Kontrakt mellan fodervärd och hästägare

Sv: Kontrakt mellan fodervärd och hästägare

* Hästen ska veterinärbesiktigas innan den förflyttas till fodervärden – kostnad och ombesörjande av det står ägaren för. Hästen ska sedan också veterinärbesiktigas innan den återlämnas till ägaren – kostnad och ombesörjande av det står då fodervärden för.

Är det inte bättre att vända på den där punkten. Fodervärden besiktigar innan hästen åker och ägaren besiktigar när den ska hem. Detta av två orsaker. Det är i fodervärden intressea att hästen är hel när den flyttar dit och tvärtom samt att om man får tag i en oseriös fodervärd som skiter fullständigt i avtalet när hästen väl är där eller som skiter i avtalet när hästen är uppsagd så har man iallafall fått besiktnignen betald.

Ingen dum påpekan alls! Anledningen till att jag skrivit så här är att det är enklast för mig att ombesörja besiktningen innan jag lämnar iväg hästen eftersom den då står hos mig och samma åt andra hållet. Dom fodervärdar jag har haft har bott långt ifrån så det blir lite bökigt om man ska åka fram och tillbaka för man vill ju gärna vara med vid den besiktning som man står för. Annars har du helt rätt i att tvärtom är klokast.

Åter igen tack för alla tips. Svara inte till var och en utan till alla. Lättare så ^^
Att fodervärden står för besiktning innan är ju en smart idé som Shaggy skrev. Jag kommer dock står för försäkringen för då vet jag att den blir betald och behöver inte oroa mig för den biten. Däremot ska fodervärden står för övriga kostander så som vetrinär om hästen bli skadad under tiden hos fodervärden.
Den första jag skrev om (30 åringen) har jag pratat med idag, (40 min i tel) om hur vi ska göra. Då hon, som sagt från början vill helst ha en ponny till sin sambos dotter. Och vi kom fram till att hon tar enbart en av hästarna, den hon var mest intresserad av. Han är mer utbildad och kan mycket mer. Min andra är på första stadiet efter inridning så att säga. Och det var då jag som föreslog detta för jag tyckte att hon skulle göra som hon först planerade. Risken är ju att det inte alls funka med 2 hästar så att dottern bl.a kan rida och pyssla. Lättare med en ponny. Och nu har även den dåliga magkänslan försvunnit. Det är mer sorg istället. Sen tror jag min mamma påverkade mig med sitt snack om hur farligt det kan vara att sätta ut på foder och gav ex på en hon kände som sätte en hund på foder. Den hunden såg ägaren aldrig mer. Så jag tror det är mest det som gjorde att jag hade en dålig känsla, för det slutade med att jag inte ville låna ut dem alls i tron om att jag aldrig mer kommer få se dem osv.
Och det blir bäst för mig med då jag nog håller kvar den andra hästen hemma. Efter att ha ägt häst i 6½ år så klarar jag nog inte av att vara hästlös helt och hållet. Men att trappa ner med en häst blir nog bättre för min del, får mer tid för den andra då och det är exakt det hon behöver =)

Referens har jag bett om och hon ska fixa detta. Hur går det till sen då? Ska jag ringa upp personen/personerna som hon har gett som referens och fråga eller hur går det till?

Men detta känns riktigt bra nu. Nästa vecka ska jag till henne och kolla hur stallet och hagarna ser ut så jag vet hur vart min häst kommer att hamna =)

Trådkapar din tråd om det är ok?

Ska lämna i väg ponnyn om han nu går igenom besiktningen.
Tänkte skriva i kontraktet att jag står för ev veterinärkostnader under fodervärdstiden som har med medfödda fel att göra. Tex lösa benbitar, Ks och ja...vad mer kan jag specificera?

Fodervärden får stå för kostnader som handlar om mer olyckor (hage, ridning), felridning (ledinflamationher/senskador)

Men andra saker som kan dyka upp som ingen av kan riktigt rå för. Kolik, tarmvred tex. Vem står för såna behandlingar?

Vem står för ev avlivning, akut sådan pga av kolik, tarmvred, svår skada av något slag där inget mer finns att göra? Även kostnaden för bortforsling av kropp vill jag ha med i kontraktet.

Hur ser ni på detta?

Jag får ju livvärdet av ponnyn (jag står för försäkringen)om det värsta skulle hända så det kanske är enklast att jag även står för avlivningskostnader osv? Samtidigt om han blir påkörd pga av undermåligt stängsel...

Hjälp, svårt!

Är det ingen som kan hjälpa mig?

Sitter nu med ett färdigtryckt kontrakt och funderar...

Punk 4: Avtalstid

Avtalet gäller från den__________till den_________och förlänges automatiskt med____månader i sänder såvida uppsägningstiden ej skett senast_____månader före avtalsperiodens utgång.

Alltså vi har kommit överens om ett kortare avtal, 6 månader sen ska ev köp ske. Ska jag bara fylla i from och tom raden och stryka resten? Jag vill ju å andra sidan veta om ca 4 månader om det lutar åt att dom lämnar tillbaka honom så att jag har tid på mig att hitta en stallplats.

Punkt 5: Prestationer

Fodervärden ska under avtalstiden handhava hästen och svara för samtliga kostnader för stallplats, foder, vård, skoning och veterinärvård.

* Någon ekonomisk ersättning skall inte utgå till hästägaren

* Hästägaren skall inte inte till fodervärden utgiva någon ersättning

* Under avtalstiden betalar fodervärden hästägaren _____kr i förskott per månad

*Under avtalstiden betalar hästägaren till fodervärden____kr i förskott per månad

(*Är rutor att kryssa i) Vad menas här egentligen?? Rubriken är ju Prestationer. Kan någon förklara?

Jag kommer ju stå kvar och betala försäkringen och livvärdet vill ju jag ha om det värsta skulle hända. Och jag frågar igen om vem som borde betala för avlivning och bortforsling av kropp om det värsta skulle hända? Hur ser ni på det?

Hej,

"Prestationer" innebär vad du resp. fodervärden ska "prestera" kostnadsmässigt gentemot varandra under avtalstiden.
Det har alltså inget med hästens tävlingsresultat eller liknande att göra.

// Mvh - J

KL:
Ska lämna ut min 19-åring på foder i ett år och är nu på jakt efter ett fodervärdsavtal. Har aldrig lånat ut häst förr, däremot själv varit fodervärd åt ett par. Minns att jag senast drog ut någon från hm .. om det var ridsportförbundets hemsida, men nu hittar jag inte några alls på internet. Är det så att man måste köpa sig ett? Vad för avtal skulle ni då rekomendera? Vad ska finnas med, mer än uppgifter om häst, ägare och fodervärd, vilken utrustning som åker med, avtalstid och vad som händer om hästen blir sjuk?
Om man nu vill författa ett eget avtal, vad är det som gäller då? Finns det några regler på hur ett sådant ska se ut?

Jag kan rek att köpa 2ex av avtal upprättade av Lars Deckemann.Där finns det mesta man behöver ha med i avtalet samt man kan lägga till själv vid behov. Henrikssons säljer dessa avtal eller kan man beställa härifrån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 358
Senast: Cina B
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 111
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar