kontakten mellan hästens hjärnhalvor?

M

morbullan

:confused:jag vet att det råder delade meningar om detta och huruvida det hänger ihop med hästens syn och kroppsuppfattning mm

:)skulle mycket gärna ta del av era erfarenheter och åsikter angående detta och hur ni tar hänsyn till detta när ni tränar och hanterar hästar.

(angående att tråden läggs här är att jag vill veta hur man tar hänsyn till detta när man tänker på "NHvis")

mvh :bump:

Det är ganska enkelt om mn tar hänsyn till att det du lär hästens högra sida har den vänstra ingen aning om, däremot så kan kroppen lära sig av att koordinera den ena sidan, dvs att den sista sidan har lite lättare för att fatt vad du menar.
Så man lägger ner massor av tid på att långsamt och noggrant lära ena sidan och sen nyttjar man det på andra sidan.

OK! om jag fattar dig rätt så menar du "nervminnet" eller "muskelminnet" nu? eller tycker du att det lika mycket hänger ihop med hästens synintryck också?

/vetgirig!

:bump:

jag menar när man lär in yttre faktorer såsom händelser, situationer som uppstår.
jag förstår att du bakar liksom in allting och att det hänger ihop men jag vill gärna ha det lite tydligare.

ska försöka vara mer konkret

anser du att synintrycken fungerar likadant?

"jag vill veta hur man tar hänsyn till detta när man tänker på "NHvis"
Eftersom hjärnhalvorna ej är sammankopplade får man träna från båda sidor. Alltså samma träning på båda sidor.

:o :angel:jag är nog lite klumpig att formulera mig,jag menar alltså ur ett helhetsperspektiv där sinnena samspelar med kroppen. och hur det i sin tur påverkar relationen och samarbetet med oss människor.

:)det är ju det som NH handlar om för mig,

:bump:

men det är ju detta som hela NH filosofin är uppbyggt på liksom. det går inte direkt att formulera i en mening eller två. eller är det jag som inte fattar nu!? jag trodde jag var djup :D

du får gärna utveckla det där? om hur du uppfattar hästens syn mm

det råder delade meningar om vad NH är för något och det är inte alla som uppfattar saker på samma sätt även om de tycker sig förstå vad NH går ut på

mvh

ja det är väl typiskt mig..det är liksom svårt att få ner i skrift det jag menar!

som jag upplever hästen så är den tom uppdelad i fyra delar

en vänster en höger en framdel och en bakdel

:)letar egentligen efter någon fler som tänker liknande och kanske kan förklara detta på ett mer lättfattligt sätt än jag kan göra!

Jag tycker bara det verkar som du krånglar till allt för dig själv?
Men du får gärna utveckla och förklara närmare vad det är du menar och vart du vill komma... :)

det är just det jag försöker lära mig!

att översätta det jag tänker och få ner det i ord.

att det ska vara så j :devil: svårt. det är liksom lättare med hästar. då behövs inga ord, men det vore ju bra om man kunde göra sig förstådd till de tvåbenta också. att mer konkret kunna förklara vad man ser och varför man gör vissa saker. jag tror att det är fler än jag som stött på det problemet. därför är det ju guld värt att höra andras erfarenheter och syn på saker och ting.

:Ddet går liksom inte alltid att skylla på tangentbordet...

för mig är det (NH) att hela tiden lära mig genom att umgås och arbeta med hästar. lära mig kommunicera på hästars vis, göra mig värdig ett ledarskap hos en (eller flera hästar). och som de allra flesta redan förstått så krävs det kunskap om hur hästar fungerar t ex det här med hjärnhalvor osv. en häst är för mig att stolt djur och ska även så vara då den "samarbetar" med mig. nh-definitionen är ju som redan sagt ganska odefinierbart för många och där ser man knäckta djur, halvgalna osv.

tack för ordet, orkar inte vara djupare än så, onödigt ochså när andra vill läsa och helst förstå vad F--n man menar.. ;)

Hästen är uppdelad i trehundrafyrtiotretusen delar (typ), det är ju du och jag oxå, så jag förstår inte var du vill komma.

:( :crazy:nej nu lägger vi ner den här tråden får återkomma senare, när jag (förhoppningsvis).... :angel: kommit på ett sätt att precisera frågan bättre.

Nu ides jag inte läsa alla svar men så här säger jag när jag har lektioner:

Hästens hjärnhalvor är uppdelade i två halvor och mellan dessa halvor är kommunikationen inte "starkt aktiv". Detta kan dock tränas upp liksom vi kan träna upp vår hjärnaktivitet med shack, svåra mattetal, korsord mm.

Detta gör hästen genom att utsättas för saker som gör att den måste tänka efter, ex. en pressening i hagen, läskiga saker som gör att den måste fundera eller "NH-träning".

Det hästen ser med höger öga går in genom höger öga och registreras i vänster hjärnhalva. Och tvärt om, det som hästen ser genom v. öga går in genom v. öga och registreras i höger hjärnhalva.

Att hästen inte har upplevt en sak med den andra sidan kan tas som ex.

Du rider på ett fyrkantsspår i vänster varv och hästen ser en läskig sak på läktaren med sin yttre sida, höger öga, den reagerar kraftigt första varvet, mindre efter tredje och efter femte reagerar den inte alls, så byter du varv och hästen ser nu "det läskiga" med Vänster öga och reaktionen blir lika kraftig som första varvet med höger öga!

Ofta reagerar människan med: Men dumma häst! Du har ju redan stett det där! Sluta bråka!

Men hästen har inte sett den läskiga saken! Inte med det nya ögat!

Därför skall man alltid när man tränar hästen be om båda ögonen när man tränar frammifrån och när man kommer till sidan skall man alltid göra samma sak från båda hållen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 375
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 557
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama