Kontroll av säljare vid hästköp

Sockerbit

Trådstartare
Jag jobbar inom djursjukvården och är lite lätt paranoid :cautious: Jag står nu inför nytt hästköp och vill att allt ska bli rätt. Brukar ni kolla upp säljaren vid hästköp? Jag syftar alltså på kreditupplysning, googla, referenser osv. Vilka kontroller gör ni, eller tycker ni att det är för långt att gå?

Jag tänker lite så att OM det någon gång skulle bli en tvist vill jag inte stå där och ha köpt en häst av en människa som har skulder långt upp över öronen och Kronofogden hängade efter sig, och allmänt dålig attityd.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Google tycker jag är en bra början. Sedan ett samtal till KFM. Jag kollar också gärna den som ev. delar bostad, det kan ge en hel del matnyttigt.

Någon ren kreditupplysning har jag inte tagit hittills.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Oj, eh nej?
Om det är ett försäljningsstall så googlar jag på säljaren, så det inte visar sig vara någon ökänd hästhandlare.
Men privatperson, så tycker jag att man känner av rätt fort om det är seriöst.
Men vad vet jag? Jag kanske bara är naiv :crazy:
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

*kl*

Ni som tar kreditupplysning på säljare, berättar ni detta för säljaren? Med tanke på att en sådan belastar personen.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Du kan ju inte garantera att säljaren inte får problem i framtiden. Kan ju se jättebra ut idag och korthuset rasa nästa vecka.

Dålig attityd är nog svårt att leta efter i register.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Man kan inte ta kreditupplysning anonymt. Säljaren får en kopia med uppgifter på vem som tagit upplysningen.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

kollar ang. försäljningsstall fast skulle inte köpa av ngt anonymt försäljningsstall ö.ht utan kolla upp betyder isåfall via renommerade kontakter och redan renommerat rykte.

utöver det så ser jag inte riktigt ö.ht möjligheten eller nyttan av att kreditupplysa en privat säljare. fokuset lär ju snarare ligga på att kontraktet som skrivs och det som reglerar köpet, är skött enligt vett.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Men det låter jättekonstigt om de är rena sas. Görs ju en upplysning varje gång man skaffar ett kort, ett abonnemang, köper på faktura osv.
Jag är helt ren med ordnad ekonomi och har varit med om massa kreditupplysningar under åren, sas inte ett knyst om det när jag ansökte om huslån.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Man tittar lite på vad/vem det är för någon som ställt frågan från bankens sida och huslån är enklare att få eftersom huset borgar för lånet. Men det är mycket möjligt att det inte hade varit lika enkelt för dig att få ett vanligt lån p g a många förfrågningar.
Har själv varit med om att stå som ett fån i en butik när jag skulle skaffa ett telefonabonnemang. Där brydde man sig inte vad det var för förfrågningar utan bara antalet. I den vevan så flyttade jag och behövde en del saker som el, parkering, TV m m och hade på kort tid många som frågat.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Jag jobbar inom djursjukvården och är lite lätt paranoid :cautious: Jag står nu inför nytt hästköp och vill att allt ska bli rätt. Brukar ni kolla upp säljaren vid hästköp? Jag syftar alltså på kreditupplysning, googla, referenser osv. Vilka kontroller gör ni, eller tycker ni att det är för långt att gå?

Jag tänker lite så att OM det någon gång skulle bli en tvist vill jag inte stå där och ha köpt en häst av en människa som har skulder långt upp över öronen och Kronofogden hängade efter sig, och allmänt dålig attityd.
Jag skulle vilja vända på frågan och fråga dig hur väl du undersöker andra som säljer saker till dig?
Som exempel när du köper bil eller TV?
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Inte ett dugg konstigt. kreditgivare vet ju inte hur mkt pengar du faktisk har lånat.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Jag har bett en annan person höra av sig till säljaren av hästen jag varit intresserad av och se om säljaren sagt samma saker till denne om hästen.
Även en snabb googling har jag fått från info av.

Har avstått vissa hästar pga olika info till oss.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Jo, jag tycker fortfarande att det är märkligt om man inte har några anmärkningar.
Som Masse skrev, ibland blir det en hög upplysningar på en gång. Jag ser det inte som att låna pengar att köpa en sak på faktura, det är bara en säkerhet för att få hem varan och se att den är korrekt innan man betalar den.
Men, men, jag hoppas jag ska slippa ta lån även i framtiden :-)
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Det finns två olika sorters kreditupplysningar.
En som du får en markering för som banken kan se, tex krediter.
Jag köper spån på tre månaders räntefritt, då får jag en sådan markering för att det är Wasa kredit som håller i det. Alltså ett kreditföretag.
Men så finns det upplysningar som inte banken kan se, utan bara företaget.
En sådan markering får jag om jag köper på faktura från tex en ridsportsaffär.
Då är det klarna som håller i det. De är fodringsägare men inget kreditbolag.
Om man har många sådana markeringar som banken kan se, är det svårt att få lån. Jag pratade för ett par månader sedan med min bankkvinna om detta.
Jag hade inte så många förfrågningar så det var inga problem,
men hon poängterade vikten av att alltid avsluta en kredit om man har betalt den.
Annars ligger den kvar och belastar. Alltså även om man inte använder den.
Nu kommer jag betala mitt spån kontant framöver och avsluta krediten så fort som dessa tre månader gått. Det är så onödigt att sådant belastar om man är i behov av pengar till gården tex. De ligger dessutom kvar i ett år.
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Aha! Jag har aldrig köpt på avbetalning så då är det nog det andra.

Tack för klargörandet!
 
Sv: Kontroll av säljare vid hästköp

Jag har fått lära mig den hårda vägen. Nu iof med en hel del otur, då det ofta inte är såna här situationer. Dessutom mitt första (och enda) hästköp.

Jag köpte min häst av en man, vars dåvarande sambo hade företag med försäljning av hästar. Men detta var mannens häst, som han skulle sälja då den blev för liten för honom.

Jag köpte och betalade med postväxel. Var mkt noga att jag betalade "kontant".

Knappt ett år senare visade det sig att hästen var klapphingst. Jag hade köpt honom nykastrerad, alltså en valack.

I min värld är det veterinären som kastrerade honom första gången som gjorde fel. Finns inte båda kulorna nere, då ska hästen till klinik och ingen kastration ska påbörjas. Men en testikel + bitestikel togs, alltså två st ;).

Säljarna, alltså mannen och hans sambo, är två hästmänniskor som mkt väl hade kunnat känna till detta. Men det vet jag ju inte.

Problemet, jag kan inte gå på veterinären som gjort fel, då det inte var jag som anlitat denne. Utan var tvungen att gå genom säljaren.

Då säljaren "struntade" i mig, bad jag om råd från en advokat. Och till slut blev denne anlitad. Såhär efteråt, tycker jag att det är advokaten som gjort det största felet, att inte kolla upp säljaren. Men hon krävde pengar från säljaren (som säljaren i sin tur egentligen skulle krävt av veterinären). Begär en personlig konkurs på säljaren. Men han vägrar betala för att "rätta till varan", alltså vad det kostade mig att operera och allt vad det innebar. Jag fick betala den personliga konkursen eftersom det inte fanns något att utmäta. Ganska saftig räkning.

Visade sig att säljaren har nästan 2 mille i skulder. Och lever under jorden för att slippa betala tillbaka något. Han ägde en gammal BMW som då kanske var värd 15 000. men det var allt. Och det är för lite för kronofogden. Jag vet ju att han har (iaf hade) fler hästar, men de är utan papper och finns alltså inte registrerade på honom. Hade jag köpt från sambon, genom företaget, hade det varit till fördel för mig.

Idag råder jag alla att inte göra en stor grej av något. Bara anlita advokat i extrema fall. För detta har gjort att min häst blev mer än dubbelt så dyr i "inköp".

Sen vet jag inte om det egentligen är fel att köpa häst av någon med skulder, behöver ju inte vara något fel på hästen för det.

Men jag har gjort mina misstag, som jag ångar stort idag. Men det är bara att gå vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 100
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp