Kontroll av säljare vid hästköp

Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Men detta kan väl i alla fall inte vara dolt fel? Det går ju att rätta till plus att det inte har något med hästens användbarhet att göra.

Reklamationen borde ju gått till veterinären som kastrerat! Förstår faktiskt inte alls varför du inte vände dig dit direkt?

Vad för personlig konkurs fick du betala?
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Martina har inget att reklamera till veterinären. Hon var inte uppdragsgivare. Hon har inga affärer med veterinären, alltså går det inte att reklamera dit. Endast den som anlitat veterinären kan reklamera uppdraget.

Dolt fel har det inte varit tal om vad jag kan se, däremot har säljaren sålt en valack som inte var valack. Det innebär att det oaktat om felet varit dolt eller inte utgör grund för reklamation. Säljaren har gjort utfästelser som inte stämmer.

Det är ju en del kostnader i samband med att ansöka om konkurs, jag utgår från att det är de utgifterna Martina pratar om.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Tack för svaren, exakt så är det :)

+rubytoo
I mitt fall var det "fel på varan". Och det kan bli ganska mkt fel när man har en klapphingst som man tror är valack. Det kan jag lova.

Jag tog prover på honom för att jag misstänkte att något var fel. Och veterinären hade aldrig varit med om så höga testosteronvärden! Och i hans journal från operation stod det att en STOR testikel togs bort. Kan lova att han hade lite för mkt "känslor".
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Martina har inget att reklamera till veterinären. Hon var inte uppdragsgivare. Hon har inga affärer med veterinären, alltså går det inte att reklamera dit. Endast den som anlitat veterinären kan reklamera uppdraget.

Dolt fel har det inte varit tal om vad jag kan se, däremot har säljaren sålt en valack som inte var valack. Det innebär att det oaktat om felet varit dolt eller inte utgör grund för reklamation. Säljaren har gjort utfästelser som inte stämmer.

Det är ju en del kostnader i samband med att ansöka om konkurs, jag utgår från att det är de utgifterna Martina pratar om.

Absolut men om man vill ha hästen så kanske man kunde ha gått det hållet istället.

Kan man begära privatpersoner i konkurs?
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Tack för svaren, exakt så är det :)

+rubytoo
I mitt fall var det "fel på varan". Och det kan bli ganska mkt fel när man har en klapphingst som man tror är valack. Det kan jag lova.

Jag tog prover på honom för att jag misstänkte att något var fel. Och veterinären hade aldrig varit med om så höga testosteronvärden! Och i hans journal från operation stod det att en STOR testikel togs bort. Kan lova att han hade lite för mkt "känslor".

Jag tycker bara att det är märkligt att veterinären går fri i detta :meh: Tycker ju att han gjort ett stort fel in det hela.

Dock så förstår jag inte att säljaren inte heller gick tillbaka till veterinären
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

kl
Skulle aldrig falla mig in att göra en kreditupplysning på en säljare då det inte är en kredit jag söker hos denne.

Jag kan scanna av om jag hittar ngt intressant om hästen ifråga gällande tävlingsresultat, tidigare ägare samt ev avkommor släktingar mm.

Om man vänder på steken, vad skulle ni känna om en säljare bad att få kolla upp er innan ni fick köpa häst?

Tänker då på att ni ska ha fast jobb, vara ostraffade och kreditvärdiga?

För i min värld är det större risk att en köpare inte har råd att ha sin häst än att en säljare blir stämd och dömd till återköp.

Jag utgår ifrån att det är vuxna som tänkt igenom sitt hästköp, sen känner man av folk som man pratar med och säljer till.. Hoppas givetvis också att en köpare hör av sig till oss om något skulle hända med häst och eller ekonomi. Så får man väl försöka hjälpas åt om något går fel.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Självklart kan man begära privatpersoner i konkurs. Det är ju tyvärr många privatpersoner som går i konkurs p g a stora skulder.

Jag vet inte vad du menar med det första, det finns ju inte så många andra vägar att gå i det här läget. Eftersom det inte går att komma åt veterinären (annat än om säljaren gör det), hur göra?
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Självklart kan man begära privatpersoner i konkurs. Det är ju tyvärr många privatpersoner som går i konkurs p g a stora skulder.

Jag vet inte vad du menar med det första, det finns ju inte så många andra vägar att gå i det här läget. Eftersom det inte går att komma åt veterinären (annat än om säljaren gör det), hur göra?

Säljaren söker skuldsanering varje år. Den personliga konkursen gör egentligen inget, vad jag förstod det som på kronofogden nu efteråt. De kollar bara om det finns några tillgångar, gör det det, så tas de som "betalning" annars händer ingenting. Och ingen uppföljning. I mitt fall var den utvalda advokaten som gjorde utmätningen inte ett dugg intresserad att hjälpa mig. Utan "hittade" inget även att jag påpekat att han har hästar och dessutom precis annonserat ut på blocket om hans tjänster inom hovslageri. Han hade även ett företag utanför hästvärlden.

Det går att "pricka" veterinären, minns bara inte riktigt genom vad. Men man måste göra det inom 2 år har jag för mig. Men när jag höll på med detta, så fanns inte energi till det oxå. Och sen gick tiden och så blev det för sent. Och denna processen skulle i sig pågå minst ett år innan något händer.

Men jag kan ju ärligt säga, att jag GÄRNA berättar för folk omkring mig vilken veterinär som gjorde så fel på min häst, och att hon inte är värd sin titel. Hon är (var då iaf) dessutom chefsveterinär på distriktsveterinärerna. Tycker att en sådan borde veta hur det ska gå till, om inte, så ska de inte ta på sig en sådan uppgift.

Ledsen om detta blev OT :o
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Svar på huvudfrågan, ja jag köpte en häst av en person i konkurs. Som jag förstod så en person i konkurs finns bara noterat på tingsrätten där personen är skriven.

Det går säkert bra. Lucyka till
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Skulle inte falla mig in att ta kreditupplysning på en som vill sälja häst till mig.

Fast jag utgår ju från att jag köper en levande varelse där det senare kan visa sig vara fel, och jag anser i ärlighetens namn att det är mitt problem som köpare.

Men jag har bara köpt riktigt billiga hästar där man kan få räkna med att det finns något fel.

För mig är det väldigt främmande att gå in i en hästaffär med den tankemässiga förutsättningen att det senare kan tänkas bli en tvist av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 100
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp