Kontrollera vikt och undvika magsår

Sv: Kontrollera vikt och undvika magsår

Ah det var ju rätt logiskt. Ibland är inte huvudet med så mycket som man vill ;)
Betyder det att islandshästar egentligen behöver äta en större mängd grovfoder än andra hästar?

*kl*
Nu har jag funderat och räknat lite. Insåg att det under vintern bara är på natten som han står utan mat över 4 timmar.
En snäll människa här på buke PMade mig en länk med smarta lösningar på "foderautomater" som saktar ned ätandet. Ungefär som ett hönät. Nu har pappan min lovat att försöka bygga en sådan till mig, och eftersom en sådan skulle medföra minimalt med spill i boxen, borde jag ju rimligtvis kunna få blanda upp höet med halm :)
Under augusti får han ju grovt hö 3-4 timmar efter insläppet. Och tills han ska in på natten i september borde ju foderlådan vara klar.
Jag hade faktiskt lite småpanik över detta problemet, men nu är jag glad igen :p
Tackar allihop för hjälpen, nu är man ett stycke klokare :)

Hann inte se ditt svar!
Men det är ungefär en sån anordning jag (pappa:p) tänkte ordna.
Skulle också gärna vilja veta varför vi inte får ha halm, om stallägaren går med på att berätta varför någon dag så kan jag berätta här också. Mina egna spekulationer är att det kanske tar längre tid att bryta ned halmen? Och att stallägaren därför inte vill ha det på gödselstacken? Hon gillar inte att man slänger hö där heller (om det inte bara är lite spill som hamnat i boxen förstås). Men med en sådan foderanordning som jag tänker mig borde det ju bli obetydligt med spill, så då borde jag ju få använda halm i den.

Om någon vill ha länken med bilder och förklaringar är det bara att PMa!

Det blir större gödselstack med halm också, det har många stallägare som skäl. Och det bryts ner långsammare ja, fast snabbare än spån å andra sidan, så beror vad man jämför med. Men det blir betydligt större volym med halm, och man behöver större lagringsyta än med spån/torv/papper/etc.

I övrigt håller jag med om att förläng ättiden, precis som du är inne på =) Jag kör med dubbla (trippla till natten) finmaskiga nät jag. Iofs har jag förutom nattgivan aldrig mer än 4 h mellan fodringarna någon gång under året, men är ju ändå en vinst med bantarhästar att sakta ner tiden det tar att äta upp.

Ja och att merparten av näringen faktiskt kommer från grovfoder, har man dåliga värden så är lucern att föredra som komplement i största möjliga mån istället för att öka på kraftfodergivan. (Lucern är ett grovfoder) Kraftfoder i andra hand om ytterligare komplement behövs.

Ja okej, spån får vi inte heller använda, så då har det säkert med volymen och nedbrytningen att göra :)
På hemsidan jag läste på stod det att nätet inte skulle vara finmaskigare än 5*5 cm. Men hur finmaskiga är dina? Och blir det inte svårt för hästarna att få upp halm om maskorna är mindre?

Boj: Då blev allt lite klarare. Tack! Min häst har faktiskt varit rätt svårfödd fram tills i vintras, och när jag inte kunnat ge honom mer hö/hösilage så har jag kompletterat med lucern, och när inte det heller varit tillräckligt gav jag honom hestekraft också. Men har för mig att det är mycket lucern i det också, eller tänker jag fel?
Och om min häst skulle vara svårfödd denna vintern igen, ska jag då försöka göra likadant denna gången? Och strunta i betfor och annat energirikt kraftfoder för att försöka få upp MJ? För protein mängden bara rasar iväg när man ger mycket lucern, och jag har alltid velat ha en bra kvot mellan MJ och smrp. Men om dom inte tar upp så mycket näring från kraftfodret kanske det är struntsamma?
Nu svävade jag iväg från ämnet, sorry!

4 cm maskor tror jag det står, vänta ska du få se en bild. Det stora nätet med vanlig maskstorlek är inte ordentligt fyllt dock, ligger kakor med halm bara, så maskorna i det är inte utspända lika mkt som i det lilla.

Han har en hiskelig ätfart även med trippla nät. Nu äter han ju tyvärr inte halm men han fick sitt hö noga utblandat med halm, och drog ut halm ur nätet i en rasande fart. beror säkert en del på individ, men min skulle typ behöva 1 cm maskor känns det som :crazy:

Här är bilden. Tyvärr blir det ju som på alla nät större maskor 'upptill', men jag sätter nät nummer två åt 'andra hållet så blir det täta maskor över hela. På bilderna är bara ett nät dock.

Thumbnail.aspx

Halm och hö i nätet blandat
Thumbnail.aspx

SÅg himla bra ut, kruxet är väl mest hur man får tag i det utan att beställa från Tyskland? Sett liknande i england, och ser ju som sagt lovande ut iaf.

Hos Gävlenät kan man specialbeställa nät under "containernät" och själv välja mått och maskstorlek :) Finns maskor från 20mm och uppåt.

Fast jag vill ha ett just hönät, alltså med den löpande remmen och ringarna och så. och tyvärr tvivlar jag starkt på att jag lyckas sy :crazy:

Jo då är det kanske lite svårare. Dom hade säkert kunnat göra ett med form som ett hönät/påse fast utan ringar då. Kanske man kunde dra ihop det upptill med bara ett starkt snöre..

Jag hittade dessa ÅFare i Sverige:
Hästshopen Jägersro AB
Ryttare & Häst I Lund AB

Funderar lite...
Kan man inte bara klippa till en cirkel och sätta nyckelringar runt kanten och trä i ett balsnöre...?

Vet inte, nyckelringar känns lite vanskligt, de är ju endera rätt stora (jmf med löpringarna på ett nät), eller ganska klena?

Man kanske kan ta ringar från ett vanligt hönät och få dit på något vis?

Vill ju ha fördelen med hönät, att man fyller lätt, drar ihop, knyter ihop och hänger upp liksom, är där jag inte riktigt vet hur man löser det med nät från t ex gävlenät?

Funderar vidare...
Måste man ha ringar??
Min sambo föreslog karbinhakar...
Kolla lite och hittade några som är 5cm och har en brottgräns på 200kg för 7.90kr st... Enklare kan det nog inte bli!

Eller denna från Biltema.. Sök på artikelnummer: Schakel 25-1085, karbinhake 25-1074

Karbinhakar öppnar det lill busfröet. Jag sätter fast nätet med karbinhakar. Jag är uppe i tre stycken nu. Nyss när jag nattade låg nätet löst i boxen...

Frågan är om man på något vis kanske kan dra igenom nätmaskorna bara och dra ihop?

När jag var och jobbade i Syd Afrika så band killarna egna hönät av balsnören och trädde ett annat balsnöre för upphängning... funkade finfint när man väl hade hittat rätt snöre att dra i.... Allt var ju samma färg,
så det borde ju funka i sverige oxå!
Testa med ett nät, ta ett balsnöre och dra igenom maskorna!
Läskigt när hästen drar ner nätet... *funderar på en lösning* men vet ju inte hur ditt stall ser ut... Kan du inte skruva fast en uppbindningsring på utsidan och knäppa fast karbinhaken i?

Jag har inga galler, så då kastas nätet ut.

Än är det ju ingen fara han drar ner nätet, det är för små maskor för att få in en fot. Men den dag han är skodd är det ju värre. Nu är det ffa för han äter så mkt fortare om han får ner nätet, då ställer han sig på det och kan dra ut större tuggor.

Såhär sitter det nu, eller ja nu sitter det två karbinhakar till i ringen som den fasta karbinhaken sitter i då, men..

Thumbnail.aspx

http://www.wangen.se/forskningutveckling.html
wången har gjort studier ang magsår.
läste för en tid sedan på deras hemsida att en av anledningarna till magsår kan vara att magen drar ihop sig efter ett träningspass och då skvimpar magsyran över.
man testade olika raser och typer av utfodring.
den med mest magsår hade styngflugelarver i hela magsäcken.
kommer inte ihåg allt men det var intressant läsning.

Karbinhakar öppnar det lill busfröet. Jag sätter fast nätet med karbinhakar. Jag är uppe i tre stycken nu. Nyss när jag nattade låg nätet löst i boxen...

Frågan är om man på något vis kanske kan dra igenom nätmaskorna bara och dra ihop?

Ja det var just så jag menade att man kanske kunde dra igenom ett snöre genom maskorna och ändå få det bra:idea:

Jag ska iaf beställa ett med 3*3cm maskor så småningom och testa:)

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min lilla ponny som just fyllde tre år har varit hängig länge nu. Blodprover har visat lågt Hb samt skeva värden i övrigt. Haft en annan...
2
Svar
20
· Visningar
3 943
Senast: Madick
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 567
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar