Kontorsjobb?

millen

Trådstartare
Vad finns det för olika kontorsjobb därute? Vilken slags utbildning behövs på dessa? Ge gärna exempel och beskriv yrket :D

Folkhälsosekreterare. Högskola. Dom gör en hemsk massa rapporter och går på möten men verkar ha ett roligt jobb som promotar folkhälsa.

Jag är ekonom och administratör (produktionskordinator och logistikkordinator). Har bara gymnasieutbildning men har haft turen att få jobb på bra ställen där jag lärt mig massa. Annars är nog högskola att föredra om man ska jobba som ekonom.

Jag är ekonom och administratör (produktionskordinator och logistikkordinator). Har bara gymnasieutbildning men har haft turen att få jobb på bra ställen där jag lärt mig massa. Annars är nog högskola att föredra om man ska jobba som ekonom.
Vad gör du som ekonom? Siffror har alltid skrämt mig lite men det verkar ju vara ett bra och roligt yrke ändå efter vad jag läst :)

Det finns ju tusentals olika jobb som innefattar att man sitter på ett kontor! Vilken inriktning tänkte du på? Det blir lättare om du vet vilket område du är intresserad av att jobba inom när det finns så många olika jobb med den gemensamma nämnaren att de är just "kontorsjobb". Det finns ju liksom inte en utbildning som heter "kontorsjobb" ;)
Min kompis är jurist, hon sitter på kontor större delen av tiden. En annan jobbar inom finans på ett investföretag, samma där. Du kan ju också vara div sekreterare, div handläggare, samordnare osv. Själv jobbar jag inom PR = sitter på kontor delvis men eftersom jag jobbar för ett modemärke så jobbar jag även i butiken, anordnar events osv så jag är hyfsat rörlig.

Senast ändrad av en moderator:
Definiera kontorsjobb.
Finns så många jobb där man sitter på kontor, en del av dem är mer operativ ledning av olika saker och förmodligen itne det du tänker på som kontorsjobb.
Jag har haft tre olika, det jag har nu är nog det enda jag hade tänkt på som "kontorsjobb" för tio år sedan.
Det jag gör idag är endast baserat på statistik och uppföljande rapportering av företagets prestationer jämfört med målvärden.

Kundservice av olika slag :) ? Det är nog min mest klassiska bild av ett "kontorsjobb" :D

Jag jobbar på kundservice på ett elnätsföretag och har så gjort i.... snart 13 år :eek: . Enbart gymnasieutbildning (och inte alls inom det området, jag läste samhällskunskap med inriktning kultur med litteraturhistoria, teater, filosofi osv :D ), men jag började med sommarjobb på företaget redan när jag gick i högstadiet, blev sen några vick och sen fastanställning.

Jag är administratör och har ingen utbildning alls utan surfar på personliga egenskaper samt egenhändigt skaffade kunskaper i html, photoshop, Excel, Word m.m.

Det finns ju tusentals olika jobb som innefattar att man sitter på ett kontor! Vilken inriktning tänkte du på? Det blir lättare om du vet vilket område du är intresserad av att jobba inom när det finns så många olika jobb med den gemensamma nämnaren att de är just "kontorsjobb". Det finns ju liksom inte en utbildning som heter "kontorsjobb" ;)
Min kompis är jurist, hon sitter på kontor större delen av tiden. En annan jobbar inom finans på ett investföretag, samma där. Du kan ju också vara div sekreterare, div handläggare, samordnare osv. Själv jobbar jag inom PR = sitter på kontor delvis men eftersom jag jobbar för ett modemärke så jobbar jag även i butiken, anordnar events osv så jag är hyfsat rörlig.
Det undrar jag också alltid när folk skriver om "kontorsjobb". Statsministern har ett kontorsjobb - liksom löneassistenten på sjukhuset. Kontoret är ju bara ett rum, det säger inget om arbetsinnehållet.

Jaa, jag tänker väl kanske främst på de jobb där man inte behöver prata med så många, det låter jättekonstigt nu när jag skriver det men alltså ett mindre socialt jobb. Jag hade nog jättegärna velat jobba med kanske internfrågor på ett företag? Eller något liknande, HR kanske, vet inte riktigt hur de ser ut heller, jag passar inte riktigt för kundbaserade yrken helt enkelt, även om jag är väldigt bra på det :p

Det undrar jag också alltid när folk skriver om "kontorsjobb". Statsministern har ett kontorsjobb - liksom löneassistenten på sjukhuset. Kontoret är ju bara ett rum, det säger inget om arbetsinnehållet.
Jo lite vag fråga kanske, men det är ju just det, jag har ingen aning om vad för olika jobb det finns :) det var det jag ville ja hjälp med att hitta då det som du säger finns hur många olika som helst.

Jaa, jag tänker väl kanske främst på de jobb där man inte behöver prata med så många, det låter jättekonstigt nu när jag skriver det men alltså ett mindre socialt jobb. Jag hade nog jättegärna velat jobba med kanske internfrågor på ett företag? Eller något liknande, HR kanske, vet inte riktigt hur de ser ut heller, jag passar inte riktigt för kundbaserade yrken helt enkelt, även om jag är väldigt bra på det :p

Alltså vill du inte prata med folk bör du nog inte jobba inom HR!

Fast ska du verkligen utgå från rummet när du väljer inom vilket område du ska utbilda dig/söka jobb?
Det låter konstigt, men ja, lite faktiskt. Jag trivs när jag får ha min egna lilla yta, jag älskar att organisera, att handla pennor, papper, block, whatever är bland det som ger mig mest mental njutning. Sen är det klart att det ändå ska vara ett jobb jag trivs med, annars är det ju ingen mening. Men om jag vet om att jag inte trivs med ett jobb som t.ex. sjuksköterska då det är mycket spring, varför söka mig dit?

Min kompis jobbar som HR-konsult på en myndighet. Hon är i grunden en ganska tillbakadragen person så hon ser just det utåtriktade som den stora utmaningen. Hennes jobb bygger på att träffa nya människor hela tiden samt att snacka med dessa i olika intervjusituationer. Det verkar extremt socialt och utåtriktat!

Alltså vill du inte prata med folk bör du nog inte jobba inom HR!
Det är klart att jag kan prata med människor, men efter att jag jobbat på Max där det är kunder överallt och hela tiden så känner jag väl att ett stillsammare arbete är mer för mig. Jag är väldigt service-minded och tycker om att prata med människor, men det är just det här med att alltid ha folk runtomkring mig som är jobbigt. Ibland vill jag jobba själv helt enkelt. Luddig förklaring av mig innan kanske

Det låter konstigt, men ja, lite faktiskt. Jag trivs när jag får ha min egna lilla yta, jag älskar att organisera, att handla pennor, papper, block, whatever är bland det som ger mig mest mental njutning. Sen är det klart att det ändå ska vara ett jobb jag trivs med, annars är det ju ingen mening. Men om jag vet om att jag inte trivs med ett jobb som t.ex. sjuksköterska då det är mycket spring, varför söka mig dit?
Nej, det är klart att du inte ska bli sjuksköterska om du inte vill. Jag skulle inte heller vilja det men det beror på arbetsinnehållet, inte på att det är mycket spring.

Anyway, hoppas att du får nyttiga tips!

Kanske som administratör på en skola? Som arbetar med elevregistrering, lönerapportering etc? Många administrativa yrken innefattar dock en hel del kund- eller personalkontakt, det är svårt att vara helt bortkopplad från omgivningen tror jag.

Man kan väl sitta på kontor inom de flesta yrken. Jag är snart färdig miljövetare och kan troligtvis arbeta med allt från inventering av förorenad mark (=inte så mycket kontor) till att skriva miljökonsekvensbeskrivningar eller vara miljöansvarig för en kommun (=väldans mycket kontor). Vad är du intresserad av?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 723
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 516
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka