Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2
Jag håller med!
Det här har vi diskuterat mycket, jag och mina tränare. Min ena dressyrtränare har inte begåvats med superkänsla vid födseln (enligt henne själv). Hon har fått slita som ett as för att jobba upp sin känsla. Och då genom bra, pedagogiska tränare och mycket analyserande och nötande.
Idag får man nog påstå att hon har en rätt fantastisk känsla. Men den är inte gratis. Den måste underhållas hela tiden.
Hon är tack vare det den bästa pedagog jag mött - ever. Och det säger alla som ridit för henne. Hon är fantastisk på att få folk att förstå.
Hon har dock alltid haft öga för saker och kunnat se, tror jag. Även om det också övats upp.
Hennes man däremot är raka motsatsen. Han är en naturbegåvning med fantastisk känsla. Han är lika fenomenal i det mesta fysiska och finmotoriska.
Han har däremot haft mycket, mycket svårare att förklara/undervisa.
Nu är han ju inte dum i huvudet på något vis. Jag vet att Biggan tex var och såg honom för en massa år sedan och tyckte han var rätt bra(kanske tom riktigt bra.. minns inte). Men han har genom åren blivit vääääldigt mycket bättre på det pedagogiska tack vare sin fru.
Jag kör till stor del känsla med hästarna öht. Men sen jag lärde mig mer teknik har jag blivit bättre så klart. Nu kan jag kombinera de två.
Jag har haft jättehjälp av att få hålla lektioner inför min kvinliga tränare där hon hjälpt mig med hur jag måste tänka och hur jag måste fånga en dels fokus etc.
Jag kunde ibland bli lite(läs mycket
) frustrerad då jag har lektion och människor inte klarar av saker som jag just gjort på hästen och tyckte var så simpelt. Jag hade svårt att förklara känslan. Och känslan kan man aldrig lära ut genom att bara förklara. Man måste nöta och nöta och få bekräftelse på när det är rätt från den på marken för att öva upp sin känsla så gott det går.
Vissa blir rätt bra om de lägger ner sin skäl i det. Men få är beredda att offra så mycket tid som det kräver att bli så bra om man inte har det naturligt.
Jag brukade också i början ibland behöva gå igenom saker i huvudet ibland testa göra tom för att kunna förklara svårare moment för andra. Jag visste inte vad jag eg gjorde.
Jag vet att mannen av de här två i början hade problem att hålla humöret när han dels inte fattade HUR människor kunde tycka så simpla saker var svåra. Men också hade svårt att förklara hur de skulle göra.
Han visade gärna rent handgripligt och tog tag i ens arm eller ben etc om man inte fattade direkt. Så har jag med gjort och gör.
Och på många är det faktiskt ganska bra. En snabbare inlärningsväg än genom ord. Man kan sätta just KÄNSLAN snabbare.
Min tredje tränare är också känslo-begåvad från start. Även han har haft problem med det pedagogiska förr.