Konvalicenstid för hovledsinflammation

W

Willoxx

Min häst har ca ½ grad båda fram. Hur lång tids konvalicens har ni haft på era hästar med ungefär samma grad av hälta. Han är behandlad en gång, återbesök om 3 veckor.
Om det är lång konvalicens funderar jag på att släppa honom på lösdrift... om de tror han kan bli bra.

Eller så tar jag bort honom. Han har varit skadad i princip konstant sedan han var 7 år. Är nu 12.
Opererat bakknä (03), som behandlats förra året och igen i år.
Återkommande kotledsinflammationer innan operationen.
Kotledsinflammation för ett år sedan.
Nu hovledsinflammation. Dessutom har hästen astma och pollenallergi och går på kortison maj-augusti- kan knappt ridas då.
Har också avvikelser på strålbenen...
Moment 22 känns det som.
Ett bakben som försvagas varje sommar pga astma och pollenallergi och ger problem i frambenen..

Sv: Konvalicenstid för hovledsinflammation

Det går inte att koppla konvalescenstiden till graden av hälta eftersom det är högst individuellt hur stor smärtreaktion en häst får på varierande grad av skada. Vissa kan bli blockhalta efter böjprov av en enkel ledinflammation som läker ut snabbt medan andra kan vara "tappra" och mer smärttåliga - trots större skada i leden.

Med tanke på din hästs historia finns det naturligtvis risk att hovledsinflammationerna bara är något sekundärt till spänningar på annan ort i kroppen, i ben eller rygg. Vad säger veterinären om prognosen?

Lååång vila på lösdrift tror jag annars är ett bra sätt att läka ut både det ena och det andra.

Lååång vila på lösdrift tror jag annars är ett bra sätt att läka ut både det ena och det andra.

Mig veterligt så är det du förespråkar en mkt gammal känd metod som fungerar till 100% i alla typer av skador. Problemen bruka dock återkomma så snart denna "naturliga självläkning" kräver att hästen skall börja sättas igång igen.

Fråga, varför nämner du inget om vikten av korrekt hovvård??? Tro mig ingen häst med långa tår och understuckna trakter (läs eftersatt hovvård) kommer ofelbart att drabbas av en ny hovledsinflamation så snart den skall börja prestera ngn form av männskligt påverkat arbete.

Jag skrev en gång att INGEN häst som endast HELT utan mänsklig inverkan endast behöver fritt röra sig mellan boxen och hagen kommer uppvisa hälta, oberoende av hur avvikande den enskilda individens extriör än är.

Ytterligare en tråd i detta ämne!!!! Varför???? Va det ngt fel på den tråden som redan fanns i detta ämne.

Boj, kanske dags för att slå ihop påsarna till en kasse???

Tja, eftersom hästen är undersökt och behandlad av veterinär så tror jag säkert att hovvården är skött eller kommenterad!

Lång vila på lösdrift utesluter inte på något sätt andra behandlingar eller korrekt hovvård?

Min erfarenhet är att hästar med rörelseproblem har större chans att återkomma till arbete efter att ha fått en längre tids vila med möljlighet till naturlig rörelse. Naturligtvis krävs en god rehabilitering för att kunna fungera bra, denna är individuell för varje häst och inget man kan ge direkta råd om över internet.

Varför du enbart diskuterar vanvårdade hovar begriper inte jag. Det finns onekligen andra orsaker till ledinflammationer!

Tja, eftersom hästen är undersökt och behandlad av veterinär så tror jag säkert att hovvården är skött eller kommenterad!

svar: Här kan jag tyvärr inte hålla med dig, jag har kunskapen om hur stor okunskap det fortfarande för deagn finns från majoriteten av Vet. kåren avseende fysiologisk hovvård. Tack och lov så börjar kunskapen bli bättre utifrån vissa Veterinärers kontinueliga föredrag. Dock så krävs det ett visst engagemang från den enskilda Veterinären att ta del av dessa föredrag.

Det finns onekligen andra orsaker till ledinflammationer!

Svar: Jo jag känner till det, och här krävs det även ett visst engagemang och självkretik från både hantering och ridning.

Det jag försökte säga va att alla, precis alla hästar har en naturlig självläknings förmåga så länge man ger dom den tid som kroppen behöver för att självläka och alla typer av ledinjektioner,behandlingar från veterinärer är i grund och botten helt onödiga(förutom Veterinärens egen plånbok, du vet vad jag pratar om) . Man bör dock som hästägare ha klart för sig den återhämtning och uppbyggnadsfas som krävs utifrån den aktuella skadans trauma och konvalicent.

Majoriteten hästägare har av ngn oförklarlig anledning blivit invaggad i att nu är hästen frisk och nu "kör" vi. Likväl att det är inte mig som gör ngt fel utan jag har en trashank, felaktig sadel,bett,eller lindor. Lite självkretik i ALLA LED skulle kännas mer ödmjukt.

