Kontrakt mellan fodervärd och hästägare

Varmblod90

Trådstartare
Tråkigt nog så har jag beslutat för att sätta ut båda mina hästar på foder i minst 1 år.
Igår var det en kvinna, 30 år, som provred båda två och var jätte intresserad av båda.
Jag har fått bra kontakt med henne och hon är seriös och kunnig. Ridit vbl innan och vet liksom hur rasen är. Känner att hos henne kommer dem få det bra.
Både hon och jag vill ha ett bra kontrakt skrivet där man poängtera allt. Så det inte bli något missförstånd eller blir tjafs och bråk.
Jag har fått ett kontrakt som är bra skrivet. Men jag känner mig ändå vilsen. Har aldrig haft mina hästar på foder innan.
Så därför känner jag att jag behöver lite tips på vad jag ska skriva ner och tänka på? Vad kan stå skrivet mer i kontraktet? Hon ville att jag bl.a skulle skriva ner hur mycket mat dem får osv. Utrustningslista så både hon jag vet vad jag skickar med.
Men vad mer? Någon som ha tips och råd och vill dela med sig?

Tacksam för svar:bow:

Sv: Kontrakt mellan fodervärd och hästägare

Foderstaten skulle jag inte skriva i kontraktet, saker och ting kan ändras väldigt snabbt. Hon kanske inte ens har samma hö som du och då funkar det ju inte med den givan du ger just nu. Och va händer om nån av hästarna börjar gå upp eller ner i vikt, då måste hon ju enligt kontraktet ge samma mängd i alla fall.

Jag skulle skriva att hästarna ska få en balanserad foderstat som täcker deras behov.

Det är ju även viktigt att skriva vad som händer om inte kontraktet efterföljs.

Det finns massor med liknande trådar här på buke, det är bara att kika i dem.

Det viktigaste är att bestämma hur ni gör med ev veterinärskostnader,vem som ska betala.

Samt att du besiktigar bägge hästar innan dom åker,sen besiktigar hon bägge hästar innan du ska ha tillbaka dom.
Även det att du har rätt att hämta hem dom om du upptäcker att kontraktet/hästarna inte sköts.

Besiktning före och efter fodervärdstiden tycker jag är att rekommendera, för att veta status på hästarna. Samma veterinär före som efter.

Vem bekostar och ombesörjer dit och hemtransport? Vem betalar ev. försäkringspremier och i så fall hur?

Skriv gärna in i kontraktet var hästarna ska stallas upp och att de inte får flyttas därifrån utan ägarens skriftliga medgivande.

Jag hoppas du har kollat upp kvinnan ordentligt googlat osv så att du inte går på samma nit som väldigt många andra som lånat ut varmblod på foder till en oseriös som verkar ha det som specialitet. Att hon vill ha båda väcker varningsklockorna här men jag hoppas att jag har fel.

Tack alla för tipsen!

Hon var egentligen ute efter en stor/liten häst samt en ponny som hennes sambos dotter skulle ha och rida på. Så hon frågade hur de är med barn och så om det skulle funka att dottern kan följa med på lättare skogsturer i skritt och trav och pyssla i stallet.
Och då mina är lätta med barn, speciellt den ena så är det inga problem för henne att rida eller rykta och pyssla i stallet.
Och både hon och jag tyckte det va lättare om hon kunde ta båda eftersom de precis flyttat ut på landet. Då slipper hon pyssladet att leta tex efter ponny på foder. Kan ju ta ett tag innan man hitta någon som passar. I detta fallet så får hon hem båda, hästarna känner varandra och ingen behöver bli själv.
Och för min del känns det bra att båda hästarna ha varandra.
För min del tycker inte jag att det känns så farligt så att säga. Har googlat hennes namn, det enda som kommer upp är tex eniro med hennes telefonnr och adress.
Dock har jag dålig magkänsla. Vet inte varför.

Har du en dålig magkänsla - HOPPA AV!

Magen ljuger aldrig. Tänk på vilka risker du utsätter dina hästar för.

När vi tog en häst på foder i höstas var vi tvungna att lämna referenser.Nu har dottern en känd tränare så det var ok.Men be att få referens av tränare eller tidigare stallägare el liknande.

Jo jag litar på min magkänsla, eller rättare sagt jag måste börja lita på den med tanke på att den ha haft rätt varje gång.
Jag har en annan som är intresserad som ska kolla på den ena hästen på torsdag, bor ca 6 mil ifrån mig och det låter toppen! Sa detta till den tidigare tjejen och hon blev inte alls negativ utan förstod mig precis. Så om hon som kommer på torsdag gillar hästen och så så får han åka till henne. Dock ska jag åka och titta på stallet och godkänna det först.

Casacha: Ja jag har funderat på det dära med referenser. Hur kan man be om det för att det ska låta bra? Jag är som sagt inte alls kunnig när det kommer till sånt här och jag är alltid den som är för snäll.

Jag tycker inte alls det är konstigt att be om referenser. Det måste nog en fodervärd förstå, om man inte känner personen sedan tidigare.

"Jag tänkte bara höra med dig om du har någon som du vill lämna som referens. Jag känner dig ju inte alls, och funderar på att anförtro min älskade häst i din omvårdnad, så du förstår mig nog att jag gärna vill att det ska bli så bra som möjligt".

Hon sa att allting lät ju bra,men att hon ville ha en referens innan hon bestämde sig. Jag tyckte inte det var alls konstigt,bara seriöst. Du behöver inte säga det på ett "bra sätt",för det är inget konstigt alls att vilja ha det. Jag skulle aldrig låna ut någon häst utan referenser.

Du behöver inte säga det på ett "bra sätt",för det är inget konstigt alls att vilja ha det. Jag skulle aldrig låna ut någon häst utan referenser.

Håller med fullständigt!

Om man är seriös och mån om sin häst så vill man väl veta så mycket som möjligt om den blivande fodervärden?
Jag är själv fodervärd just nu och hade inte tyckt att det var alls konstigt om ägaren bett om referenser. Nu behövdes det dock inte i vårt fall eftersom ägaren och jag känner varandra en del sedan tidigare och har många gemensamma bekanta i hästkretsar så hon vet vad jag går för. ;)

Det brukar vara bra att hålla kontraktet så enkelt och standard som möjligt, ju mer man broderar ut det med detaljer desto krångligare blir det att följa och större risk för konflikter, tror jag.

Tack för alla tips =) Nu vet jag hur jag ska gå till väga för att allt ska bli så seriöst som möjligt så att säga. Referenser ska jag be om, besiktning och samt hur kontraket ska skrivas på ett ungefär. Toppen bra :D

Tråkigt nog så har jag beslutat för att sätta ut båda mina hästar på foder i minst 1 år.
Igår var det en kvinna, 30 år, som provred båda två och var jätte intresserad av båda.
Jag har fått bra kontakt med henne och hon är seriös och kunnig. Ridit vbl innan och vet liksom hur rasen är. Känner att hos henne kommer dem få det bra.
Både hon och jag vill ha ett bra kontrakt skrivet där man poängtera allt. Så det inte bli något missförstånd eller blir tjafs och bråk.
Jag har fått ett kontrakt som är bra skrivet. Men jag känner mig ändå vilsen. Har aldrig haft mina hästar på foder innan.
Så därför känner jag att jag behöver lite tips på vad jag ska skriva ner och tänka på? Vad kan stå skrivet mer i kontraktet? Hon ville att jag bl.a skulle skriva ner hur mycket mat dem får osv. Utrustningslista så både hon jag vet vad jag skickar med.
Men vad mer? Någon som ha tips och råd och vill dela med sig?

Tacksam för svar:bow:

Jag tycker att det var seriöst att efterfråga lista över aktuell fodring. Dock inget som passar i ett kontrakt då det, som tidigare påpekats, kan ändra sig fort.
tänk på alla ekonomiska aspekter. Utrustningslista bra att ha med.
Uppsägningstid?
Vad händer om någon bryter mot avtalet?
Pass eller kopia på pass?

Nej precis, utan det va bara en lista nedskrivet på vad dem äter och hur mycket och övrigt gällande foderbiten. Inget som skulle stå i kontraktet alltså, utan en lista som följde med.
Vad kan man mer tänka på det ekonomiska du skrev? Förutom utrustningslista.

Tack för tipsen :bow:

Jag kan gärna maila över en kopia på kontraktet som jag och ägaren till min foderhäst har skrivit. PM:a mig isåfall.
Dessutom kan du hitta förslag på kontrakt om du googlar "fodervärdsavtal". :)

Det viktigaste av allt är ju ansvarsbiten - vem som ansvarar för vad, vilken försäkring hästarna ska ha och vem som ska betala för det.

Personligen tycker jag, som jag skrev i en annan tråd, att fodervärden ska stå för alla kostnader på hästen, även försäkring inklusive livförsäkring. Detta för att fodervärden efter ska kunna lämna tillbaka det som lånats, dvs hästen eller motsvarande värde.

Några punkter som jag brukar ha med:

Kontraktet är bindande för båda parter förutsatt att nedanstående överenskomna villkor uppfylles. I annat fall äger hästägaren rätt att säga upp fodervärden med omedelbar verkan.

* Vem som står för transportering till och från fodervärd.

* Detaljer angående fodervärdsperiodens tid, samt uppsägningstid.

* Under kontraktstiden har fodervärden det vårdnadsmässiga och ekonomiska ansvaret för hästen.

* Hästen ska veterinärbesiktigas innan den förflyttas till fodervärden – kostnad och ombesörjande av det står ägaren för. Hästen ska sedan också veterinärbesiktigas innan den återlämnas till ägaren – kostnad och ombesörjande av det står då fodervärden för.

* Fodervärden förbinder sig att inte återlämna hästen i sämre skick än det den befann sig i när fodervärden tog hand om hästen.

* Hästen ska hållas i gott hull.

* Hästen ska vistas i hage flera timmar dagligen, dock aldrig där det finns taggtråd eller annat skräp som kan skada hästen.

* Hästen får inte utan hästägarens medgivande hyras ut i andra hand.

* Hästen ska avmaskas vid behov.

* Fodervärden ombesörjer att hästen blir vaccinerad mot stelkramp och hästinfluensa.

* Om hästen skadas eller blir sjuk eller inte beter sig normalt ska hästägaren kontaktas utan dröjsmål. I samband med skada eller sjukdom betalar fodervärden självrisk och veterinärkostnader samt eventuell transport till och från djursjukhus. Om hästen är skadad då den återlämnas och skadan är av sådan art att hästägaren behöver anlita veterinär, betalar fodervärden självrisken och veterinärkostnader även efter kontraktstiden. Vid händelse av dödsfall, tillfaller hästens livförsäkring ägaren.
Samtliga kostnader för skador eller sjukdomar som kan anses vara orsakade av sk ”dolda fel” står ägaren för.

* Fodervärden förbinder sig att sköta hästen enligt veterinärens instruktioner vad gäller vård, vila och medicinering.

Har haft foderhäst själv och lämnat ut två på foder. Den ena hästen fick fodervärden behålla tillslut för hemmet var så bra. För den andra hästen gick det inte alls bra och där fick jag lära mig en sur läxa angående avtal.

Ett avtal är knappt värt papperet det är skrivet på utan vitesangivelser. För bryter fodervärden mot en pungt och hästen far illa så är skadan redan skedd. Då kommer frågan hur ska detta ersättas?

Då bör det stå att Fodervärden ska betala efterkommande kostnader för att komma tillrätta med problemet.

I mitt fall hade jag bla skrivit att hästen endast fick skos av auktoriserad Hovslagare, Något fodervärden struntade i och använde en "gör-det-själv-Nisse" med katastofalt resultat. OM jag hade skrivit in vite i kontraktet att varje tillfälle som hon bröt mot denna klausul kostade X antal kronor hade det varit lätt att räkna ut vad hon var skyldig till och jag hade haft mer på fötterna om jag hade behövt driva ärendet vidare. Nu var den så fint utformade klausulen om hovvård helt meningslös och jag fick så vackert betala hutlösa hovkostnade för att få ording på hovarna. Fodervärden klarade fint undan trots att hon medvetet brytit mot denna punkt för att spara pengar.

Man kan skriva vite på alla punkter man tycker är viktiga för hästens välbefinnande. Exemplet ovan var på min första erfarenhet om foderhäst. På övriga hästar som jag haft el lämnade ut har vite varit med och varken ägare el fodervärd har oponerat sig. Är båda parter seriösa så vill båda hästens bästa och ett bra kontrakt är en säkerhet för båda.

Där kommer även veterinärbesikting före och efter fodertiden in. Båda parter vill ju lämna ut/ lämna ifrån sig en häst i samma skick som från början för att slippa onödiga problem.

Lycka till // Voff

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 358
Senast: Cina B
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 111
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar