Sv: Kontroll av startboxarna?
Men det är fel, banveterinären hinner oftast se loppen, de hinner se defileringen, sen att de har mycket att göra - det är ju för sjutton deras jobb? Alla tre banveterinärer jag har gått med har sett loppen förutsatt att något akut inte hänt på stallbacken. Är dessa tre unika då menar du, det tvivlar jag på? Sedan att allt kan bli bättre är en annan sak, man kan ha en veterinär anställd på varje häst som startar givetvis... Att de är stressade är en sak, men hinner se loppen, det gör de, tro inget annat (och just därför kanske du borde gå med både trav och galoppveterinärer och se var stressen ligger). Dessutom glömmer du att det är en hel organsation på trav och även galopp tävlingar... Du vet, banveterinären är inte den enda som håller koll på hästarna, eller tror du att det är så?
Hur många tror du det finns som ser till hästarnas bästa varje tävling? Jag är mest påläst på trav, så jag svarar för travets räkning men jag vet att galoppen är uppbyggd på samma sätt. Travet har en ekipagekontrollant vars enda uppgift är att upptäcka eventuella fel i utrustningen på ett ekipage, det är också sällan de missar något (de vet jag av egen erfarenhet då de vid tre tillfällen när det fanns dispenser bad mig komma och visa att jag hade dispens på en utrustningsdetalj och jag som lärling dessutom åkte dit på att mäta pisken), det finns en bandomarnämnd med bandomare i spetsen och en måldomarnämnd med måldomare i spetsen. Dessa kan mycket väl stryka en häst i samråd med veterinär som de har kontakt med via walkietalkie och har mycket god översyn över banan och loppen om inte veterinären alltid har det. Dessa kan också ge hästen starförbud och friskintyg om hästen gör en dålig prestation och det händer, kanske inte ofta eftersom en häst enligt reglementet ska vara så förberedd så den kan göra en vettig prestation, men det händer. Så att veterinären skulle vara den enda som står för djurskyddet en tävlingsdag är ärligt talat bara dumt att tro.
Jag tycker att du fått vettiga svar jag. Folk har förklarat för dig att nej, man spöar inte in hästar i startboxar, startboxar tränar man på innan start, funkar det inte så kan hästen tilldömmas kval, tre minuter får en häst vägra, annars stryks den, hästar blir givetvis taggade innan de ska springa, inget konstigt med det (med tanke på att de dessutom går på väldigt mycket energi i foderstaten tycker jag nte det är så konstigt heller), det finns startpersonal som hjälper till att lasta in hästarna, veternären följer hästarna i defileringen hela vägen till start (och även i ledvolten innan), och ser sedan loppet. På Jägersro följer veterinären tävlingarna med bil och på Täby sitter den i måldomartornet ofta, har dessutom sett att veterinären har kikare på Täby, Jägersro galopp har jag knappt varit på så det vill jag inte uttala mig om. Folk har dessutom försökt förklara för dig att tävlingarna följs av en domstol där alla som gör någon form av ovanlig prestation hörs sedan..
Tycker som sagt att du fått vettiga svar, vad mer vill du veta? Jag tror inte att du kommer att få höra någon banveterinärs åsikt, för jag tror inte det finns någon här...
Ja just det... Man lastar alltid de mest stressade hästarna sist för att de inte ska behöva stå i boxarna för länge... Det tycker jag är bra.