Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad gör du som ekonom? Siffror har alltid skrämt mig lite men det verkar ju vara ett bra och roligt yrke ändå efter vad jag lästJag är ekonom och administratör (produktionskordinator och logistikkordinator). Har bara gymnasieutbildning men har haft turen att få jobb på bra ställen där jag lärt mig massa. Annars är nog högskola att föredra om man ska jobba som ekonom.
Vad gör du som ekonom? Siffror har alltid skrämt mig lite men det verkar ju vara ett bra och roligt yrke ändå efter vad jag läst![]()
Det undrar jag också alltid när folk skriver om "kontorsjobb". Statsministern har ett kontorsjobb - liksom löneassistenten på sjukhuset. Kontoret är ju bara ett rum, det säger inget om arbetsinnehållet.Det finns ju tusentals olika jobb som innefattar att man sitter på ett kontor! Vilken inriktning tänkte du på? Det blir lättare om du vet vilket område du är intresserad av att jobba inom när det finns så många olika jobb med den gemensamma nämnaren att de är just "kontorsjobb". Det finns ju liksom inte en utbildning som heter "kontorsjobb"
Min kompis är jurist, hon sitter på kontor större delen av tiden. En annan jobbar inom finans på ett investföretag, samma där. Du kan ju också vara div sekreterare, div handläggare, samordnare osv. Själv jobbar jag inom PR = sitter på kontor delvis men eftersom jag jobbar för ett modemärke så jobbar jag även i butiken, anordnar events osv så jag är hyfsat rörlig.
Jaa, jag tänker väl kanske främst på de jobb där man inte behöver prata med så många, det låter jättekonstigt nu när jag skriver det men alltså ett mindre socialt jobb. Jag hade nog jättegärna velat jobba med kanske internfrågor på ett företag? Eller något liknande, HR kanske, vet inte riktigt hur de ser ut heller, jag passar inte riktigt för kundbaserade yrken helt enkelt, även om jag är väldigt bra på detDet finns ju tusentals olika jobb som innefattar att man sitter på ett kontor! Vilken inriktning tänkte du på? Det blir lättare om du vet vilket område du är intresserad av att jobba inom när det finns så många olika jobb med den gemensamma nämnaren att de är just "kontorsjobb". Det finns ju liksom inte en utbildning som heter "kontorsjobb"
Min kompis är jurist, hon sitter på kontor större delen av tiden. En annan jobbar inom finans på ett investföretag, samma där. Du kan ju också vara div sekreterare, div handläggare, samordnare osv. Själv jobbar jag inom PR = sitter på kontor delvis men eftersom jag jobbar för ett modemärke så jobbar jag även i butiken, anordnar events osv så jag är hyfsat rörlig.
Jo lite vag fråga kanske, men det är ju just det, jag har ingen aning om vad för olika jobb det finnsDet undrar jag också alltid när folk skriver om "kontorsjobb". Statsministern har ett kontorsjobb - liksom löneassistenten på sjukhuset. Kontoret är ju bara ett rum, det säger inget om arbetsinnehållet.
Det undrar jag också alltid när folk skriver om "kontorsjobb". Statsministern har ett kontorsjobb - liksom löneassistenten på sjukhuset. Kontoret är ju bara ett rum, det säger inget om arbetsinnehållet.
Fast ska du verkligen utgå från rummet när du väljer inom vilket område du ska utbilda dig/söka jobb?Jo lite vag fråga kanske, men det är ju just det, jag har ingen aning om vad för olika jobb det finnsdet var det jag ville ja hjälp med att hitta då det som du säger finns hur många olika som helst.
Jaa, jag tänker väl kanske främst på de jobb där man inte behöver prata med så många, det låter jättekonstigt nu när jag skriver det men alltså ett mindre socialt jobb. Jag hade nog jättegärna velat jobba med kanske internfrågor på ett företag? Eller något liknande, HR kanske, vet inte riktigt hur de ser ut heller, jag passar inte riktigt för kundbaserade yrken helt enkelt, även om jag är väldigt bra på det![]()
Det låter konstigt, men ja, lite faktiskt. Jag trivs när jag får ha min egna lilla yta, jag älskar att organisera, att handla pennor, papper, block, whatever är bland det som ger mig mest mental njutning. Sen är det klart att det ändå ska vara ett jobb jag trivs med, annars är det ju ingen mening. Men om jag vet om att jag inte trivs med ett jobb som t.ex. sjuksköterska då det är mycket spring, varför söka mig dit?Fast ska du verkligen utgå från rummet när du väljer inom vilket område du ska utbilda dig/söka jobb?
Det är klart att jag kan prata med människor, men efter att jag jobbat på Max där det är kunder överallt och hela tiden så känner jag väl att ett stillsammare arbete är mer för mig. Jag är väldigt service-minded och tycker om att prata med människor, men det är just det här med att alltid ha folk runtomkring mig som är jobbigt. Ibland vill jag jobba själv helt enkelt. Luddig förklaring av mig innan kanskeAlltså vill du inte prata med folk bör du nog inte jobba inom HR!
Nej, det är klart att du inte ska bli sjuksköterska om du inte vill. Jag skulle inte heller vilja det men det beror på arbetsinnehållet, inte på att det är mycket spring.Det låter konstigt, men ja, lite faktiskt. Jag trivs när jag får ha min egna lilla yta, jag älskar att organisera, att handla pennor, papper, block, whatever är bland det som ger mig mest mental njutning. Sen är det klart att det ändå ska vara ett jobb jag trivs med, annars är det ju ingen mening. Men om jag vet om att jag inte trivs med ett jobb som t.ex. sjuksköterska då det är mycket spring, varför söka mig dit?
Kanske som administratör på en skola? Som arbetar med elevregistrering, lönerapportering etc? Många administrativa yrken innefattar dock en hel del kund- eller personalkontakt, det är svårt att vara helt bortkopplad från omgivningen tror jag.Det låter konstigt, men ja, lite faktiskt. Jag trivs när jag får ha min egna lilla yta, jag älskar att organisera, att handla pennor, papper, block, whatever är bland det som ger mig mest mental njutning. Sen är det klart att det ändå ska vara ett jobb jag trivs med, annars är det ju ingen mening. Men om jag vet om att jag inte trivs med ett jobb som t.ex. sjuksköterska då det är mycket spring, varför söka mig dit?