Kontrakt för inridning!

Equilina

Trådstartare
Vad tycker ni man måste ha med/vad är lätt att missa i ett kontrakt för inridning av hästar?

Sv: Kontrakt för inridning!

Har ingen erfarenhet av detta....

Men rent spontant så skulle jag vilja ha preciserat vilken utbildningsnivå hästen skall ha när den skall anses inriden.
Dessutom skulle jag nog vilja ha en tidsgräns när detta skall vara genomfört.

I min värld är det stor skillnad på en häst som är "inriden" och grundutbildad... och en häst som är "inriden" men i princip bara är insutten...

Hästägaren måste alltså veta vad den vill att hästen skall kunna efter tiden hos utbildaren.

Utbildningen sker under en månad, och vad hästen föväntas kunna kommer också stå med i kontraktet.

Tack för synpunkter! :bow:

Mycket bra svar!
det är många delade meningar med vad som anses vara inriden.
Som du skrev så är det stor skillnad på grundutbildad och inriden!

hur hästen ska fodras och att daglig hagvistelse ingår, även veterinärvård vid behov..

nu säger jag inte att du är oseriös om det nu är du som ska utbilda hästen men efter alla skräckhistorier här på forumet så är det tryggast för båda parter..

Det är bra om det i kontraktet står angivet hur du skall agera om hästen blir skadad:

- Ringa veterinär direkt, därefter ta kontakt med ägaren?
- Ringa ägaren först och absolut inte ta ut veterinär innan ägaren gett klartecken?
-Variera mellan ovanstående beroende på hur svår skadan är?

Dessutom är det vanligt att skriva i att hästen är försäkrad och i vilket bolag.

Okej, det var min pappa som trodde det var svårt, att man bara kunde kräva stallhyran i förskott. Med det känns ju helt klart tryggast att få pengarna innan, det finns ju en del avskräckande historier...

Det är bra om det i kontraktet står angivet hur du skall agera om hästen blir skadad:

- Ringa veterinär direkt, därefter ta kontakt med ägaren?
- Ringa ägaren först och absolut inte ta ut veterinär innan ägaren gett klartecken?
-Variera mellan ovanstående beroende på hur svår skadan är?

Denna paragraf kommer finnas i både uppstallningsavtalet och inridningskontraktet:

"§9 Veterinär
Uppstallningsvärden äger rätt att tillkalla veterinär eller djurambulans om hästens behov bedöms akut och omedelbar kontakt med hästägaren inte är möjlig. Hästägaren svarar för samtliga kostnader härför."

Förtydligar lite...

Jag har valt att "dela" kontraktet på två; ett för uppstalning och ett för inridning av två huvudsakliga anledningar:

1. Alla inridningshästar står inte uppstallade på anläggningen.

2. I händelse av reklamation av inridningen där kunden kräver pengarna tillbaka så har jag "reserverat" summan med de faktiska utgifterna. Slipper tvist om rimlig ersättning för vad hästen har kostat mig under tiden samt att det enda jag går minus är tiden jag lagt.

Klokt?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar