Kontrakt som ej hålls...

caradan

Trådstartare
Har min häst i ett stall där det står i avtalet att in/ut och alla fodringar ingår. Dock finns det en reservation om att när ägaren jobbar så ska det meddelas i förväg och vi andra får ta de passena.
När jag var och tittade sades det muntligt att det kanske handlade om ett insläpp i månaden.

Har vart där väldigt kort tid och på denna tiden så har vi fått ta 5 av 7 dagar, inte alla passen men ngt pass varje dag de 5 dagarna.
Det är inte det att jag inte vill sköta min häst men eftersom det är sagt att det ska ingå så blir jag redan lite trött på det. Har även mkt annat som jag måste göra.

Vill inte vara kvar där men har ganska lång uppsägningstid så jag är fast där ett tag framåt.

Kan jag kringgå kontraktet då det inte stämmer med verkligheten?

Sv: Kontrakt som ej hålls...

Med den reservationen i kontraktet som säger att ni själva måste ordna in eller utsläpp om hyresvärd eller den som tar dem in/ut jobbar så tror jag att det bara är att gilla läget tyvär.
Tror inte du kan kringå det som står i kontraktet, i alla fall så som du beskrivit det då du godkänt att sköta in/ut + fodringar om den som gör det i vanliga fall jobbar och meddelat det i förväg.

Muntliga avtal brukar sällan hålla och brukar även vara svåra att bevisa.

Senast ändrad:

Går det inte att prata med ägaren om det? Självklart ska kontraktet följas, men det kanske har hänt något i ägarens liv som gör att den behöver lite extra hjälp en kort period.

Nu gäller det dock inte bara då det är jobb utan vid festande etc.....

Men jag förstår det blir bar att hålla god min under uppsägningen och leta nytt.

Jag ska tala med henne och se, dock har jag redan kommit på kant med henne pga diverse grejer

Eftersom reservationen finns där kan det vara svårt för dig att kringgå.
Men mitt tips! Leta stallplats och försök ta dig därifrån, jag vet hur sjukt mycket energi som går åt från dig när folk inte håller det som är sagt.

Jag åkte 6 ggr om dagen till stallet för inte allt för länge sedan (ibland bara för att kolla att dom verkligen fått mat :eek:) och nu står jag i ett helt underbart stall där allt är jättesmidigt och verkligen sköts fläckfritt. Tänk vad mycket jag tjänar in bara i bensinpengar på detta! För att inte tala om att jag nu plötsligt kan slappna av och inte bränna all energi på strul! :)

Hoppas det löser sig för dig!
//Magda

Om det gäller jobb och någorlunda inom det som sagts, eller om stallägaren säger till innan att det kanske blivit mkt att göra på jobbet en period är det väl ok...
men om det gäller att hon ska festa, åka och handla mm hade jag inte tyckt att det var ok, utan sagt det oxå. Du betalar för att ha hästen där och det är ju hennes ansvar att hinna med. Har man inte tid ska man inte ha inackorderingar...
ha aldrig muntliga avtal, inte ens om du känner personen, det blir ofta strul tyvärr

Gäller det även festande eller rent av för sin egen bekvämlighet så har du absolut rätt att påpeka/hänvisa till kontraktet.

Lägg upp det på en finare sätt, fråga om ni kanske kan dela upp det lite?
Så att det blir lite ge och ta..förstår absolut att den som ansvarar för alla fodringar in och utsläpp även vill göra annat, men då måste man såklart göra upp om det innan utan att hitta på egna regler utanför avtalet eller ljuga för att komma undan..

Flytta! Det måste råda förtroende mellan ställägare och hyresgäster. Det blir skitjobbigt om det inte finns klara regler och man inte vet vad som gäller.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 282
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 104
Senast: Cilla
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 867
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen...
Svar
15
· Visningar
2 241
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka