Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara att....Just, men här har vi väl det där vi pratade om tidigare, att om man skolat hästen med bett först, och tränat den att bli stark på det här viset, så går det antagligen ganska enkelt att sedan göra det utan tygel.
Det brukar inte funka så. om hästen lär sig ett bekvämt o lätt sätt att gå- spar energi, brukar det inte gå att få tillbaka sedan.
Motorn måste vara på oavsett om du rider samlat eller i ett högre tempo o takt osamlat.
De får heller ingen styrka av att lalla runt. jog.
Det är inte för intet som man i alla tider har skrivit om övergångar o alla halvhalter som det som bygger mest styrka.
Såg du hur irriterad/ störd hästen var i min länk?
Som ryttaren som länkades till som red med träns och sen tog av det. Hästen behöll en del av det positiva hon tränat sig till, det hon inte ännu kunnat träna sig till, det märktes mycket tydligare för då kan hästen bli så lång som formen bakifrån säger, bli så utåtställd som formgivningen bakifrån säger, osv.
Bara för att det syns mer - betyder det att det är mer fel?
Kan det inte vara så att tyglarna maskerar väldigt mycket som man ännu inte lyckats få till "äkta" = bakifrån?
Om hästen till exempel behöver hjälp framifrån för att ställa sig rätt - då tror jag sannolikheten är stor att det inte ÄR rätt hela vägen från svans till nacke. Vilket kan vara helt ok under tiden man jobbar sig dit. Men ska det bli äkta kan man på sikt inte bara knöka in kroppsdelar hit och dit och tänka att det är bra, då rider man inte bakifrån och fram.
Men ja!
Det är det här jag far efter, jag vill FÖRST lära mig att få alla delarna där de ska vara, och har jag tygel så VET jag att jag fuskar. Eller döljer. Eller vad man ska säga. Om jag inte får använda tygeln så måste jag bli bättre på det andra, fokusera på det. Jag vill ha det äkta, jag vill rida bakifrån och fram
Här är en fin bild på samlad galopp.
Se hur den bär sig bak o lyfter fram med rundad överlinje. Den stärker sig för vart språng o kan galoppera så långa sträckor- inte bara ett par språng.
Det kan du aldrig uppnå via lång tygel. Alltså.. samling
Har fått tillåtelse att lägga in bilden