Kontroller mm när??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 203
S

snusisgirl

Nu har jag en fråga. Eller ja ganska många. Mitt sto blev betäckt den 10, 12 och 14 juli. Nu undrar jag när jag ska kolla henne första gången, hur ofta man ska göra det osv. Hon blev sprutad till brunst och har fått för mig att det är lättare att det blir tvillingar då??? E ja helt ute o reser?? Inte så hemma på det här med avel men jag snokar på här på buke:rofl: Skulle bli så glad om ni skulle vilja hjälpa mig med lite information samt vilka egna erfarenheter ni har.

Sv: Kontroller mm när??

Hej!
Om jag har förstått det rätt så räknar man från sista semineringsdatum. I ditt fall blir det då 14 juli.
Första kollen har jag gjort på 16 dygn (30juli i ditt fall) För att se så det har tagit sig, har det inte tagit ska de komma i brunst i de närmaste dagarna, så missar man inte att betäcka om.

Koll 2 Ska jag göra idag ;) Det är runt 45 dygn. Men vissa vill kolla på 30 dygn med.

Sedan ska jag göra en koll på 90 dagar med, men det tror jag bara är för att "min" hingst ska betalas på 90 dygn.

Hoppas du blev klokare :D

Jag gjorde ul på dygn 17, 21, 28 och 49.
Först ul:et 17 dygn efter sista insemineringssdagen.
Att vi gjorde så täta beror på att veterinären starkt misstänkte tvillingar på det första. På dygn 21 såg dock allt normalt ut med en fosterblåsa endast, men för att vara så "säkra" som det går på att det bara var en blåsa gjorde vi ett till en vecka senare på dygn 28. Såg bra ut då också.Och så det sista på dygn 49. Nu gör vi inga fler.
Idag är min flicka på dygn 80:)

Vad roligt för er!!!:) Tycker att detta e så spännande. Hur mkt kan man egentligen rida dem nu i början efter betäckning? "min" hingst har levande föl avgift men vill ju va säker på att allt står rätt till iaf. Så då får man kanske boka in ett UL den 30 juli då:) Får ringa veterinären o kolla lite med dem oxå. Tack så mkt. Skriv gärna mer. All info om dräktighet osv är SÅÅÅ välkommet.:):)

Ja, visst är det spännande!:)

Min fick vila helt från ridningen den känsliga tiden fram till dygn 45. Sen började jag sätta igång henne igen. Rider som vanligt nu, dvs lätt motionsridning. (Hon går inte hårt mao i vanliga fall heller när hon inte är dräktig). Rider ca 4 dagar/vecka sen tömkör jag nån dag.
Jag rider på tills hon säger ifrån, men lugnt självklart på slutet när hon är stor och tung. Min flicka är bra på att säga ifrån, så jag märker nog när det är dags att lägga ner ridningen.

Hon var dräktig förra året också och då sa hon ifrån att hon hon inte ville ha sadel redan i månad 6. Så det blev lugna barbackaturer, det gillade hon. Hon hann aldrig bli högdräktig dock, hon kastade tvilligar i mån 8, så jag vet inte hur hon hade varit på slutet.
Hoppas på att få veta det i vår däremot:)

Hello...

Man kollar 17 dgr efter sista bet datumet, sen efter 30 dgr och sen efter 90 dgr..

17 och 90 är viktigast ( 17 dygnet för att kunna förebygga just ev tvilling födsel, 90 dgr dels för ev betalning till hingst ägare eller det viktigaste.. fosterförsäkran..)

Mvh

17 och 90 är viktigast Mvh

Nja... beror på hur man ser det.
Är embryot på väg bort vid dag 25 så är man blåst..

Vi kollar på dag 11-17 (för att se om hon tog sig)och vid dag 25 (för att se hjärtslagen/tvilling) och vidare ev ny koll på dag 30( vid tveksamhet/tvilling) och sen dag 42.

AM

Natuligtvis måste man följa upp om allt inte ser helt okej ut efter UL på den 17 dagen..
Men om allt ser ut som de ska så behöver man ej göra uppföljning..:)
Vilket har funkat super de 12år jag hållt på med avel...
Men de är ju upp till var och en...
För en nybörjare kan det vara bra att veta de viktigaste dagarna och sen efterfölja vet. rådgivningar.

Natuligtvis måste man följa upp om allt inte ser helt okej ut efter UL på den 17 dagen..
Men om allt ser ut som de ska så behöver man ej göra uppföljning..:)
Vilket har funkat super de 12år jag hållt på med avel...
Men de är ju upp till var och en...
För en nybörjare kan det vara bra att veta de viktigaste dagarna och sen efterfölja vet. rådgivningar.

Man ser inga hjärtslag på dag 17...

AM

Hejsan...
här kommer lite info från stuteri..
ultraljud görs på ca dygn 17-18 efter sista semin dagen. Därefter en kolla på ca dygn 34. den koll är för att se så inget hänt. på dygn 34 kan man även se hjärtat ticka. Är allt som det ska så behöver man inte göra fler ultraljud om man ej ska försäkra, då görs det på dygn 90.. Det är många som kollar då om de inte lång resväg mm...

Lycka till med alla kommande fölisar...

MVH MAJA:)

Om du kollar efter 45 dygn kan du i AGRIA (endast) försäkra föl och sto så att om det händer något får du pengarna tillbaka. Ett år går förlorat men pengarna finns kvar till året efter.
Det är relativt nytt från Agria att börja försäkringen från 45:e dygnet, tidigare har det varit från 90:e dygnet hos alla försäkringsbolg.

Ja ska kolla mitt sto imorgon med UL och hon är då på 46:e dygnet. Allt bara för försäkring.

Ridning kan man göra som vanligt, man ska föröka tänka på att kasnke inte transportera dem allt för mycket (om det inte är en väldigt cool mamma) och inte utsätta dem för stressade situationer. Sedan är de ju extra känsliga för smittor som andra hästar som kasnke reser mkt kan bära med sig så försök hålla dessa i separata hagar etc.

Hoppas du blev lite klokare.
/En förväntansfull blivande "mormor"

Försäkring går från dag 45 med agria. Observerar alla detta nu??!! Vill bara var snäll och berätta att man kan göra detta nu och därmed stå säker för föl, sto, och ekonomnin!

Jag var nere i falsterbo den 20 o sprang förbi agria tältet. Tänkte att jag lika gärna kunde prata med dem på plats. Han sa att jag skulle göra ett UL på dygn 90 o skicka/faxa över pappret från veterinären direkt och då skulle det bli en försäkring som funkar så att om mitt sto kastar så får jag 5000 från agria. Han nämnde ingenting om någon försäkring på 45 dygn. O detta va ju ändå bara 3 dagar sedan. Skumt!! Ska ringa vet i veckan o boka tid för UL i slutet på månaden. Lillan fullkomligt HATAR hingstar och hingstiga valacker. Så man kan ju alltid hoppas på det bästa:)

Vad ser man på dygn 13?

Kan man se att de är dräktiga då?

Jag är SÅ velig och vill veta NU om hon har tagit sig eller inte. Är på dygn 13 imorgon och jag kan gå upp i gryningen och köra henne till station om jag vill.

Men är det någon idé?

Hon ska inte betäckas om, om hon är tom.

Däremot ska i så fall ny fölis/unghäst köpas in och de bästa är typ på väg bort... *panik*

Jag var nere i falsterbo den 20 o sprang förbi agria tältet. Tänkte att jag lika gärna kunde prata med dem på plats. Han sa att jag skulle göra ett UL på dygn 90 o skicka/faxa över pappret från veterinären direkt och då skulle det bli en försäkring som funkar så att om mitt sto kastar så får jag 5000 från agria. Han nämnde ingenting om någon försäkring på 45 dygn. O detta va ju ändå bara 3 dagar sedan. Skumt!! Ska ringa vet i veckan o boka tid för UL i slutet på månaden. Lillan fullkomligt HATAR hingstar och hingstiga valacker. Så man kan ju alltid hoppas på det bästa:)
ja, det var märkligt att de inte nämnde det. jag ringde i går och då sa de att man kunde försäkra efter 45 dygn till en kostnad av 2000:-

Till mig också!
Men Har du använt hingst ur det där förbundet som har gått samman (tror alla utom flyinges godkända hingstar i sverige) så ingår där fosterförsäkran från 45 dygnet om du har "bevis" från veterinär.

I flyinges ingår det dock inte... och det glömdes att berätta att stoet inte fick vara över 18 år... 22 år i de andra förbundet...

Och jag tänker inte skriva om hur besviken jag blev...

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 120
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 707
Senast: bollen__
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 951
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka