Kontrollera vikt och undvika magsår

Sv: Kontrollera vikt och undvika magsår

Jag får knalla förbi dem med ett hönät och fråga om de kan göra likadana, men med 2*2 cm maskor eller nåt.

Jag får knalla förbi dem med ett hönät och fråga om de kan göra likadana, men med 2*2 cm maskor eller nåt.

Jasså du bor så nära så du bara kan knalla förbi:D
Fråga kan man ju alltid göra iaf:)

Hos foderexperterna på Universitetet räknas lusern som både grovfoder, kraftfoder och mineralfoder.

Det är först och främst ett grovfoder, men om du frågar foderexeperterna på Universitetet så kommer de att svara. Lucern befriad från melass är uteslutande ett grovfoder, medan den lucern som även innehåller melass kan ses som ett kraftfoder också. Oavsett så är lucern det foder som hästen lätt kan bryta ner och ta upp, eftersom det är naturligast för magen och skapar sällan konflikt.

Det var vad jag fick lära mig på min Universitetskurs i ämnet.
Direkt på plats alltså.

From the Horses mouth.

Jo men ställer man en direkt fråga, vilket jag gjorde på SLU under min kurs så får man ett mer specificerat svar.

Tro mig - det gjorde jag.
Och fick en lång föreläsning om det hela.

Det räckte till anteckningar på ett helt A4.

Nu har jag börjat ge lite mer än ett halvkilo väldigt grovt hö 3-4 timmar efter insläppet. Tror inte det är så näringsfattigt, men det är iaf något som tar lite tid att tugga.
Att ge grenar känns lite som att bara sätta igång magen i onödan? Har hört från veterinärer och läst att man ska inte ge mindre än ca 0.5 kg TS när man utfodrar hästen. Eftersom man "sätter igång magen" och hästen börjar producera mer magsyra än vad den kommer behöva bryta ner då, och att det i sin tur skulle kunna orsaka bl.a. magsår.
Han kommer stå inne på dagen under hela augusti pga. värmen. Från och med september står han inne nattetid. Därför kan jag ju bara ge extra mat augusti ut.

sthu : Det är helt orimligt för mig att ge min häst mat var 3-4 timme. Jag kan heller inte ge honom "fri tillgång" i boxen. Har faktiskt testat att lägga in typ 7 kilo hö inför natten, det slutade bara med att han trampade runt i allt och åt mycket mindre än om jag delat upp det.

*kl*
Jag hade faktiskt aldrig hört att magsår hos hästar skulle vara ett särskilt stort problem innan jag läste lite på internet och frågade här. Jag kan faktiskt ärligt säga att jag inte känner en människa som ger sina ridhästar fri tillgång på mat dygnet runt året runt. Förutom när jag praktiserade på ett stort stall, där hästarna stod på halmbäddar. Såg ändå aldrig någon häst äta ett enda strå av den halmen.
Men är det då ändå sannolikt att alla hästar i min närhet troligen har magsår? Särskilt på vintern. Det känns ju helt fruktansvärt :crazy:
Men jag är faktiskt jättekluven :confused:
Ger ni era ridhästar fri tillgång på mat dygnet runt året runt? Eller tar ni risken att era hästar utvecklar magsår?

Vi har våra 11 hästar på fri tillgång hö eller hösilage dygnet runt + tillgång till topphalm .
Jag har tre magsårshästar nu som var sabbade hos förra ägarna .
Häst nr 1 var ej orderntligt avmaskad= magsår , häst 2 stod på en ridskola med aldeles för lite utevistelse och för lite grovfoder o massa kraft= magsår min 3dje häst har nervös mage och exem= magsår.
Om jag vore dej skulle jag nog ta råden på allvar o aldrig låta din häst stå utan mat mer än 3 timmar .
hästar bildar magsyra hela tiden .

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min lilla ponny som just fyllde tre år har varit hängig länge nu. Blodprover har visat lågt Hb samt skeva värden i övrigt. Haft en annan...
2
Svar
20
· Visningar
3 943
Senast: Madick
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 567
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar