Konvalecentproblem

Lindsen

Trådstartare
Min häst är behandlad i kotan Hf för en vecka sedan precis. Han är ordinerad boxhage och stillastående i 4 veckor och promenad för hand i en halvtimme/dag.

Idag när jag kom hade en i*iot tagit in alla hästarna utan min som blev väldigt upprörd och travade runt runt i sin lilla boxhage och hårt underlag. Volten var kanske 1 meter.
Han var alldeles svettig -stackarn:cry:

Hur illa är detta? Någon som har erfarenheter ifrån kotledsinflammationer? Behöver jag åka in och behandla igen nu? Han gick inte rent när jag gick med honom senare, villket han har gjort de senaste dagarna.

Jag är helt förtvivlad och det känns som man har kastat bort en hel veckas konvalecens. :cry:
Något jag kan göra? Tacksam för erfarenheter ang detta!

Sv: Konvalecentproblem

Borde inte vara katastrof om det är en vecka sen behandling! Fortsätt du med konv. hage och se till att han inte blir ensam igen, det ska nog gå bra!

Hoppas det! Det är ju i början av läkningen så att säga så det känns som man är tillbaka på ruta ett igen, men det kanske inte är någon fara då?

Ingen annan som har erfarenheter av reabilitering av kotledsinflammation?

Hur känsligt är det?

Jag gjorde som så att min häst fick bara vara ute under "bevakning"pga att hon bara stressade när hon var själv.Var lugn i boxen.Sen var jag ute och gick med henne en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.Efter åter besöket fick jag rekommendationer om att slå på ringskor,i samband med det fick hon gå med de andra hästarna(tog ca 4 veckor)Fick även börja rida henne rakt fram i skritt i ngr veckor för att sedan ta korta etapper i trav.Skulle inte jobba henne på böjt spår under ngr månader.Lycka till.

Har egentligen inget svar att ge men jag fick uppgift om att en anledning till att de ska röra sig begränsat om de sprutats med kortison är att det finns en risk för skelettskador vid för hård belastning eftersom kortison försvagar skelettet. (Vet ju inte om du hade sprutat din.)

Tycker du borde ringa till vet för att höra vad de säger, är inte helt säker på att jag skulle skritta hästen med den försämring som trots allt inträffat. Dock går det ju för det mesta bra men jag hade varit rejält irriterad på den som lämnat hästen ensam ute. Hur kunde det inträffa? :confused:

Har egentligen inget svar att ge men jag fick uppgift om att en anledning till att de ska röra sig begränsat om de sprutats med kortison är att det finns en risk för skelettskador vid för hård belastning eftersom kortison försvagar skelettet. (Vet ju inte om du hade sprutat din.)

Tycker du borde ringa till vet för att höra vad de säger, är inte helt säker på att jag skulle skritta hästen med den försämring som trots allt inträffat. Dock går det ju för det mesta bra men jag hade varit rejält irriterad på den som lämnat hästen ensam ute. Hur kunde det inträffa? :confused:

Hej,

Jo, min är sprutad, skall ringa veterinären idag och fråga hur illa det är :cry:
Vågade inte promenera igår efter det som hänt, men byggde en lite ruta i hans vanliga stora hage där han går tillsammans med sin kompis och denna kompisen står nu i en ruta brevid (offra sig för kompisen) och han såg mycket nöjdare ut med denna konstellationen. Nu är det ingen risk att han blir lämnad ute. Inne går inte att ha honom då han blir tokig om han blir lämnad inne när de andra går in och springer runt än värre.

Dock går det ju för det mesta bra men jag hade varit rejält irriterad på den som lämnat hästen ensam ute. Hur kunde det inträffa? :confused:

Det undrar jag med.. är otroligt besviken och ledsen över hur egoistiska folk är. Det är jobbigt nog att ha en konvalecent och hålla den i schack.
Det är folk som kallar sig hästmänniskor -endast för sina egna då dock:mad:

Suck! vad jobbigt det är när de är skadade! Tack för ditt svar!

Jag gjorde som så att min häst fick bara vara ute under "bevakning"pga att hon bara stressade när hon var själv.Var lugn i boxen.Sen var jag ute och gick med henne en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.Efter åter besöket fick jag rekommendationer om att slå på ringskor,i samband med det fick hon gå med de andra hästarna(tog ca 4 veckor)Fick även börja rida henne rakt fram i skritt i ngr veckor för att sedan ta korta etapper i trav.Skulle inte jobba henne på böjt spår under ngr månader.Lycka till.

Tack för ditt svar!

Åker just nu fram och tillbaka som en skottspole till stallet och har 2,5 mil en väg. Känns som jag bara sitter i bilen just nu..:crazy: Min är Inte lugn inne så enda alternativet är att ha honom ute.

Han skall få ringskor idag, hoppas det hjälper.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 885
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025