Kontrakthjälp, fölsto

maria_b

Trådstartare
Mitt sto står hos en tjej som har lånat henne och tagit ett föl. Stoet är nu dräktig igen och denna gång är fölet mitt. Tanken var att jag skulle ta hem stoet nu i vinter när hennes föl är avvant men nu har vi istället bestämt att mitt sto ska stå kvar och föla hos henne eftersom hon har optimala förutsättningar för det. Dessutom ska hon ta nästa ombetäckning i vår och eftersom hon har egen seminstation behöver vi ej köra omkring massa på stoet.

Nu till frågan. Trots att vi litar på varandra så vill vi ju såklart skriva ett kontrakt. Vi har haft kontrakt skrivet för denna tid hon haft sitt föl och mitt sto, men nu ändras ju förutsättningarna lite. Så jag vill gärna ha lite tips på vad vi bör skriva med. Det jag själv tänkt på är:

*Vem som står för vad ekonomiskt
*Försäkring
*Veterinärvård - tex skriva in att hon måste ta ut veterinär / köra till klinik om det är akut eftersom vi har ett par timmars körsträcka till henne
*Skötsel, hovvård, foder
* Övervakning av fölning, bör det stå i kontraktet?
*Hennes rättighet att seminera stoet efter fölning med valfri, godkänd hingst och att hon blir uppfödare/ägare till nästa års föl
*vad som händer om stoet kastar när det är dräktigt med hennes föl/om hon ej tar sig alls
* Nån form av uppsägningstid om stoet ej tar sig
*Rätten att visa mitt föl på mönstring om stoet ej är i de "kritiska dagarna" i nästa dräktighet.

Vad har jag missat och vad är onödigt/mer väsentligt?

Som sagt, har en mkt god tillit till "fodervärden" men det är alltid viktigt at tha saker nerskrivet på ett papper.

Mvh Maria
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Kommer fodervärden att rida/köra hästen under dräktigheten?

Om fodervärden på något sätt har användning för ditt sto under dräktigheten så skulle jag som ägare betala extrautgifterna för att ha stoet dräktigt.
Ett dräktigt sto kan arbeta rätt länge innan det är dags för att varva ner på arbetet.

Jag skulle därför betala de extrautgifter som tillkommer för ett dräktigt sto. Har fodervärden bra hö så innebär det mer hö, och först framåt de 3 sista månaderna är det ett måste för kraftfoder.

Även om fodervärden har ett behov av din häst som sällskap till någon av sina egna skulle jag köra på det sättet.


Har fodervärden ingen som helst användning av hästen under dräktigheten skulle jag betala omkostnaderna för hästen själv. Ev att hon står för en liten summa iom att hon ska få låna stoet för betäckning nästa vår.

Är det hennes egna stall skulle jag göra upp om att jag inte betalar stallhyra iom att hon ska låna hästen nästa betäckning. Detta skulle jag kontrakskriva att det gäller oavsett om hon ändrar sig eller inte.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Ska nog förtydliga mig själv lite!

Vi är alltså helt överens om kostnader, det var inte det jag ville ha hjälp med:) Utan jag ville ha hjälp med om det är någon punkt jag missat att ha med i kontraktet, själva punkterna diskuterar jag sedan själv med "fodervärlden".

Hälsningar Maria
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Jag skulle nog också föröka få med något om de kostnader som jusst dräktigheten för med sig. Det går ju åt en hel del mer mat och strö både före och efter dräktigheten.

Står själv nu med ett sto med föl där fölet ej är mitt och mat och strökostnad har ökat lavinartat. Och jag står för allt. Tänkte lite naiv att ett litet föl äter ju inte så mycket och så mycket grisigare i boxen blir det inte.

Så fel jag hade. Stoet har visat sig att just vid denna fölning behöva en hel det extra stödfoder som varit väldigt dyrt för att inte tappa hull och hon dricker och kissar floder så ströåtgången har mer än fördubblats.

Har räknat ut att dessa två kostnader nästan fördubblats under de sista 6 mån.

Förstår nu varför det inte finns så stor lönsamhet i uppfödning :crazy:
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

som sagt, kostnader är vi överens om! Jag ville mer ha hjälp att se om jag missat någon viktig punkt att ta med.

Mvh Maria
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Hur vill Du att det ska fungera med de frågor du ställt?
Det och hur fodervärden kan tänka sig att det ska fungera är ju det viktigaste.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Hur vill Du att det ska fungera med de frågor du ställt?
Det och hur fodervärden kan tänka sig att det ska fungera är ju det viktigaste.

Punkterna jag radat upp är alltså saker jag redan har klart för mig. Tänkte mer om det är någon viktig punkt utöver de som jag helt har missat. Tanken är att jag ska skriva ihop ett kontrakt som sedan fodervärden ska godkänna. Och eftersom det är lite speciella omständigheter vill jag inte bara ta ett färdigt fodervärdskontrakt.
Själva punkterna i sig diskuterar sedan jag och fodervärden i sig och det är inget vi inte är överens om eller så, men det är viktigt att ha allt nerskrivet på papper även om man litar på varandra, så inget är oklart.

Verkar dock inte som att någon har uppmärksamat någon punkt som jag har missat så jag får hoppas att jag fått med det viktiga då!:)
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Jag tycker att det kan vara bra också att tänka igenom vad som ska gälla om någon av er vill säga upp avtalet även av andra skäl än att stoet går gall.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Jag skulle skriva in vad som händer om fodervärden bryter mot kontraktet.
Det bör alltid stå med.

Sedan skulle jag skriva in vad som händer om hästen skadar sig under tiden fodervärden har henne på foder. Bla att hästen inte får lämnas itllbaka skadad, och om fodervärden måste lämna tillbaka hästen skadad skall denne stå för alla omkostnader, inklusive box och foderkostnader, tills hästen är frisk. Detta för att man inte vill få tillbaka en häst bara för att den blivit skadad, och skadan är orsakad av fodervärden.
Givetvis skall inte ev skador som redan finns sen innan räknas med i detta. Har bla själv fått ta emot en foderhäst jag skulle låna som var skadad från dag ett. Denna lämnade jag igen eftersom skadan inte uppstått hos mig, och ägaren itne varit ärlig om skadan innan jag tog hästen på foder.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Jag tycker det här är ett väldigt svårt för man kan ändå aldrig täcka upp allt och i slutändan handlar det om ett förtroende mellan parterna.

Man får fästa det allra viktigaste på papper och till det hör, tycker jag, att det finns möjlighet att säga upp avtalet och allra främst då att hästägaren kan ta hem hästen om man inte tycker det fungerar. Försäkringsfrågan är också mycket viktig och självklart även andra saker som besiktning osv.

Men jag tror det finns en risk att väldigt detaljerade och "heltäckande" avtal med viten osv. får motsatt effekt för alla vet att vad som helst kan hända när man håller på med djur och många seriösa hästmänniskor skulle nog tveka inför en klausul av typen "om fodervärden måste lämna tillbaka hästen skadad skall denne stå för alla omkostnader, inklusive box och foderkostnader, tills hästen är frisk." för trots att man kan tycka det låter helt rimligt så skulle det kunna innebära att orimligt stora kostnader läggs på fodervärden.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Men då är fodervärden välkommen att behålla hästen, det rä alltså om fodervärden säger upp avtalet som den blir betalningsskyldig för en skadad häst.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Men då är fodervärden välkommen att behålla hästen, det rä alltså om fodervärden säger upp avtalet som den blir betalningsskyldig för en skadad häst.

Jag håller med om att det normalt är ett rimligt villkor, det jag menade var bara att om man råkar ut för någon som vill dra det till sin ytterlighet kan en sådan klausul leda till orimliga krav på den som lånat hästen om konvalescensen blir långvarig.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Jag har insatt i mitt fodervärdskontrakt på mitt sto att fodervärden inte får klippa man och pannlugg och att svansen inte får klippas längre än ovan kotorna bak.

Det Är en extremt grej att sätta i ett kontrakt, men min fodervärd var helt ok med detta.
Rasen ska ha lång man, pannlugg och svans och fodervärden respekterade att jag tidigare fått tillbaka en utlånad häst med halvblodsklippt man trotts förbud (fodervärden till den utlånade hästen som kom tillbaka med den manen var rätt knäpp).
Men så är jag också Väldigt nöjd med min nuvarande fodervärd.


Vad jag menar är att Ibland är "extrema saker" i ett kontrakt ok.

Men det får inte heller gå till överdrift.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Tack för era svar. Bra att skriva in om fodervärden blir tvungen att lämna tillbaka stoet även av andra skäl än att hon inte blir dräktig samt punkten gällande att få tillbaka skadat sto.

Det var såna typer av "viktiga" punkter jag sökte :)

Mvh Maria
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Fundera på vad som ska hända om stoet blir så skadad att hon inte kan användas till ridning/arbete.
(såvida hon inte redan nu är inte kan användas till det).

Ingen vill få hem en häst från fodervärd med en skada som hästen aldrig mer kommer läka från.

Nu är hon ett sto så hon kan alltid användas som avelssto och vissa pengar kommer du få ut på försäkringen, förhoppningsvis.


Hur har ni valt att gå vidare om ni inte är ense om ev kontraktsbrott? Det låter väldigt "fint" att säga att man ska använda sig av juridik, men i slutändan brukar en sådan sak bli mkt dyr och då kunde man likaväl skippat den punkten. Välj hellre någon person som ni båda anser är bra, och som är opartisk. Ingen familjemedlem. Ingen tränare, inten som ni måste hållas sams med.
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Hon används enbart till avel:)

Eventuella skador som kan komma på stoet i samband med fölning hos fodervärden (alltså när hon tar sitt föl) är en risk som jag tar som ägare och tänker inte göra henne ersättningsskyldig för att stoet exempelvis inte kan brukas i avel längre, så länge det inte beror på oaktsamhet såklart.

Stoet har ju varit hos henne i ett år nu och allt fungerar smidiagre än jag någonsin kunnat föreställa mig men såklart så ska allt vara nerskrivet på papper. Dock känns det överambitiöst att utse personer vid ev kontraktsbrott osv utan där fyller vi nog i den "vanliga" punkten att en ev tvist går till domstol (eller hur det är formulerat i de kontrakten man brukar köpa).
 
Sv: Kontrakthjälp, fölsto

Det låter bra att du är nöjd.

Tänk bara på att alternativet med domstol innebär att du måste ha råd att gå till domstol.
Låt säga att fodervärden av någon väldigt konstig anledning gör ett mindre kontraktsbrott som du inte är ok med.
Det kommer innebära att fodervärden kommer att komma undan med det.
Så länge du är ok med det så är det egentligen inga problem.

Jag vill bara påskina att just alternativet domstol brukar innebära att inget händer, eftersom det inte är värt det. Och oftast en stor ekonomisk risk.

:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
Avel Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år. Skulle gjort det detta året men livet kom emellan 😏 Har dock en liten fundering... Tänker använda...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp