Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad ska man titta efter och tänka på när man köper en begagnad kvalitetssadel? Finns säkert gamla tråder, men jag har inte riktigt tid att sitta o surfa utan tar mig friheten att lite snabbt göra så här:-)
VIKTIGAST!! Att kolla så bommen är hel...lägg sadeln på sidan och lägg knät mitt på....tryck med din kroppsvikt...bommen skall inte ge vika eller knastra!!!
Om bommen är trasig känns hela sadeln "ostadig" när du sätter knät på den, är bommen av kan jag nästan lova att du känner det...att hålla mot magen blir för lite kraft och man kan inte känna om bommen är trasig...
Det behöver icke vara skrapmärken eller synliga skador på en trasig bom....vi hade en häst som slog runt...inga märken på sadeln...men bommen var bara skrot kvar...
Oki... Tack! Jag kan lägga min på sidan och balansera på, rätt stabilt alltså... Den lär ju inte vara av då med andra ord?!?
Men om det är en Equiflex då? Den ska ju ge efter om man lägger den på sidan och trycker??
Equiflex bommen kan jag inte uttala mig om...vi använder inte sån bom. Och erfarenheten säger mig att dessa bommar är folk jättenöjda med när dom är nya...senare under sadelns livscykel är det skräp!
Jag tycker det säger sig självt vad en rörlig bom kan göra med hästens rygg...allrahelst om hästen inte är till 100% liksidigt musklad..