Jag fick för drygt 30 år sedan lära mig att om hästen av en eller annan anledning stod konvalicent i tre veckor så skulle jag lungt och metodiskt börja denna återuppbyggnad under en tre så lång igångsättningsperiod och gärna innan den perioden påbörjades kritiskt analysera vilka av. fel jag bidragit med får denna skadas uppkomst.

Allstå: tre veckors konvalicent= tre månaders igångsättning och uppbyggnad,då va den tilbaka i sin tidigare grundkondition.

Jag vet inte om detta stämmer då jag aldrig behövde praktisera detta i verkligheten.

Men helt "punchit" låter det ju inte eller???

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig, definitivt.

Peronligen är jag kritisk till ledbehandlingar i form av injektioner, i synnerhet då man inte har en godtagbar förklaring till varför problemet uppstått och därmed inte har undanröjt grundorsaken. Efter en ledbehandling ges ofta rådet att hästen ska vila 2-3 veckor och sedan sättas igång - detta kan säkert fungera i vissa fall, t ex efter en akut vrickning, men de flesta hästar har en lång period av "oupptäckt" hälta bakom sig med spänningar och diverse begränsningar av sitt naturliga rörelsemönster - dessa individer tror jag mår bra av en längre tids "vila i rörelse", på bete eller i större hage (själva lösdriften är kanske av underordnad betydlese förutom att man slipper ifrån stillastående nätter i spilta eller box). Har själv en utdömd herre som efter ett års vila (3 ha + lösdrift) fick ytterligare ett års rehabilitering och lättare ridning, nu hoppar han 1,40 igen.

"Jag fick för drygt 30 år sedan lära mig att om hästen av en eller annan anledning stod konvalicent i tre veckor så skulle jag lungt och metodiskt börja denna återuppbyggnad under en tre så lång igångsättningsperiod och gärna innan den perioden påbörjades kritiskt analysera vilka av. fel jag bidragit med får denna skadas uppkomst.

Allstå: tre veckors konvalicent= tre månaders igångsättning och uppbyggnad,då va den tilbaka i sin tidigare grundkondition."

Låter inte punchit alls, betydligt bättre än dagens råd.

De 2 veterinärer som tittat på hästen har inte haft synpunkter på hans skoning. Han kortades så mkt som möjligt för ett år sedan, efter att de tagit röntgenbilder. Han har nu dessutom tåriktad sko sedan ett tag tillbaka. Det är en duktig hovslagare jag använder och klinikens hovslagare har som sagt tittat på honom för ett år sedan och igen i augusti i år.
- Däremot har hästen inte helt fina strålben. Dock inom ramen för OK.

Jag får väl lägga upp hur många trådar jag vill. Är du tråd-polis eller?

Tack!!! Men stångar min panna blodig i väggen*störtgråter*

Min personliga erfarenhet är att detta,

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6359379&postcount=4
och detta,

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6326340&postcount=10
och även detta,

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6505256&postcount=9

slutligen ytterligare även detta
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6517054&postcount=30

har en "viss" betydelse för hästens hållbarhet.

Gråter floder i massor,,,,,,,,,,,,,,,,,,, finns det ingen som har förståelsen för hur viktig hovvården är för hästens hållbarhet utifrån utövandet från en utbildad hovis enträgna fortbildningsutbildande yrkesutövande.

*sätter klingan mot halsen och klappar till med klubban*

Är jag så här ensam som jag just nu känner mig????

Hjälp,,,,,,,,,,,,, kolegor var är ni????

"Jag fick för drygt 30 år sedan lära mig att om hästen av en eller annan anledning stod konvalicent i tre veckor så skulle jag lungt och metodiskt börja denna återuppbyggnad under en tre så lång igångsättningsperiod och gärna innan den perioden påbörjades kritiskt analysera vilka av. fel jag bidragit med får denna skadas uppkomst.

Allstå: tre veckors konvalicent= tre månaders igångsättning och uppbyggnad,då va den tilbaka i sin tidigare grundkondition."

KL

3 * 3 är ju nio veckor, så borde bli drygt 2 mån igångsättning.

Det är ett bra inlägg, och jag tror att många har alldeles för bråttom. MEN, man ska inte generalisera åt något håll, då det finns hästar som faktiskt kan vara betjänta av att så snabbt som möjligt komma tillbaka i arbete efter t ex en behandling. Ex på dessa är de där de t ex felbelastat och lärt in ett felaktigt rörelsemönster. Om du då tar bort ledinflammationen genom beh och hästen sen vilar i hage i 2 månader - men fortfarande rör sig felaktigt pga att det är bekvämast - då är risken stor att hältan kommer tillbaka. Om dne hästen däremot så tidigt som möjligt, med succesivt och försiktigt ökande belastning tränas så att den använder sin kropp ordentligt och musklar om sig korrekt så ökar chansen att hältan inte kommer tillbaka.

men det är en balansgång, och extra knepigt blir det med hästar med mer än ett problem, och där de olika problemen eg har motsatt konvalescens.

Det jag försökte säga va att alla, precis alla hästar har en naturlig självläknings förmåga så länge man ger dom den tid som kroppen behöver för att självläka och alla typer av ledinjektioner,behandlingar från veterinärer är i grund och botten helt onödiga(förutom Veterinärens egen plånbok, du vet vad jag pratar om) .

Vad gör vi med de som inte självläker ut sina ledinflammationer, buntar ihop och slår ihjäl? Eller symptombehandlar under tiden som vi försöker hitta grundorsaken?

Utan ledbehandlingar skulle ju mitt ungsto inte existera idag. Det är mycket möjligt att hon faktiskt inte bör det (dvs att hon helt enkelt är defekt). Det är dock möjligt att problemet som ger dessa ledinflammationer är korrigeringsbart. När man väl hittat det.. Men ska man då låta bli att behandla symptomen medan man letar orsaken (på alla plan - självklart) eller ska man låta symptomen slå ut hästen och be en bön att man hinner hitta orsaken först?

Min häst har troligen fått hovledsinflammation pga av att han avlastar HB. Så veterinären kommer nog rekommendera så snabb igångsättning som möjligt. Om det bli 3 månader eller 6,7,9 vet jag ej.
Hästens enda chans att klara sig med HB-skadan är ju att vara musklad och stark i bakkärran.
Dock är mitt dilemma att han har astma och tappar så mycket styrka-kondition maj-augusti.
Som sagt moment 22...

De 2 veterinärer som tittat på hästen har inte haft synpunkter på hans skoning. Han kortades så mkt som möjligt för ett år sedan, efter att de tagit röntgenbilder. Han har nu dessutom tåriktad sko sedan ett tag tillbaka. Det är en duktig hovslagare jag använder och klinikens hovslagare har som sagt tittat på honom för ett år sedan och igen i augusti i år.
- Däremot har hästen inte helt fina strålben. Dock inom ramen för OK.

Nu ska man kanske inte se sig "blind" på hur kort tå hoven har. Särskilt inte om den ovanpå allt har problem med strålbenen!!! Man bör tänka på att hoven även ibland( och just i ditt fall) behöver en fri överrullning även sidvärtes.

Kort sagt, fri överrullning så centrerat över hovleden som möjligt både i tå, tåsidodelar,sidodelar,samt traktdelar. Endast om man kan uppnå DET så har man skapat en fysiologisk fri överrullning utifrån just din individs fysiologiska behov.

Jag tror inte jag skall skriva mer i kväll, jag verkar ju helt oförstående och inget kul att skriva i blindskrift heller.

:D :)
Tack för info, är mkt tacksam.
Vill tillägga angående denna tråden och den andra i samma ämne att jag ser det som två olika frågeställningar.
1. Om hovledsinflammation är mer svårläkt än kotledsinflammation.
2 Den andra tråden, hur lång konvalicens andra har erfarenhet av.

Därav en tråd till.. Hoppas det är ok.

När jag köpte hästen som 7 åring hade hästen dålig framåtbjudning - köpte den ändå.
Det blev inte bättre - besökte veterinär som konstaterade kotledsinflammation BF. Läkte ut väldigt snabbt, men kom tillbaka. Envis och vetgirig som synden gav jag mig inte förrens de tillslut via rullband kunde se att hästen sparade HB. Tidigare hade inget visat sig vare på röntgen, böjprov longering etc...
Ultraljud visade allvarlig ledbroskskada på yttre rullkammen? (Tydligen mer vanligt med inre).
Han opererades 03 mars, eller var det 02? Fick 50/50 chans. Skadan var omfattande. Man kunde misstänka att han blivit sparkad- de hittade ärr då han rakades. Allt läkte så bra man kunde förvänta sig och han har inte haft kotledsinflammation efter det förrens efter förra hästen- dvs efter hans första sommar med luftrörsproblem.

Nu kollade veterinären knäet med ultraljud förra veckan och det ser bra ut, men som sagt han var inte helt ok vid longering så han blev behandlad HB. Alltså det är mycket lite skillnad- men ändå...
Som veterinären sa... allt ser ok ut men dock ser man en minimal rörelse störning HB vid longering vänster varv. Allt syns inte på röntgen, ultraljud...

Nu ska vi se om jag fattat dig korrekt. Men hästen har nu en begränsad period sparat sitt HB igen pga en inflammation? Det är alltså inte så att hästen 'hela tiden' sparar sitt HB?

Det är bara så svårt för mig att avgöra, du kan säkert ha rätt. Hur skall jag som novis avgöra detta om de hovslagare jag konsulterat (och som sägs vara duktiga) inget har att tillägga.
Skall jag lägga in bilder? Kan det hjälpa, eller vad skall jag ta mig till?

Det är nog, utan att veta, så att hästen kan fungera med HB om han får tränas och ridas så han blir stark och välmusklad...

Men sedan förra sommaren så drabbas han i början av maj av pollenallergi, får ansträngd andning, går på kortison. Jag rider så mkt som det går men varma dagar så går det inte. Så här är det till augusti- dvs han tappat styrka i HB. Så för andra året i rad så får han problem i frambenen i slutet av sommaren...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar