...:)

Om bommen är trasig känns hela sadeln "ostadig" när du sätter knät på den, är bommen av kan jag nästan lova att du känner det...att hålla mot magen blir för lite kraft och man kan inte känna om bommen är trasig...
Det behöver icke vara skrapmärken eller synliga skador på en trasig bom....vi hade en häst som slog runt...inga märken på sadeln...men bommen var bara skrot kvar...:)

Oki... Tack! Jag kan lägga min på sidan och balansera på, rätt stabilt alltså... Den lär ju inte vara av då med andra ord?!? :idea:

Oki... Tack! Jag kan lägga min på sidan och balansera på, rätt stabilt alltså... Den lär ju inte vara av då med andra ord?!? :idea:

Nej, precis...man känner om den "ger efter" om än bara lite...då är det inget bra köp...så din verkar vara schysst:)

Men om det är en Equiflex då? Den ska ju ge efter om man lägger den på sidan och trycker??

Men om det är en Equiflex då? Den ska ju ge efter om man lägger den på sidan och trycker??

Equiflex bommen kan jag inte uttala mig om...vi använder inte sån bom. Och erfarenheten säger mig att dessa bommar är folk jättenöjda med när dom är nya...senare under sadelns livscykel är det skräp!:crazy:
Jag tycker det säger sig självt vad en rörlig bom kan göra med hästens rygg...allrahelst om hästen inte är till 100% liksidigt musklad..

Equiflex bommen kan jag inte uttala mig om...vi använder inte sån bom. Och erfarenheten säger mig att dessa bommar är folk jättenöjda med när dom är nya...senare under sadelns livscykel är det skräp!:crazy:
Jag tycker det säger sig självt vad en rörlig bom kan göra med hästens rygg...allrahelst om hästen inte är till 100% liksidigt musklad..

Vad anser du händer med bommen när sadeln blir äldre?

Jag var mycket negativ till denna typ av bom innan jag provade den själv.
Har haft den första jag köpte i snart 6 år och än så länge har jag inte märkt något negativt. men jag har bara använt den till en häst om dagen, blir säkert mer slitage hos er:D

Dock ska man kunna rida i hygglig balans annars får hästen det väldigt jobbigt, har sett både sadel och häst som inte mådde bra( ryttaren satt väldigt snett på hästen).

Jag skulle liksom du satsa på en märkes sadel som jag vet har ett gott rykte. sen är det ju alltid en smaksak vilken modell man vill ha.

Det som jag uppfattar slits på en westernsadel är bla fendrarna där dom löper under jockeyn, skulle även kolla att ringarna du spänner sadelgjorden i sitter ordentligt, att lädret fortfarande är stabilt. stigbyglarna blir snabbt slitna (dom är ju dock utbytbara om övriga sadeln skulle vara okej)

Lycka till!
Begagnade sadlar är ju sköna redan från början:D

Tack Luxus! Konkret och bra svar:-) Vad menar du med att hästen får det jobbigt i en Equiflex, om man inte rider i balans, som man ju alltid ska göra? Jag rider i bomlöst nu så förhoppningsvis har jag vanan inne.

Eftersom bommen inte är lika stum som en tex. en trä bom så kommer den inte att avlasta på samma vis.

Om du redan rider i en bomlös sadel och hästen inte har blivit sned musklad så är det nog ingen fara. :D
Den jag såg red väldigt orytmiskt och stelt och då är det nog ingen bra kombination men det kanske inte hade hjälpt med en träboms sadel ändå.:(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
586
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12