Konvalicenstid för hovledsinflammation

Sv: Konvalicenstid för hovledsinflammation

Det är nog, utan att veta, så att hästen kan fungera med HB om han får tränas och ridas så han blir stark och välmusklad...

Men sedan förra sommaren så drabbas han i början av maj av pollenallergi, får ansträngd andning, går på kortison. Jag rider så mkt som det går men varma dagar så går det inte. Så här är det till augusti- dvs han tappat styrka i HB. Så för andra året i rad så får han problem i frambenen i slutet av sommaren...

DÅ förstår jag precis, jag har ju en nästan likadan. Sparar sitt VB pga hasledsdefekt (och måste få tillåtas göra det i viss mån), men mår absolut bäst när han går och är musklad, och mår inte riktigt bra av vila. Han har dock äns å länge *peppar peppar* sluppit kompensationsbelastning fram (han skaffade sig trolig spatt BB istället, dock symptomfri), men jag bara väntar ju - och bävar - för när frambenen ska börja säga ifrån.

Jag har ju en annan som sparar sitt HB och får kotledsinflammationer BF som ett satans brev på posten, men där vi inte vet VARFÖR hon sparar HB. Därför var jag nyfiken på om orsaken till att den sparar ena bak var klarlagd.

Jag har ju en annan som sparar sitt HB och får kotledsinflammationer BF som ett satans brev på posten, men där vi inte vet VARFÖR hon sparar HB. Därför var jag nyfiken på om orsaken till att den sparar ena bak var klarlagd.

Dewt heter inte "som ett satans brev på posten" utan som en secundär åkomma vilket är hur naturligt som helst.

Tänk den dagen som flera Veterinärer får kännedom om att hästen dels har fyra ben, alltid är naturligt bakhjulsdriven och nio av tio primära skador har sin uppkomst i den drivande naturliga delen och ger ett secundärt utslag i den styrande framvagnen.

DÅ!!! Har vi kommit långt i hästens fysiologiska förutsättningar samt hur den rent naturligt beter sig när den avlastar en kroppsdel så kommer en överbelastning i en annan kroppsdel.

Alexandra-W Man kan inte skriva att man inte VET varför den sparar hb, det kommer man alltid få svar på bara man anlitar rätt expertis med kompetens.

Att skriva som du gör är att skriva att jag har inte anlitat kompetent expertis.

Dewt heter inte "som ett satans brev på posten" utan som en secundär åkomma vilket är hur naturligt som helst.
Och det tror du inte jag vet? Du hörde inte ironin i 'ett satans brev på posten?

Tänk den dagen som flera Veterinärer får kännedom om att hästen dels har fyra ben, alltid är naturligt bakhjulsdriven och nio av tio primära skador har sin uppkomst i den drivande naturliga delen och ger ett secundärt utslag i den styrande framvagnen.

Tänk att det är vi alla fullt införstådda i kring min dam, hela 'teamet', dvs samtliga veterinärern, hovslagre, kiropraktor, equiatriker och inte minst matte. Vi VET att vi behandlar sekundärproblem. Och försöker febrilt hitta grundorsaken, som är någonstans i höger bak - men var och vad är en mycket bra fråga. Än så länge utan svar =/ Kotorna fram är överbelastningsreaktioner, det har vi vetat länge..

DÅ!!! Har vi kommit långt i hästens fysiologiska förutsättningar samt hur den rent naturligt beter sig när den avlastar en kroppsdel så kommer en överbelastning i en annan kroppsdel.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av veterinärer, men samtliga vet JAG träffat senaste säg sju åren har varit mkt väl medvetna om detta?

Alexandra-W Man kan inte skriva att man inte VET varför den sparar hb, det kommer man alltid få svar på bara man anlitar rätt expertis med kompetens.

Du - tala om för mig exakt VEM jag ska anlita för att få ett svar då? (Och varför den personen skulle veta mer än de andra, gärna). Den där hästen är så genomgången och genomröntgad och genomkollad att vi håller på att få magsår i ren frustration allihopa. Hon har ett helt jädra team människor som kämpar för henne och att hitta problemet, det har tagits second och third opinion osv. Så tala gärna om för mig vad för expertis jag ska konsultera???

Att skriva som du gör är att skriva att jag har inte anlitat kompetent expertis

Se ovan!

Ursäkta men har vi ett pms problem här???

Ursäkta men har vi ett pms problem här???

Nej, vi har ett utslag av både ilska och besvikelse över att få något dylikt kastat i ansiktet, efter att ha kämpat som en liten blå, på alla plan, för att få reda på VAD som är fel i höger bak.

Jag väntar fortfarande på att du ska tala om vad det är för expertis som kan ge mig svaren, så jag first thing imorgonbitti kan kontakta personen i fråga??? Jag lovar att mina veterinärer, min hovslagare, min equiatriker och min kiropraktor är precis lika angelägna som jag att få tag i den personen, och kommer vara exakt lika lyckliga när h*n talar om VAD som är fel i HB åt oss!!

en strasserverkare!
*valfri ironi*

och Hovis, för en gångs skull håller jag med dig:eek: , många hästar med diagnoser(läs inflammationer) på nedre lederna i benen skulle må bra av ordentlig hovvård. Jag tror som du, att ledinflammationerna där ofta kommer av problem just i hovarna. Sen vad som är ordentlig hovvård behöver vi ju inte diskutera här, det vet vi ju att vi är oense om;)

/Migo

ja, men tänk OM de skulle hitta nått?

Det är klart de gör. Den stackars hästen har ju järnskor fastspikade på fötterna! :eek:

JAG är dock övht inte beredd att släppa lös en amatör med ideer som saknar forskningsgrund på en häst som sist vi provade sko av reagerade med kotledsinflammation. Jag är heller övht inte beredd att blanda in något som innebär att man får 'räkna med att hästen blir halt' osv vid skoavtagning. Har inget annat puttat den där hästen över gränsen till SCAN så skulle det göra det om något. (Det sista behöver inte betyda att Strasser skulle innebära döden för hästen just för det är Strasser, utan att en förändring av det slaget skulle blif ör mkt för hästen just nu)

Sen vet du min åsikt om Strasser, enligt den lära som Frau Strasser själv tillämpar är det inte förenligt med svensk djurskyddslag och i mina ögon rent djurplågeri. Och en Strasserverkare som INTE följer guruns regler som denne lärt sig, det vetesjutton om jag anser det ÄR en Strasserverkare?

Tillägg: Hästens problem härrör från en vurpa på blankis, och med en annalkande vinter så är jag väldigt osugen på att låta henne göra en till,s peciellt med facit i hand på hur inte bra hon tycks klara att 'falla'.. Om det så är på is eller i en madrasserad kastningsbox...

Senast ändrad:

Hej !

Jag kan inte tipsa om exakt konvalecens tid för det är nog högst individuellt men jag kan berätta om hur det har varit med min häst som också varit mycket sjuk och skadad/behandlad under 4 års tid ca.

Pga ett benfragment i HB har denna hästen avlastat detta ben först ett par år före operation och därefter troligen pga "gammal vana" och smärtminne samt att jag som ryttare haft stora problem att få honom att arbeta lika mycket med båda bakbenen.

Pga av att han inte jobbat lika med bak så har han fått kotledsinflammationer fram vid två tillfällen, första gången ett halvår efter operationen och därefter ytterligare en inflammation efter ett år. Han har blivit behandlad båda gångerna med tuppkam och det har handlat om ½ grads hälta.

Jah har varit tvungen att rannsaka min egen del i detta och analysera min inverkan som ryttare för att optimera alla förutsättningar för att hältorna fram inte ska komma tillbaka. Detta har jag gjort tillsammans med min tränare och det viktigaste för oss är att hästen driver på BÅDA bakbenen HELA tiden !!!! Nog så svårt kan jag säga då hästen hela tiden vill avlasta sitt HB.

Vad jag vill säga med detta är att vi ryttare måste analysera vår egen del för att möjliggöra för hästen att jobba optimalt. Givetvis under förutsättning att hästen är "ua" alltså inte har ont någonstans.

Nu är det inte säkert att det gäller för din häst men kanske kan vara värt att fundera på när man vill undvika hältor. För min egen del är jag ganska säker på att om jag kan få min häst att arbeta med motorn (bakbenen) så har han stor chans att undvika frambenshältor. Jag rider inte så länge nu heller men med mer noggrannhet.

Lite rörigt kanske men hoppas du förstår...

Mvh B

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar