Nu ides jag inte läsa alla svar men så här säger jag när jag har lektioner:
Hästens hjärnhalvor är uppdelade i två halvor och mellan dessa halvor är kommunikationen inte "starkt aktiv". Detta kan dock tränas upp liksom vi kan träna upp vår hjärnaktivitet med shack, svåra mattetal, korsord mm.
Detta gör hästen genom att utsättas för saker som gör att den måste tänka efter, ex. en pressening i hagen, läskiga saker som gör att den måste fundera eller "NH-träning".
Det hästen ser med höger öga går in genom höger öga och registreras i vänster hjärnhalva. Och tvärt om, det som hästen ser genom v. öga går in genom v. öga och registreras i höger hjärnhalva.
Att hästen inte har upplevt en sak med den andra sidan kan tas som ex.
Du rider på ett fyrkantsspår i vänster varv och hästen ser en läskig sak på läktaren med sin yttre sida, höger öga, den reagerar kraftigt första varvet, mindre efter tredje och efter femte reagerar den inte alls, så byter du varv och hästen ser nu "det läskiga" med Vänster öga och reaktionen blir lika kraftig som första varvet med höger öga!
Ofta reagerar människan med: Men dumma häst! Du har ju redan stett det där! Sluta bråka!
Men hästen har inte sett den läskiga saken! Inte med det nya ögat!
Därför skall man alltid när man tränar hästen be om båda ögonen när man tränar frammifrån och när man kommer till sidan skall man alltid göra samma sak från båda hållen.