Kontroll av startboxarna?

Sv: Kontroll av startboxarna?

Sedan undrar jag, det är helt okej för er att få ifrågasätta och komma med missvisande argument (som nu när du hävdar att banveterinären i en travtävling inte gör nåt annat än glor på defileringen vilket är fel, fel, fel) men du vill inte bli ifrågasatt? Jag är inte heller någon expert, men nog sjutton har jag säkert varit på betydligt fler trav och även galopptävlingar än vad du har varit, och det argumentet var taget rakt ut i luften. Tyvärr är många av era argument det (och där tror jag många fler håller med). Då får man inte ifrågasätta det eller?
Kolla gärna trav och galoppsport, det behövs säkert för det finns stora rötägg inom sporterna som vi andra aktiva vill ha bort, men kom med riktiga argument. Och framförallt sådana som stämmer.

Varför åker du inte till en galopptävling själv? Du tar ju ändå inte åt dig av vad folk har svarat dg här?

Jag har inte förbisett ett enda svar jag har fått här! Men svaren har varit mycket knapphändiga trots 19 poster i tråden måste man ju säga...

Förstår jag dig rätt om du i fortsättningen vill att jag åker på EN galopptävling och baserar det du kallar "mitt tyckande" på vad som hände på den enda tävlingen? Då får vi ju hoppas att jag inte får se några stressade hästar som måste tvingas in i boxarna på just den tävlingen då!? :d

Själv hade jag ju istället rekommenderat någon som undrar att prata med FLERA verksamma inom sporten eftersom det går många lopp, är många tävlande hästar på flera olika banor i Sverige. (Så som jag försöker göra här) Men okej, då vet jag hur DU tycker att man skall bilda sig en uppfattning.

(Då förstår jag att du blir provocerad av Djurens Rätts arbete också, eftersom vi är mycket noggrannare än så.)

Sedan undrar jag, det är helt okej för er att få ifrågasätta och komma med missvisande argument (som nu när du hävdar att banveterinären i en travtävling inte gör nåt annat än glor på defileringen vilket är fel, fel, fel) men du vill inte bli ifrågasatt? Jag är inte heller någon expert, men nog sjutton har jag säkert varit på betydligt fler trav och även galopptävlingar än vad du har varit, och det argumentet var taget rakt ut i luften. Tyvärr är många av era argument det (och där tror jag många fler håller med). Då får man inte ifrågasätta det eller?
Kolla gärna trav och galoppsport, det behövs säkert för det finns stora rötägg inom sporterna som vi andra aktiva vill ha bort, men kom med riktiga argument. Och framförallt sådana som stämmer.

För att kunna tala om "argument" överhuvudtaget så måste man ha en agenda, en ståndpunkt, något att argumentera för. Det gör jag ju inte så alltså har jag inte lagt fram några argument.

Banveterinärerna har svårt att hinna med sitt arbete, så är det. Det är inte taget ur luften utan återfinns i alla de TRE källor jag angav tidigare. De hinner inte med att se alla hästarna ordentligt under defilieringen, de hinner inte se loppen i den utsträckning de skulle behöva, de hinner inte se värmningen i den utsträckningen de skulle behöva och de hinner definitivt inte se hästarna EFTER loppet i den utsträckningen den skulle behöva. Jag har aldrig sagt att de "bara står och glor på defileringen", utan att de inte hinner mycket annat. Läs banveterinärrapporterna från de sista åren och säg sen att jag har fel!

Jag har aldrig jobbat med galopp eller varit "bakom kulisserna" men jag har varit på massor med tävlingar och tittat och ofta stått vid startboxarna. Aldrig sett någon häst piskas innan, men vissa får man lirka med, putta på eller lägga blindgrimma på. De är ju taggade som sjutton!

Går de inte in alls stryks de.

Nu är det några år sedan jag var aktiv inom galoppen men då var det iallafal så att banveterinären alltid stod i ledvolten innan start, sedan var han med vid startboxarna och efter loppet stog han antingen direkt vid utsläppet (om det inte hänt något akut under loppet såklart för då var han ju ute på banan hos den skadade hästen) eller vid avsadlingsplatsen (banorna ser lite olika ut).

Sedan ÄR det en spänd stämmning vid boxarna och jag lovar, det SISTA personalen vill göra är att stressa någon häst. Men det är också viktigt att hästarna lastas så fort som möjligt för att de hästar som redan gått in inte ska behöva stå längre än nödvändigt.
Sedan är både tränare och boxpersonal mycket måna om att alla hästar ska lastas på ett sätt som passar just den individen bäst, den ena hästen vill gå in först utan att någon rör vid den, nästa vill gärna ha stöd av sin egen skötare eller en huva ytterligare någon kan bli behjälpt av att den ser långpisken i ögonvrån. Men att PISKA in dem funkar inte, dels skulle hästen som fick pisk gå upp alldeles för mycket i varv för att kunna prestera, för att inte tala om fältets övriga hästar, alla vill ju att hästarna ska få bästa möjliga förutsättningar till ett bra lopp.
Som sagt tidigare så har hästen 3 minuter på sig att gå in när personalen väl börjat med den och ett 15 hästars fält tar inte många minuter att lasta!! Och JA, startern står med klocka....

Du kan inte heller riktigt jämföra trav och galopp då det är längre mellan loppen i galoppen och det förekommer inga värmningar på banan. Alltså har banveterinären generellt sett ganska gott om tid att följa galopphästarna lopp för lopp.

Men det är fel, banveterinären hinner oftast se loppen, de hinner se defileringen, sen att de har mycket att göra - det är ju för sjutton deras jobb? Alla tre banveterinärer jag har gått med har sett loppen förutsatt att något akut inte hänt på stallbacken. Är dessa tre unika då menar du, det tvivlar jag på? Sedan att allt kan bli bättre är en annan sak, man kan ha en veterinär anställd på varje häst som startar givetvis... Att de är stressade är en sak, men hinner se loppen, det gör de, tro inget annat (och just därför kanske du borde gå med både trav och galoppveterinärer och se var stressen ligger). Dessutom glömmer du att det är en hel organsation på trav och även galopp tävlingar... Du vet, banveterinären är inte den enda som håller koll på hästarna, eller tror du att det är så?
Hur många tror du det finns som ser till hästarnas bästa varje tävling? Jag är mest påläst på trav, så jag svarar för travets räkning men jag vet att galoppen är uppbyggd på samma sätt. Travet har en ekipagekontrollant vars enda uppgift är att upptäcka eventuella fel i utrustningen på ett ekipage, det är också sällan de missar något (de vet jag av egen erfarenhet då de vid tre tillfällen när det fanns dispenser bad mig komma och visa att jag hade dispens på en utrustningsdetalj och jag som lärling dessutom åkte dit på att mäta pisken), det finns en bandomarnämnd med bandomare i spetsen och en måldomarnämnd med måldomare i spetsen. Dessa kan mycket väl stryka en häst i samråd med veterinär som de har kontakt med via walkietalkie och har mycket god översyn över banan och loppen om inte veterinären alltid har det. Dessa kan också ge hästen starförbud och friskintyg om hästen gör en dålig prestation och det händer, kanske inte ofta eftersom en häst enligt reglementet ska vara så förberedd så den kan göra en vettig prestation, men det händer. Så att veterinären skulle vara den enda som står för djurskyddet en tävlingsdag är ärligt talat bara dumt att tro.

Jag tycker att du fått vettiga svar jag. Folk har förklarat för dig att nej, man spöar inte in hästar i startboxar, startboxar tränar man på innan start, funkar det inte så kan hästen tilldömmas kval, tre minuter får en häst vägra, annars stryks den, hästar blir givetvis taggade innan de ska springa, inget konstigt med det (med tanke på att de dessutom går på väldigt mycket energi i foderstaten tycker jag nte det är så konstigt heller), det finns startpersonal som hjälper till att lasta in hästarna, veternären följer hästarna i defileringen hela vägen till start (och även i ledvolten innan), och ser sedan loppet. På Jägersro följer veterinären tävlingarna med bil och på Täby sitter den i måldomartornet ofta, har dessutom sett att veterinären har kikare på Täby, Jägersro galopp har jag knappt varit på så det vill jag inte uttala mig om. Folk har dessutom försökt förklara för dig att tävlingarna följs av en domstol där alla som gör någon form av ovanlig prestation hörs sedan..

Tycker som sagt att du fått vettiga svar, vad mer vill du veta? Jag tror inte att du kommer att få höra någon banveterinärs åsikt, för jag tror inte det finns någon här...

Ja just det... Man lastar alltid de mest stressade hästarna sist för att de inte ska behöva stå i boxarna för länge... Det tycker jag är bra.

Tack! NU känner jag att jag fått bra svar. De sista inläggen har var kvalitativa och sakliga, tack för det!

Sen kan man ha olika åsikter om vad som är mycket tid, god koll, hög säkerhet osv. osv. Det ligger alltid någon form av värdering när man använder sig av sådana definitioner. Jag vet bara att banveterinärrapporterna från förra året ger en helt annan bild av veterinärernas möjlighet att utföra sitt jobb.

Det är nog inte sista gången jag är här och ställer dumma frågor, så ni får gärna behålla samtalstonen som var på slutet här :p

Kan väl tillägga att innan hästarna får gå in i ledvolten så måste de ledas i trav framför banveterinären så att denne kan se att de är hältfria.

Vad många glömmer är att i galoppen så sker det mesta på tävlingsdagen inför publik (i vissa länder sadlas hästarna intill ledvolten så folk kan se) och galopporganisationen är oerhört måna om att inte solka ner galoppens rykte (den utsätts för konstant smutskastning ändå). Jag vet att en jockey tilldömdes ridförbud efter att han använt spö i korrigerande syfte när hästen cantrades till start. Motiveringen till straffet från galoppdomstolen sida var att han skadat galoppsportens rykte.

Jag vet bara att banveterinärrapporterna från förra året ger en helt annan bild av veterinärernas möjlighet att utföra sitt jobb.

Eftersom veterinären har full makt att när som helst stoppa tävlingarna, och är den som är utsedd av Jordbruksverket att säkra att djurskyddet följs tycker jag att det är lite märkligt att de inte anser att de kan göra sitt jobb men att det aldrig varit en banveterinär som stoppat tävlingar av någon annan anledning än att banan varit för dålig.

Menar de själva att de inte gör sitt jobb? Har de någon bra motivering till att de inte gör sitt jobb samtidigt som de inte använder de medel som de har till sitt förfogande för att fullfölja sitt åttagande?

Jag tycker vi har bra banveterinärer i Sverige överlag. Jag tycker även att Darenius är bra, om än lite eccentriskt. Staberg däremot... Enda hästen han anmärkt på i år är den häst som fick 20 dagars anmälningsförbud för den hade hög andningsfrekvens och hög puls. Detta avgjorde han på över 20 meters håll, max 20 sekunder efter den gick i mål (de brukar ha maxpuls då).

Kan väl tillägga att innan hästarna får gå in i ledvolten så måste de ledas i trav framför banveterinären så att denne kan se att de är hältfria.

Det har jag dock enbart upplevt på Täby...

Kan väl tillägga att du blir mer eller mindre lynchad om du så mycket som tänker på att smacka eller göra något annat framåtdrivande ljud bakom boxarna! ;)

Det kan nog se våldsamt ut när vissa hästar mer eller mindre lyfts in, oftast står dock dessa hästar helt snällt och stilla när de väl är kommit in. Vi hade en äldre herre som de alltid var tvungna att gå och trycka på lite bakom annars gick han aldrig in. Min passehäst gick också direkt in så fort han fick huva på, annars vek han bara av. Det gäller att hitta metoden som passar för den enskilda hästen. Piskmetoden har jag dock aldrig sett användas!!

Angående den irriterande tonen i starten av tråden. Många får taggarna ut direkt när någon kommer med påståenden som de här. Galoppen får ta mycket skit, och här på forumet startas med jämna mellanrum trådar om hur hemsk galoppsporten är och vi som utövar den är mer eller mindre djurplågare. När någon då startar med att skriva att hästar piskas in i startboxar och där inte skulle vara någon kontrol etc är det lätt att man direkt går i försvarställning, alternativt inte orkar ta diskussionen alls... :)

Kanske lite sent in i tråden min iaf. Jag är inte verksam inom galoppen men de gånger jag är på Täby ägnar jag mest tid åt ledvolten och sen rusa ner till startboxarna för att beundrande titta på vilken superkoll startboxpersonalen har på hästarna och i vilken ordning de tar in dom. De lugnaste först som snällt skrittar in med spetsade öron, sen de som behöver en klapp på rumpan, sen de som behöver mer tryck bakifrån och sist någon som behöver blindgrimma.

En gång lade en jockey på spö och han fick en rejäl utskällning av lastarna.

Så givet hur taggade hästarna är, de vet ju för tusan att nu ska de få springa, sker lastningen fantastiskt snabbt och rutinerat. Som någon också skrev ovan, jag har sett mer elände och djurplågeri när privathästar ska lastas i en vanlig transport.

Tack! NU känner jag att jag fått bra svar. De sista inläggen har var kvalitativa och sakliga, tack för det!

Men hur läser du då?? Allt det som Cambrie räknade upp var som h*n skrev sånt som folk redan svarat dej långt tillbaka i tråden men det såg du uppenbarligen inte.
Du undrar över att folk är aggressiva? Jag undrar om det istället är du som är så aggressiv i din inställning att du inte läser svaren du får utan bara tjatar om ditt:cool:

Eftersom veterinären har full makt att när som helst stoppa tävlingarna, och är den som är utsedd av Jordbruksverket att säkra att djurskyddet följs tycker jag att det är lite märkligt att de inte anser att de kan göra sitt jobb men att det aldrig varit en banveterinär som stoppat tävlingar av någon annan anledning än att banan varit för dålig.

Även om banveterinären i teorin har "full makt" så måste det vara ett ganska ensamt arbete. Man är som enda oberoende part utsedd att säkra djurskyddet vid hästkapplöpningar (både trav och galopp), alla andra som befinner sig på eller i närheten av banan har ett intresse i sporten. Vem som helst kan förstå att det krävs sjuhelsikes massa pondus att stoppa ett ekipage, ett lopp eller en hel tävlingsdag eftersom man som banveterinär står som ensam ansvarig för ett sådant beslut. Det påverkar dessutom inte bara själva tävlingen utan spelet och tevesändningarna. Det är förstås mycket lättare att se igenom fingrarna om man inte är helt säker på att en häst är halt eller om underlaget kommer att hålla.

Det måste vara ett av värdlens mest ensamma jobb att vara banveterinär. Man har hästarna som "klienter", men de kan ju aldrig tacka för hjälpen. De banveterinärer som stryker ekipage eller ställer in lopp får ofta kritik, både från verksamma inom sporten och från publiken.

Jag tycker att man skall tillämpa försiktighetsprincipen då det gäller all tävlingsverksamhet, dvs. i fråga om en häst är fräsch eller inte, om underlaget är tillräckligt bra eller inte osv osv. Är man tveksam så skall man inte starta. Så ser det inte ut idag. Veterinärerna (ffa på trav) har inte en chans att hinna bilda sig en säker uppfattning om en hästs status. De ser alla ekipagen under en defileringstid på 5-10 minuter, många har anspänd käkrem och många är sena till defileringen. Att i det läget fördröja starten för att man känner sig osäker på om en häst går rent eller inte - och sen kanske det visar sig att det var okej trots allt - det är knappast troligt att banveterinären vågar ta ett sådant beslut.

I den här tråden märker man också av den ifrågasättande attityden gentemot banveterinärerna. En hatar Darenius, en annan tycker att Staberg borde byta jobb... Och så tror ni att banveterinärerna har "full makt". Nej, i den bästa av världar kanske, men inte i verkligheten.

Jag har sett både hästar plockas ut från ledvolten och lopp ställas in så särskilt ovanligt är det nog inte. (galoppsport, trav känner jag inte till)

Jag har sett både hästar plockas ut från ledvolten och lopp ställas in så särskilt ovanligt är det nog inte. (galoppsport, trav känner jag inte till)

Klart att det sker, men sker det tillräckligt ofta? Finns det en tillräckligt hög säkerhet i veterinärernas arbete?

Artikeln i Travnet, debattartikeln i SvD och banveterinärerrapporterna styrker att det inte fungerar tillfredsställande alls....

Banveterinärverksamheten inom galoppen är förhållandevis mycket mindre, så därför finns det heller inte lika många banrapporter att läsa (har bara sett en enda från de senaste åren), så det är framförallt travsporten jag menar ovan. Det var en av mina frågor - om banveterinärerna på galoppen har ett luftigare schema och det säger folk här i forumet att de har. Så det låter ju i sådana fall som att det är bättre på galoppen än på travet.

Tack och lov kanske man skall säga eftersom galoppen i jämförelse med travet är drabbat av fler akuta olyckor, så då är det ju bra om veterinären har större möjlighet att följa loppen osv.

Jag har inte skrivit att jag hatar Darenius så där har du fel (eftersom jag är den enda som har nämnt honom förmodar jag att det skulle vara jag som menas) så det är ytterligare något du har tagit rakt ut från tomma intet utan att ens bry dig om vad jag menade med det jag skrev (tar du fler saker från tomma intet är det ju inte märkligt att folk blir lacka på dig, läs inte in saker mellan raderna). Sedan vet jag inte heller om Solros skrev att den andra borde byta jobb (tror det Solros menade var att det kanske finns viktigare hästar att dömma ut än en man ser blåser lite på 20 meters håll, för det kan ingen se)? Du kanske, ärligt talat, bör skaffa glasögon så du ser vad folk skriver stället för att ta en massa saker förgivet som inte ens står skrivet mellan raderna?

Hur ofta är du på trav, eller för den delen galopp?? Jag tycker det sker rätt ofta att hästarna får göra en extra provstart inom travet. Jag tycker också den där attityden att man ska starta med en häst till varje pris är helt förlegad, de flesta kuskar har faktiskt förmågan idag att plocka ur sin häst ur loppen själv om de tycker den är ofräsch, och även efter värmning. Detta händer oftare än vad du tror.

Med ödets ironi hade vi en starthäst som stannade igår i loppet, hästen är ursäktad då han brukar kunna bli rätt hetsig i loppet och kusken fick en vrålhet häst som pullade 50 meter framför de andra efter att helt onödigt pressat för ledningen i 400 meter i 12 tempo, ett lopp som han inte klarade med tanke på att han inte startat på 8 veckor och i övrigt helst vill gå i rygg. 400 meter från mål var det tomt i tanken och han kom sist. Han var spelad som favorit och jag kan lova dig, det tog inte ens TVÅ minuter från det att vi kom in i stallet tills det att veterinären stod i stallet och bad om en förklaring över prestationen. Jag frågade då hur stressad han var på tävlingsdagar, han svarade att han hinner se värmningar, defileringar, lopp och dessutom hinner be om förklaringar innan han skriver att någon ska ha friskintyg efter en dålig prestation vilket han alltid tog för vana att göra. Han köpte dock vår föklaring och något friskintyg behöver vi inte visa...

Nåja, det var den fjärde veterinären som helt tydligt tycker att han hinner med sitt jobb...

Även om banveterinären i teorin har "full makt" så måste det vara ett ganska ensamt arbete. Man är som enda oberoende part utsedd att säkra djurskyddet vid hästkapplöpningar (både trav och galopp), alla andra som befinner sig på eller i närheten av banan har ett intresse i sporten. Vem som helst kan förstå att det krävs sjuhelsikes massa pondus att stoppa ett ekipage, ett lopp eller en hel tävlingsdag eftersom man som banveterinär står som ensam ansvarig för ett sådant beslut. Det påverkar dessutom inte bara själva tävlingen utan spelet och tevesändningarna. Det är förstås mycket lättare att se igenom fingrarna om man inte är helt säker på att en häst är halt eller om underlaget kommer att hålla.

Det måste vara ett av värdlens mest ensamma jobb att vara banveterinär. Man har hästarna som "klienter", men de kan ju aldrig tacka för hjälpen. De banveterinärer som stryker ekipage eller ställer in lopp får ofta kritik, både från verksamma inom sporten och från publiken.

Jag tycker att man skall tillämpa försiktighetsprincipen då det gäller all tävlingsverksamhet, dvs. i fråga om en häst är fräsch eller inte, om underlaget är tillräckligt bra eller inte osv osv. Är man tveksam så skall man inte starta. Så ser det inte ut idag. Veterinärerna (ffa på trav) har inte en chans att hinna bilda sig en säker uppfattning om en hästs status. De ser alla ekipagen under en defileringstid på 5-10 minuter, många har anspänd käkrem och många är sena till defileringen. Att i det läget fördröja starten för att man känner sig osäker på om en häst går rent eller inte - och sen kanske det visar sig att det var okej trots allt - det är knappast troligt att banveterinären vågar ta ett sådant beslut.

Fast då anser jag att de inte gör sitt jobb... Att vara banveterinär är inte för alla, man måste ha lite pondus. Det finns exempel på banveterinärer som tar sitt förordnade på allvar utan att för den skull få ovänner bland de aktiva och tävlingsarrangörer.

I den här tråden märker man också av den ifrågasättande attityden gentemot banveterinärerna. En hatar Darenius, en annan tycker att Staberg borde byta jobb... Och så tror ni att banveterinärerna har "full makt". Nej, i den bästa av världar kanske, men inte i verkligheten.

Vem har sagt att Staberg ska byta jobb? Jag tycker han ska börja göra sitt jobb. Stor skillnad. Tror du på fullt allvar att det bara finns en enda häst som startat på Vaggeryd i år som inte borde startat/eller vars prestation var sådan att den hade mått bra av ett startförbud (om nu tränaren mot förmodan själv insåg att den behöver vila)? Isåfall är du verkligen naiv. Just den hästen som fick det hade han kanske kunnat lyssna på hjärtat på om han nu tyckte den förtjänade ett startförbud för hög puls.

För att förtydliga mig; Jag tycker banveterinärerna fyller en mycket viktig funktion. Jag förväntar mig att de gör sitt jobb. I det ingår att sätta ner foten om omständligheterna är sådana att de inte kan säkra djurskyddet. En veterinär som tar sitt arbete på fullt allvar är Anders Bergqvist på Åby. Han backar inte för hästarnas väl. Han har gjort precis det som du säger inte går, "så här ska det vara annars stoppar jag tävlingarna". Det gick jättebra, han fick som han ville.

Banveterinärverksamheten inom galoppen är förhållandevis mycket mindre, så därför finns det heller inte lika många banrapporter att läsa (har bara sett en enda från de senaste åren), så det är framförallt travsporten jag menar ovan. Det var en av mina frågor - om banveterinärerna på galoppen har ett luftigare schema och det säger folk här i forumet att de har. Så det låter ju i sådana fall som att det är bättre på galoppen än på travet.

Tack och lov kanske man skall säga eftersom galoppen i jämförelse med travet är drabbat av fler akuta olyckor, så då är det ju bra om veterinären har större möjlighet att följa loppen osv.

Lider en skadad häst mindre för att en veterinär ser olyckan? Måste säga att jag inte alls förstår ditt resonemang...

Liknande trådar

Western Hej! Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig! :banana: Jag har bestämt mig för att gå all in för western efter att ha provat på...
Svar
6
· Visningar
2 180
Senast: sthu
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 270
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 407
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka