F

*fia*

klant mannen råkade få ett stick sår för ca 1 månad sen bak på höger bakhas, på insidan.

jag ringde vet som sa att man skulle avvakta, smörja med antispetiskt å försöka hålla rent å smörja med mjukgörande så sårskorpan inte skulle gå upp.

svullnaden gick ner å jag började sätta igång honom, han gick fortfanade ute på betet dygnet runt.

sen bytte vi hage i för ca en vecka sen. han va inte svullen, inte halt, men de kändes konstigt i traven å han gick inte riktigt rent, trampade inte under sej riktigt.

ringde vet igen som sa att de nog bara höll på att läka.

lät honom vila å gå fritt i hagen å smörjer in varje dag men svullnaden har inte gett sej.

tänkte om ni kanske hade några tipps lr trix lr nått ni brukar göra för att få bort svullnader osv.

han är inte varmt, jag får pilla överallt på benet å han röar sej i hagen så ont verkar han inte ha, vill dock inte rida förens dvullnaden är nere.

Sv: kontigt

våt-varmt omslag är effektivt för svullnader (jodopaxomslag). är ni säkra på att "sticksåret" är rent och det inte fastnat något i ?

ja såret e ordentligt rengjort spolar varje dag noga noga å sårskårpan fick han av när vi bytte hage å de såg fint å rosa ut liksom inte gult å geggigt.

ja de tkr jag med men när jag ringer vet så säger han att de inte e någon fara när han går rent å bara e lite svullen jag blir välfigt förvirrad haft häst i många år men svullnaden brukar ju lägga sej..

men även om du spolar aldrig så noga, så kan ju det föremål som orsakat sticksåret ha gått av längst in i såret.

när vi fått större sticksår på pållarna här så har veterinären gått in i såret med sond för att vara säker på att där "är rent". tom. när min pålle fick ett jättefult sticksår i framknäet (sonden visade att det gick mer eller mindre runt knäet, men hade "missat" ledkapslen precis, ingångshålet va stort som en krona) så va det helt läkt på 3-4 veckor.

det andra halvblodet fick en liknande stickskada i en bakkota i våras (även det ingångshålet ungefär som en krona, djupet va ca. 4-5 cm) det blev kliniken i en dryg vecka där bla. leden provtrycktes (men hade tack och lov klarat sig). även det utläkt på en mån.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 782
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka