kontakten mellan hästens hjärnhalvor?

:)bra förklarat!

:) man kan alltså inte vara säker på att hästen har tagit in informationen (synintrycken) helt och hållet fast vi tycker det ser ut som att de tittar på föremålet med båda ögonen.
:(många hästar dumförklaras om de blir rädda för nånting som människan tycker att den borde ha sett redan.

det händer ju tex att en häst reagerar med rädsla om den ser ett föremål bakifrån. samma föremål som den nyss såg framifrån utan att reagera :confused:.

detta har ju samma förklaring.

:confused: :confused:tycker att det är konstigt att det inte lärs ut mer om detta på alla de ställen där hästhantering lärs ut. alla går ju inte NH kurser.

mvh :bump:

Hästen har ingen förbindelse mellan halvorna som vi människor har, hjärnbalken fattas. Man måste träna sin häst likadant på båda sidor för att få en liksidig funktion, en sida i taget.

Nervbanorna korsar varandra några våningar längre ner i förlängda märgen så jag är inte lika bergis på att vänster öga går till höger hjärnhalva som sammet föreslog. Det är nog lite mer komplicerat än så. Vänster kropp går däremot till höger hjärnhalva och tvärtom.

En kul funktion är luktsinnet, där varje näsborre går till varsitt eget luktsinne. En häst luktar alltid först med ena, sedan andra näsborren.

Nja, det där med ögat är väll en förenkling av kroppen antar jag. Men som jag förstått det (lärt mig av J.H bla. men läst det på flera olika ställen) så gör höger ögas synintryck in i vänster hjärnhalva och tvärt om. Detta kan man ju inte till 100% bevisa eftersom hästen är en häst och inte en människa och man inte kan fråga den om saken.

Hästens beteende borde absolut vara en del av den lära man ska få in på ridskolor tycker jag, och det skulle vara en otrolig fördel om fler tränare var insatta i detta. Det skulle öka förståelsen för hästen och minska kommentarer som "dumma häst du har ju redan sett det där".

Vi människor vill hemskt gärna tro att alla andra djur reagerar som oss själva och att deras nervsystem, tankeverksamhet och sätt att vara är precis som oss, men i sådana fall skulle ju världen lika gärna kunna ha ett annat djur som motsvarade det vi gör/förstör med jorden.

Konstigt är dock att man konstaterat att endel djur har andra sinnen, som att insekter kan se ultraviolett, eller att hundar kan känna lukter långt bortom vår fantasi.

Och ändå, så förstår "vi" inte att hästen också är annorlunda gentemot människan.

Etologi skulle behöva introduceras på ridskolor.
:)

Intressant med hästneurologi. Är det någon som kan rekomendera en bok i ämnet? Hade ingen aning om att hästar saknade hjärnbalk, men jag har å andra sidan aldrig funderat över det heller. Appropå ögat och hjärnan. Hos människor korsar nervfibrerna om i ryggmärgen (om jag kommer ihåg rätt), och det är därför människor som får en stroke i höger hjärnhalva blir förlamade i vänster sida t.ex.. Men människans synnerv går direkt in i hjärnan via en sk kanialnerv. Kranialnerverna går aldrig ner i ryggmärgen eftersom de går till system belägna runt huvudet, och därför korsar de aldrig över. En skada på höger hjärnhalvas syncentrum hos människan ger därför en synnedsättning på höger öga. Mao processar höger hjärnhalva information från höger öga hos människan. Gissar att det är likadant hos hästar, men jag har ingen aning. Vore intressant att läsa dock.

oj, nu börjar den här tråden likna någonting :bump: :bump:

söker också information i ämnet och gärna seriös (allmänt accepterad) forskning i ämnet.

gärna någonting som stöder vad detta får för konsekvenser i praktiken. har ännu så länge aldrig hört talas om någon "vanlig" svensk tränare som använt sig utav, eller tagit hänsyn till, den här delen av hästens etologi i hästens träning.

även om det är en, ack, så viktig kunskap att ta hänsyn till när man hanterar hästar.

mvh

Synd att diskussionen verkar ha "självdött", jag hade också hoppats på lite mer hårdfakta i diskussionen. Finns det någon forskning i ämnet eller gissas det bara? Och så vill jag korrigera mitt tidigare inlägg och säga att människans öga har nervkontakter med båda hjärnhalvorna så vid en stroke som påverkar synnervsområdet faller halva synfältet bort och halva är intakt (förenklat). Nu blir jag ännu mer nyfiken på hur det ser ut hos hästar. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 375
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 557
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama