Konvalecent?

Sv: Konvalecent?

Har bara haft halvblod... Min har alltid fått "i stort sett" fri tillgång på hösilage (har haft dem stående på torv) så de har att göra på dagarna och nätterna... Inget eller max en näve havre om de ska stå längre tid, spec med tanke på att de oftast täcker sitt energibehov med hösilaget... Har aldrig haft problem med att de blir feta under den tiden utan snarare att de bara "hållit" hull OCH muskler iom att de fått bra med mat....
 
Sv: Konvalecent?

Normalt har jag kunnat bygga foderstaten så att behovet är täckt med grovfodergivan, arbetstillägget utgörs av kraftfodret (vilket då blir mycket lite). Alltså har jag bara tagit bort kraftfodret när hästen vilar längre perioder.
 
Sv: Konvalecent?

Hö, betfor, mineraler och kanske lite morötter.
 
Sv: Konvalecent?

De festa konvalecenter skulle nog klara sig på enbart hö å mineraler.
Det är onödigt att ge så mkt kraftfoder då det innehåller så mkt energi å hästen kanske blir hel prillig.
 
Sv: Konvalecent?

vanligtvis klarar dom sej på ett bra grovfoder.
vid längre vila så kan man ju trappa ner o till slut bara ge dom det även lite halm så dom har att knapra på. Oftast är ju fri tillgång på hö/hösilage det bästa om hästen klarar av det. Annars kan man ge den högst en näve havre eller nåt liknande beror oftast på hur hästen tar vilan.. vid kortare vila kan du ju alltid bara halvera fodergivan.. så gör jag på mina hästar i vila iaf hoppas det går bra
 
Sv: Konvalecent?

Mina konvalecenter får fri tillgång på bra hösilage (det har de alltid) och sen får de lite olika..

KELE (unghäst 1½) får full, normal kraftfodergiva. Jag vill ju inte hon ska tappa hull bara för hon är konvalescent liksom.

VISION (valack, 10 år 2005) får MER kraftfoder än i arbete när han är konvalescent (!!): Han faller ur något så hemskt vid längre konvalescens, så där får han faktiskt MER än i arbete.

Kallblodsstoet jag hade, som var lättfödd och dels rev stallet på boxvila hon fick hösilage och mineraler och bara en näve kraftfoder.

Men det beror på typ av häst helt enkelt.
 
Sv: Konvalecent?

Hö och halm (för att få så mycket som möjligt att tugga på utan alltför mycket energi).

Kli, linfrö och betfor (för att hålla ordning på magen, ca 0,5 kg totalt: 300 g linfrö, 100 g betfor, 100 g kli)

Mineraler och vitaminer och morötter.
 
Sv: Konvalecent?

min häst vilade 2 veckor från ridning nyss (mest pga en sträckning), men vi gick promenader ibland så hon vilade inte helt. jag halverade korngivan och minskade lite på havren och betforen.
 
Sv: Konvalecent?

Har sett hästar med strikt boxvila, (fula frakturer m.m) Och jisses vad snabbt det går för dom att falla ur... Men att ge mer krafftfoder än vid träning låter skumt... Bättre o ge mer hö/silage?
Jag är inne på månad 2 nu, hon får gå i hage precis som vanligt, hon får 10kg ensilage 2 kg hö, 10dl kornkross, betfor, mineraler, olja och vitaminerna... 3-4kg halm på det också.

Jag är bara lite nyfiken hur andra fodrar.
Har tyvärr tappat muskler, men hullet är fint. Jag märker att hon e lite på tårna, men vill inte dra ner med tanke på kylan och hon behöver energi för att stå emot minusgraderna... Tänker jag fel?


/cj
 
Sv: Konvalecent?

seejii skrev:
Har sett hästar med strikt boxvila, (fula frakturer m.m) Och jisses vad snabbt det går för dom att falla ur... Men att ge mer krafftfoder än vid träning låter skumt... Bättre o ge mer hö/silage?
Jag är inne på månad 2 nu, hon får gå i hage precis som vanligt, hon får 10kg ensilage 2 kg hö, 10dl kornkross, betfor, mineraler, olja och vitaminerna... 3-4kg halm på det också.

Jag är bara lite nyfiken hur andra fodrar.
Har tyvärr tappat muskler, men hullet är fint. Jag märker att hon e lite på tårna, men vill inte dra ner med tanke på kylan och hon behöver energi för att stå emot minusgraderna... Tänker jag fel?


/cj


Vet inte om det var riktat till mig, men jag svarar ändå eftersom jag ju soms agt ger valacken MER kraftfoder på boxvila än i träning eftersom han RASAR i vikt av boxvila.

Och jag har tyvärr inget hö att öka på. Mina hästar står alltid på fri tillgång dygnet runt, så det finns liksom inget utrymme att öka på, det går ju inte ge mer än fri tillgång. Så då är det kraftfoder jag måste lägga till för att få i hästen mer MJ och SRP så han inte faller ur så hemskt. (Faller ur gör han ju ändå, men det finns ju grader av allt).

Ang energi för att klara kylan så JAG ger inget köldtillägg på mina hästar (och jag har till och med kallstall, utetemp dygnet runt). De har ju fri tillgång på hösilage dygnet runt, men det är inte förrän temperaturen brukar krypa neremot minus 15 som jag ser skillnad i hösilageåtgången (dvs de äter mer pga kylan). Så jag tror inte du behöver vara så bekymrad om det inte blir riktigt kallt.

Är det bara energin du vill påverka så är ju olja ett väldigt bra energitillskott. Slår sig sällan på huvudet och inga problem att 'hatta' med (dvs ta bort/lägga på) i jmf med andra fodersorter. Däremot har du ju inget protein alls i oljan så det påverkar ju kvoten, men är det bara energi som köldtillägg du vill åt så har du ju olja som en bra lösning? Halm är ju också bara energi, och de ger dessutom värme för dem att äta grovfoder.
 
Sv: Konvalecent?

Jo, det var väl riktat till dig... Men jag menade inget illa, bara allmänt ovetande att det funkar bra, och som du skrev, fri tillgång till grovfoder, ja vad ska man då annars ge för att öka på fodergiva! =)

Tack för tipsen.
Hon står på följande:
10kg ensilage
2kg hö
12dl korn
6dl (torrt) betfor
1dl olja
mineraler+vitaminer
Halm
Så jag täcker nog energibehovet för kyla.
När dte är extrem kyla har vi dörrarna stängda, annars fryser vattnet. Så det är inget kallstall direkt.
Jag har gått ner aningens i kornkrossen, men i övrigt är det samma foderstat som innan. Hon verkar nöjd och belåten. Det är förjävla trist o ha en häst i vila, men hon tycker det är störtskönt.

Vi har sällan neråt -15 här i sthlm, men jag brukar öka ett par kg när det närmar sig -10

/cj
 
Sv: Konvalecent?

Jo, men sen är ju min valack som han blev också :angel: Det normala är ju att man kan dra ner rätt kraftigt på kraftfodret och öka höet.

Tack och lov är valacken VÄLDIGT städad även på boxvila, så han klarar av att stå på så mycket mat utan att bli alldeles tossig i huvudet. Annars hade jag nog hellre tagit att han blev mager än att han for runt som ett skållat troll.
 
Sv: Konvalecent?

Jo, men just boxvilan ger större avmagring än vanlig hagvila. Måste vara apjobbigt o ha en tossig häst som måste ha boxvila, men samtidigt, har de hög smärta blir dom inte tossiga. Tossigheten kan ju vara ett tecken på tillfrisknande fast inte om dom står på smärtlindring förstås. Så vad väljer man? Smärtlindring som ger tossigheten, eller låta de stå med smärta för bästa läkning...

Min har aldrig haft boxvila, utan går i hagen som normalt. Det är ju en varning på gaffelbandet och ingen fissur/fraktur...

Man vill ju bara väl med sina djur... ;)


ha det gott
/cj
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
779
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp