Kontoudrag, bildredigering och risk för bedrägeri

Wysiwyg

Trådstartare
Jag håller på att söka massa lägenheter nu eftersom jag ska flytta till annan ort där jag inte har boende än. Ett par tre stycken av de (andrahands)hyresvärdar jag kontaktat uppger besparingar som meriterande så jag vill köra ett kontoutdrag från mitt besparingskonto för att skicka med som referens. Ingen av dem vill ha personnummer eller kontonummer synliga utan bara mitt namn och summan jag har på sparkontot.

Det säkraste egentligen skulle väl vara att skriva ut ett kontoutdrag och med penna kludda över personnr och dylikt men det verkar lite bökigt att hålla på så. Det här med att scanna in grejer med vår nya skrivare är inte riktigt min grej :angel:

Så, bukefalos, då vill jag fråga er; om jag själv kör en print screen och sen kluddar över i typ paint eller dylikt bildredigeringsprogram, hur stor är sannolikheten för att personen jag skickade uppgifterna till kan ta bort mina markeringar? Och hur stor nytta har man av dem? Dvs kan mitt konto i värsta fall bli tömt av att de ser mitt personnr och kontonumret? (Inget bankkort finns kopplat till kontot jag tänker visa.)
 
Sv: Kontoudrag, bildredigering och risk för bedrägeri

Du kan ju göra om det till en pdf sen, måste ju vara säkrare.
 
Sv: Kontoudrag, bildredigering och risk för bedrägeri

Det enda de egentligen kan göra med ditt kontonummer är att sätta in pengar på det, så du behöver inte vara orolig :)
 
Sv: Kontoudrag, bildredigering och risk för bedrägeri

Sannolikheten är större att de kan se dina uppgifter om du kladdar över med penna än om du skickar en bildfil (som saknar historik, tex jpeg) till dom. Och sen stämmer ju även det som Blueberry säger.
 
Sv: Kontoudrag, bildredigering och risk för bedrägeri

Sannolikheten är större att de kan se dina uppgifter om du kladdar över med penna än om du skickar en bildfil (som saknar historik, tex jpeg) till dom.

Fast kan man inte återställa en .jpeg-fil? Du kan ju göra om en sådan fil..
.pdf är ju låst och inga ändringar går att göra.
 
Sv: Kontoudrag, bildredigering och risk för bedrägeri

Kan jag tänka mig om du tar en print screen, tar bort allt som ska bort. Sen tar en print screen och spara den nya print screenen så torde dom väll inte kunna ta fram gamma information iochmed att det inte finns någon annan information på bilden.
 
Sv: Kontoudrag, bildredigering och risk för bedrägeri

Det enda de egentligen kan göra med ditt kontonummer är att sätta in pengar på det, så du behöver inte vara orolig :)

Hehe men dåså! Det är väl knappast det värsta som kan hända :D

Till alla: Tack för svar! Gjorde bara en skärmdump men täckte över konto- och personnummer för att vara på den säkra sidan. Sparade som .pdf och skickade iväg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp